Mâine este Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor. În 15 martie 1962, John Fitzgerald Kennedy, atunci preşedinte al Statelor Unite ale Americii, rostea în Congres un mesaj legat de drepturile consumatorilor, susţinând existenţa a patru drepturi fundamentale ale acestora: dreptul la securitate, la informare, dreptul de a fi ascultat şi de a alege liber produse şi servicii. Acest moment este punctul de referinţă al istoriei formelor organizate de protecţie a consumatorilor.
Puțini știu că la nivelul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului funcționează Centrul European al Consumatorilor din România. Direcția se ocupă de informarea și rezolvarea pe cale amiabilă a litigiilor care apar la achiziția consumatorilor din Uniunea Europeană, a produselor sau serviciilor achiziționate din alt stat european sau din România. Anul trecut, când pandemia de coronavirus a impus restricții majore de mobilitate, majoritatea consumatorilor a efectuat achiziții online, însă acestea nu au fost întotdeauna la calitatea așteptată. Din acest motiv, aproximativ 5.500 de cetățeni români, dar și străini, din alte state ale Uniunii Europene, au depus reclamații la Centrul European al Consumatorilor din România. În urma rezolvării litigiilor, clienții și-au recuperat cheltuieli în valoare totală de peste 300.000 de euro, în creștere cu 15% față de anul 2019. 47% din sesizări s-au referit la transporturi aeriene feroviare, navale sau rutiere, în special legate de închirierea autovehiculelor. De asemenea, au fost înregistrate reclamații legate de achiziția de îmbrăcăminte și încălțăminte, cazarea în hoteluri, participarea la diverse concerte, competiții sportive ori achiziția de produse electronice, TV sau pachete de călătorii./aburtica/dsirbu
RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI – 14 martie