Donald Trump i-a indus în eroare pe proprii săi susţinători, care contribuiau la cheltuielile campaniei sale prezidenţiale şi din acest motiv acum trebuie să returneze 64,3 milioane de dolari donatorilor păcăliţi. Metoda folosită de stafful fostului preşedinte a fost un truc ieftin de marketing direct. Pe site-ul prin care susţinătorii puteau vira suma oferită campaniei lui Trump apărea o căsuţă galbenă deja bifată, care se referea la repetarea săptămânală a donaţiei. Pentru a rămâne la virarea sumei doar o singură dată, cel care completa formularul trebuia să debifeze x-ul din căsuţa galbenă. Majoritatea donatorilor însă nu au observat această căsuţă şi astfel se presupunea că au consimţit la repetarea săptămânală a donaţiei.
„Bandiţi” – îl cita The New York Times pe Victor Amelino de 78 de ani, cel care în septembrie a sprijinit campania lui Trump cu 990 de dolari. Întrucât nici el nu a observat căsuţa galbenă cu pricina, contul i-a fost uşurat cu aproape 8000 de dolari. „Sunt pensionar. Nu îmi pot permite să plătesc banii aia blestemaţi” – se plângea victima. Probabil că nu s-ar fi consolat, dacă ştia că nu este singur: din cauza numeroaselor contestaţii sosite la bănci şi la firmele de cărţi bancare, în ultimele două luni şi jumătate societatea care gestiona campania electorală a lui Trump şi Consiliul Naţional Republican – cu care acesta are cont bancar comun – a trebuit să returneze celor 530.000 de solicitanţi suma totală de 64,3 milioane de dolari. Această sumă include şi banii care au fost returnaţi pentru depăşirea limitei legale ale donaţiilor.
Proporţiile însă sunt bine ilustrate de faptul că în acest timp Consiliul Naţional Democrat care a finanţat campania lui Joe Biden a trebuit să returneze doar 5,6 milioane de dolari către 36.000 de solicitanţi. Datele privind fondurile celor două tabere politice au fost mult timp comparabile, dar în martie anul trecut stafful lui Trump a introdus posibilitatea transformării donaţiilor unice în plăţi regulate (la vremea respectivă banii erau retraşi doar lunar din contul donatorilor) în aşa fel încât mulţi susţinători au acceptat această varianta împotriva voinţei lor. În vara anului trecut, când oamenii preşedintelui au văzut că Biden a reuşit să colecteze mai mulţi bani, atunci pe site-ul WinRed al republicanilor a apărut o a doua căsuţă prenotată care în mod automat a dublat donaţia dacă cineva nu a înlăturat x-ul din căsuţa galbenă. În sfârşit, în septembrie a urmat lovitura de graţie: donaţiile deveneau săptămânale, dacă donatorul era superficial. Din fondul pentru campania lui Trump până la urmă administratorii trebuie să returneze 122 de milioane de dolari, ceea ce reprezintă mai mult de 12% din totalul donaţiilor.
Strângerea de fonduri nu s-a oprit nici după alegeri, pentru că Donald Trump solicita bani de la susţinători săi ca să dovedească presupusele fraude electorale. Ceea ce a rămas din bani după plata caselor de avocaţi, a fost transferat către un fond creat de fostul preşedinte, din care se puteau plăti mărfuri şi servicii fără nicio restricţie.
Luni Donald Trump a emis un comunicat în care a criticat dur publicaţia The New York Times, pe care a acuzat-o că doreşte să-i umbrească campania care a fost un succes fără precedent. Fostul preşedinte însă nu a spus nimic despre căsuţele galbene premarcate, care puteau să-i deruteze pe susţinători, în schimb a reiterat teza sa preferată despre fraudarea alegerilor: „neluând în calcul fraudarea masivă (a alegerilor n. r.) am câştigat lejer alegerile” – scrie Donald Trump. Textul destul de lung se încheie cu o recunoaştere involuntară: „câteodată susţinătorii au fost prea entuziaşti cu ofertele, de aceea au trebuit returnaţi banii”.
Székely Ervin
RADOR – 8 aprilie