Prin intrarea în vigoare a acordului comercial dintre Marea Britanie şi Uniunea Europeană, procesul Brexit s-a încheiat. Aşa cum specialiştii au prevăzut, plecarea din UE nu le-a adus nimic bun deocamdată britanicilor. Reintroducerea controalelor la graniţele UE şi perceperea taxelor vamale a perturbat economia Regatului Unit. Întreprinzătorii sunt îngrijoraţi din cauza administraţiei sporite şi a costurilor mai mari, însă guvernul Johnson spune că este vorba doar despre neplăceri trecătoare şi inerente ale tranziţiei.
Cele mai mari probleme sunt în industria pescuitului. „Am crezut că (Brexitul) ne va ajuta, că va repune sub stăpânirea noastră pescuitul. Ne-au păcălit” – declara un pescar din Peterhead pentru Financial Times. Peterhead, oraș din nordul Scoţiei care este cea mai mare piaţă de peşte a Europei, unde înainte ca Regatul Unit să iasă din Uniunea Europeană vindea zilnic peste zece mii de lăzi de peşte. La câteva săptămâni după Brexit piaţa este complet goală din cauza măririi taxelor administrative şi pentru că schimbările logistice au creat haos. Astfel, comercianţii preferă să cumpere peşte din porturi care aparţin de UE. Pescarii de stridii nu au vândut nimic în UE pentru că faţă de ţările nemembre UE condiţiile igienice în cazul animalelor vii sunt mult mai severe şi aceste condiţii pescarii din Marea Britanie nu le-au putut îndeplini.
Calvarul pescarilor este un caz simbolic, având în vedere că această ramură dă numai 1% din economia britanică. Însă efectele negative ale Brexitului s-au resimţit în toate domeniile economiei, chiar dacă nu într-o proporţie aşa de mare. Bursa din Londra a suferit de la începutul anului o scădere drastică a volumului tranzacţiilor şi și-a pierdut poziţia de lider pe care o deţinea de secole. Temporar magazinele au avut probleme de aprovizionare cu mărfuri, mai ales din legume şi fructe proaspete. S-a întâmplat des ca portocalele să se strice înainte să ajunșă pe rafturi, pentru că transportatortii au stat şi două săptămâni la graniţă. Pe de altă parte, carnea de porc şi de oaie britanică s-a stricat în portul din Rotterdam din cauza administraţiei sporite. Cel mai mare comerciant de miei din Ţara Galilor a declarat pentru BBC că a pierdut tot profitul din acest an din cauza noilor taxe. Afacerile mai mici care îşi vând produsele online se tem de un val de falimente – scriu unii întreprinzători pe Twitter. Industria siderurgică se aşteaptă să se confrunte cu taxe vamale de 25% – scrie BBC şi apar articole despre declinul industriei auto.
Din cauza noilor reglementări comerciale s-a scumpit vinul, florile, bananele din Ghana şi unele modele de autoturisme. Au crescut taxele artiştilor, ceea ce va atrage după sine scumpirea biletelor la concerte şi spectacole (dacă vor putea fi organizate după relaxarea măsurilor impuse de pandemie), de aceea artiştii cer sprijin de la guvern, dar şi cei din industria modei trag un semnal de alarmă, în timp ce numărul studenţilor care vin din ţările UE în Marea Britanie a scăzut cu 40%.
Guvernul susţine că toate aceste probleme sunt trecătoare şi libertatea faţă de UE merită acest sacrificiu. Specialiştii însă nu împărtăşesc optimismul guvernanţilor. Ei cred că pe fondul recesiunii economice create de pandemie, aceste fenomene pot avea efecte negative pe termen mediu şi lung, şi vor afecta competitivitatea economiei britanice.
O parte însemnată a problemelor arătate au apărut pentru că acordul comercial cu UE a fost semnat doar în seara de Crăciun şi textul complet a fost dat publicităţii la câteva zile după semnare, astfel că operatorii economici nu au avut timp să se pregătească şi să se adapteze noilor cerinţe. De exemplu, pentru a exporta un camion de peşte din Marea Britanie în UE, trebuie completată o documentaţie de 71 de pagini. Creşterea birocraţiei şi a taxelor a afectat grav firmele mici şi mijlocii care fac comerţ online. Unii dintre ei spun că de acum înainte nu mai este rentabil să primească colete cu o valoare mai mică de 100 de lire sterline (530 lei) din UE, în timp ce majoritatea veniturilor firmelor mici şi mijlocii provin din astfel de cumpărături.
Problemele economice au generat tensiuni politice în Irlanda de Nord, unde mărfurile din UE pot intra liber conform acordului comercial. Astfel comercianţii preferă să cumpere produse din UE fără cheltuieli suplimentare şi proceduri birocratice în plus. Forţele politice unioniste însă ameninţă porturile să nu preia regulile comerciale din UE pentru că astfel încalcă suveranitatea Marii Britanii.
Székely Ervin, RADOR