„Specialități” de 1 Iunie – Beneficiile gătitului împreună cu cei mici

Oricât de mult ne-am strădui, nu ne-am putea imagina o lume fără zâmbetul sincer, sclipirea din ochii inocenți, curiozitatea debordantă, naivitatea, voioșia și îmbrățișările unui copil. O singură Zi, fie ea și internațională, dedicată copiilor nu va fi niciodată de-ajuns pentru a le arăta dragostea și prețuirea noastră, pentru că fiecare moment alături de ei, pur și simplu, vindecă sufletul. Tocmai de aceea orice activitate, oricât de neînsemnată sau banală li se va părea adulților, pentru cei mici va fi de-a dreptul fermecătoare doar pentru simplul motiv că petrec timp alături de părinții lor – persoanele în jurul cărora practic se învârte întreaga lor lume. Și, în afară de asta, ce cale mai sigură spre inima unui copil poate exista, decât să petreci cât mai mult timp cu el? Nu mai este un secret pentru nimeni faptul că cei mici trebuie învățați și deprinși în fiecare zi cu ceea ce le va fi util atunci când vor crește. Și nu trebuie să uităm nicio clipă cel mai important lucru: cei care le dau lecții copiilor, învață mai mult decât ei. Chiar dacă sunt mai neîndemânatici din fire, se enervează repede când nu le reușesc anumite lucruri sau sunt nerăbdători, copiii trebuie inițiați de la cele mai fragede vârste cu îndeletniciri care să le dezvolte cât mai multe abilități, iar gătitul nu face excepție. Un ajutor important în procesul educării copiilor în ceea ce privește mâncatul sănătos poate fi acela de a-i obișnui cu anumite obiceiuri alimentare. Deprinzând copiii cu gătitul și cu gustatul propriei lor mâncări, puteți să-i educați mai ușor în ceea ce privește mâncatul sănătos. Prin acest tip de experiență practică, ei vor învăța mai multe decât ați crede, dobândind cunoștințe în diferite domenii cum ar fi științele naturii sau matematica, și vor fi mai dispuși să accepte, fără renumitele ifose, mâncarea servită. Chiar dacă nu fac altceva decât să presare puțină sare din solniță, copiii vor fi mai mult decât încântați să dea o mână de ajutor în bucătărie.

De ce gătitul?

Atunci când copilul încercă să urmărească o rețetă și să prepare ceva, își poate dezvolta limba română prin citit. În momentul în care măsoară ingredientele, exersează anumite concepte matematice precum volumul și măsurarea, iar abilitățile de cercetare și rezolvare a problemelor care pot apărea în timpul gătitului îl pot ajuta mai departe în alte domenii. Pe lângă aceste lucruri, copilul își poate crea încă de mic o bază de cunoștiințe despre alimentația sănătoasă. În diverse studii de specialitate s-a observat că în clasele în care copii învățau matematica și alte științe prin diferite activități practice de nutriție alimentară cunoștințele nutriționale, cât și cele în știință și matematică erau îmbunătățite, spre deosebire de copiiii care urmau metodele clasice de învățare. S-a observat și faptul că învățarea activă, cum ar fi prin gătit, prin pregătirea alimentelor sau prin grădinărit, a avut cel mai mare impact asupra îmbunătățirii cunoștințelor nutriționale. Aceste activități au determinat copiii să mănânce mai multe fructe și legume și să reducă aportul zilnic de zahăr. Implicarea copiilor și adolescenților în pregătirea meselor ajută la promovarea obiceiurilor alimentare sănătoase, mai ales în ceea ce privește consumul de legume și fructe. O altă cercetare realizată cu aproape 50 de copii cu vârste cuprinse între 6 și 10 ani a scos la iveală faptul că atunci când copiii găteau cu părinții, mâncau cu 26% mai mult pui și cu 76% mai multă salată și se simțeau mai fericiți spre deosebire de acele zile în care părintele gătea singur. Chiar și vizionarea unor emisiuni TV care promovează alimentația sănătoasă poate face diferența. Aceeași cercetare cu 100 de copii cu vârste cuprinse între 10 și 12 ani, de data aceasta, relevă faptul că, după ce au urmărit cum au fost preparate în emisiune diferite rețete sănătoase, aceștia au fost de două ori mai predispuși să aleagă să mănânce sănătos. Așadar, gătitul este o abilitate necesară pentru a deveni un copil, și mai târziu, un adult independent, ceea ce va accentua încrederea și stima de sine pe viitor.

Beneficiile gătitului împreună cu cei mici

Fără doar și poate, gătitul este o activitate de pe urma căreia atât copilul, cât și părinții, nu vor avea decât de câștigat, astfel gândiți-vă la gătit ca la o oportunitate de învățare și de a petrece timp prețios împreună. În primul rând, prezența micuților este deosebit de agreabilă, iar voioșia lor extrem de contagioasă. Mai mult, implicându-i în acest proces le veți trezi interesul față de alimente (legume, de exemplu) pe care în mod normal le-ar respinge. Copiii care petrec mult timp în bucătărie cu părinții lor, vor fi adulții de mâine atenți la cât și mai ales ce mănâncă, vor învăța de timpuriu principii sănătoase de nutriție, vor ști să mențină un echilibru alimentar și astfel vor fi mult mai sănătoși! A găti împreună cu copilul dvs. este una dintre cele mai eficiente metode de a-i cultiva răbdarea, abilitățile motrice și de coordonare, dar și de a întări colaborarea cu ceilalți membri ai familiei. În opinia experților cel mai important lucru pe care îl puteți face pentru sănătatea dvs. și a copiilor dvs. este să gătiți acasă. Din implicarea copiilor în acest proces la o vârstă fragedă va rezulta o deprindere care va avea beneficii pe tot parcursul vieții:

* Încrederea în sine. Când copii ajută la pregătirea mesei, ei au un sentiment de mândrie întrucât contribuie la proces extrem de important și fac parte dintr-o echipă. Încrederea pe care ei o vor dezvolta ca rezultat, îi va ajuta să participe la diferite activități de grup. La final, când va pune mâncarea pe masă, va spune cu mândrie „Eu am făcut-o!” și va trăi un real sentiment de împlinire. Și mai mult, când ceilalți membri ai familiei îi vor aprecia preparatul, stima de sine va prinde aripi.

* Conexiunea. Ideea constă în prepararea bucatelor împreună cu copiii, nu de sine stătător. Aceasta va fi o demonstrație perfectă a încrederii dvs, care o să vă unească și mai mult cu cei mici. Gătitul împreună oferă timp în familie de calitate, creându-se o legătură aparte între părinte și copil. Aceste momente le permit copiilor să se relaxeze, ba chiar să vă povestească ce se întâmplă în viața lor, să spună lucruri pe care, în alte condiții le-ar fi greu să o facă!

* Aprofundarea cunoștințelor. Gătitul este un mod uimitor de a le pune competențele în acțiune. Ei vor măsura cantitatea, vor înmulți, vor împărți ingredientele, iar aceste lucruri le va dezvolta memoria. „Cantitatea” educației în gătit este într-adevăr fenomenală, deoarece ei pun în practică toate noțiunile învățate la școală. Când gătiți împreună veți exersa tot deful de noțiuni – de la geometrie, adunări, fracții, proporții și altele. ½ dintr-o cană cu făină este mai mult sau mai puțin decât ¼? Când începe să fiarbă apa? La 100 de grade! O tavă poate avea formă rotundă, dreptunghiulară sau pătrată. Plus că va învăța să citească, tot urmărind cartea de bucate! Stimulați-i de fiecare dată să citească lista de ingrediente precum și pașii rețetelor pe care le preparați și veți vedea că, de la o zi la alta, abilitățile sale de lectură sunt din ce în ce mai bine consolidate. Mai mult de-atât, copilul va face cunoștință cu chimia în cea mai distractivă și gustoasă formă a sa! Procesul de preparare a alimentelor demonstrează tot felul de principii chimice: „stingerea” prafului de copt cu oțet, obținerea caramelului din zahăr topit, realizarea coloranților alimentari naturali cu ajutorul anumitor plante. Numărarea (trei linguri de …), recunoașterea numerelor, (citirea numerelor pe cântar), limbajul matematic (mai mult decât, mai mare, mai mic), multiplicarea (dublarea unei rețete) cântărirea și fracțiile (1/4, 1/2 căni) sunt doar câteva dintre multele abilități matematice care pot fi dezvoltate în gătit.

* Minte sănătoasă, viață sănătoasă. În procesul gătirii, putem să ne educăm copiii despre proprietățile alimentelor, să le explicăm de ce este important să ne alimentăm corect, astfel că cei mici vor percepe mai bine informația, întrucât este însoțită de imaginea vizuală. Foarte important! Un copil care învață să gătească la o vârstă fragedă este mai probabil să facă acest lucru în viitor pentru propria familie. Gătind împreună, veți mânca împreună! Studiile arată că mâncatul împreună în familie reprezintă o premisă importantă pentru viitorul copiilor noștri. Copiii care mănâncă în fiecare zi alături de părinții și frații lor au un comportament corespunzător la școală și în societate în general. Gătitul este una dintre cele mai practice abilități de viață pe care o poate dobândi un copil. Acesta îi aduce beneficii în materie de sănătate, dar și de economisire și consum responsabil. Mâncarea gătită în casă este mult mai sănătoasă decât cea din comerț, mai ales dacă și ingredientele sunt de calitate. Poate fi controlată din punct de vedere nutrițional, dar și al cantității. Gătind constant și într-un mod sănătos, le formați copiilor gustul pentru mâncare de calitate, cu reale beneficii nutriționale.

* Recunoștință și empatie. Cu cât copiii se vor implica mai mult în procesul de gătire, cu atât vor înțelege mai bine ce înseamnă timp și efort. Datorită acestei experienței, ei vor valorifica mesele și vor fi mai recunoscători, în mod natural. Atunci când gătesc, micuții învață, totodată, să fie empatici, empatia față de părintele – bucătar care a muncit din greu să o prepare, astfel că vor învață să accepte și să îmbrățișeze cu mai multă ușurință diferite lucruri. Ei vor privi altfel chiar și bucatele care le plac mai puțin. Pregătirea mâncării îi ajută pe cei mici să-și aprecieze mai mult părinții! Nu aveți uneori impresia că cei mici cred că mâncarea pică de undeva din cer? Acum vor avea șansa să înțeleagă cât timp și efort le ia părinților să pregătească o masă bogată și gustoasă pentru întreaga familie.

* Aventură. Experimentarea în bucătărie poate fi distractivă, mai ales dacă îi lăsați să facă și un pic de dezordine. Planificați împreună ceea ce gătiți, pregătiți-i în acest scop și lăsați-i să fie creativi. Dacă veți trata bucătăria ca un fundal jucăuș pentru învățare, ei vor face asta fără chiar să știe. Alegerea rețetelor este o lecție de cultură universală extrem de ușor de înțeles. Vrei să-i vorbiți copilului dvs. despre Italia? Puneți o muzică specifică în bucătărie, și gătiți împreună pizza! Experimentați rețete simple și delicioase de pe întreg mapamondul și asta va fi cea mai frumoasă și savuroasă călătorie imaginară!

* Magie în bucătărie. De la câteva ingrediente la niște adevărate bucate delicioase – aceasta este magia care-i va încânta pe copii, pentru că vor fi martori la acest proces de transformare a ingredientelor în bucatele lor preferate și delicioase. Oare nu este și acesta un truc magic?

* Cultivarea răbdării. Copiii vor să aibă totul imediat, așteptarea necaracterizându-i nicidecum. Este foarte firesc, ținând cont ca sunt foarte energici și se așteaptă ca și lumea să reacționeze cu aceeași viteză cu care ei învață. Această nerăbdare se poate transforma într-o adevărată furie atunci când le este foame. De aceea, implicându-i în pregătirea mesei, îi veți învăța că aceasta nu se face ca prin magie, într-o secundă. Va înțelege că pentru anumite activități sunt necesare mult timp și răbdare.

* Scânteile imaginației. Gătitul îi învață să-și imagineze cum ar trebui să arate rezultatul final. În plus când vine timpul decorării, copii au ocazia să fie creativi și să-și exerseze simțul artistic în acțiunile lor.

* Dezvoltarea coordonării. Sporturile și arta nu sunt unicele sfere prin care se poate dezvolta coordonarea vizual-tactilă la copii. Pe măsură ce copiii lucrează cu diverse ingrediente, dar și felul în care acestea vor fi amestecate, le va pune serios la treabă coordonarea vizual-tactilă, care le va îmbunătăți gândirea în spațiu și timp.

* Îmbunătățirea abilităților motorii fine. Acțiuni precum amestecatul, turnatul, mixarea, stoarcerea, mărunțitul ajută la dezvoltarea îndemânării motorii subtile. Copilul are o gamă variată de obiecte în bucătărie pentru a simți diferite materiale și texturi. Copiii învață atingând, gustând, simțind, mirosind, observând, citind și ascultând. Acesta este motivul pentru care bucătăria este un mediu perfect pentru învățare – atinge o gamă largă de simțuri și o serie de stiluri de învățare. Gătitul oferă o mare oportunitate de a ajuta la dezvoltarea limbajului. A vorbi și a descrie ceea ce faceți poate „expune” copiii la termeni și cuvinte noi. Poate chiar își vor crea propria rețetă, ajutându-i să înțeleagă scrisul instructiv. Bucătăria este ca un mini laborator științific. Copiii pot urmări cum materiile prime își schimbă culoarea, textura și forma (lichide, solide, gaze) și pot face predicții și observații, de exemplu, ce se întâmplă dacă utilizați prea mult /prea puțin praf de copt, temperaturi greșite etc.

* Conceptul cauză – efect. Se amestecă două ingrediente împreună și puf, textura se schimbă într-o clipă. Apoi, coaceți elementele în cuptor și peste 20 min ele arată complet diferit. Aceste concepte de cauză-efect sunt comune în raționamentul nostru zilnic, dar copii învață să perceapă cum acțiunile lor pot crea schimbări.

* Sensul responsabilității. Învațați-i pe copii să gătească responsabil, stabilind reguli privind siguranța, ordinea și manierele. Apoi dați-le sarcini independente în funcție de vârstă. Lăsași-i să încerce, să se distreze. Dar explicați-le și că au o misiune de realizat și că sunt membri valoroși ai echipei dvs. Cumpărăturile, de asemenea, le dezvăluie copiilor de unde provine mâncarea, așa că, implicați-i în achiziționarea ingredientelor necesare. Când gătiți împreună, copiii înțeleg că pizza nu vine dintr-un restaurant, iar sosul pentru spaghete nu trebuie să provină dintr-un borcan, ci poate fi preparat din ingrediente naturale. Una dintre cele mai mari suprize pentru copiii va fi pâinea. Mulți dintre ei cred că pâinea este așa, un produs de sine stătător, care eventual crește într-un copac. Cumpărați ingredientele și faceți pâine împreună. Fie o frămânți cu mâna, fie folosești mașina de făcut pâine. Important este să înțeleagă magia îmbinării făinii cu apa, drojdia, sarea (și alte ingrediente dacă vreți să faci rețete mai complicate) într-o franzelă.

* Mai mult timp pentru dvs. Cu tot riscul de a da dovadă de un pic (mai mult) egoism, deprinderea copiilor, încă de la câțiva anișori, cu toate etapele preparării mâncărurilor, în funcție de vârstă, de la spălarea frunzelor de salată și până la mărunțit legume sau bătut ouă, aduce avantaje atât învățăceilor, cât și îndrumătorilor. Este extrem de îmbucurător pentru un părinte ca, după o zi grea de muncă, piciul, devenit între timp un iscusit bucătar, să îl întâmpine cu cina gata preparată, sau ca măcar să găsească toate ingredientele pregătite pentru a fi puse la copt. Acest lucru nu numai că va da o satisfacție deplină părinților (pentru că toată joaca de-a gătitul nu a fost în zadar), dar le va da și ocazia de a avea mai mult timp pentru ei înșiși, pentru a face lucruri pe care altfel nu ar mai apuca să le facă. Poate fi și acesta un soi de vădită preocupare pentru interesele personale, dar în cazul de față avantajele sunt indiscutabile de ambele părți.

Cum să începeți să gătiți cu copiii?

Experții sugerează să începeți cu ceea ce este cel mai simplu de preparat cum ar fi micul dejun sau cele mai simple rețete care nu necesită multe ingrediente. Gătitul este procesul ideal pentru a petrece timp cu familia, pentru a vedea efortul/ curiozitatea copilului, dar și pentru crearea unor noi amintiri și descoperirea unei noi pasiuni. Gătitul alături de copii poate fi extrem de amuzant deși trebuie să fim gata să facem ordine înzecit. Micuții noștri sunt foarte talentați, așa că nu ezitați să le oferiți șansa de a vă ajuta în prepararea bucatelor. Transformați-vă spre exemplu weekendul într-o aventură culinară, în care copiii vor deveni mici bucătari.

* Faceți din gătitul împreună cu copiii o distracție… – Una dintre cele mai eficiente metode de a-i face pe copii să fie încântați de mâncarea lor este implicarea în procesul de gătire. Dacă sunteți în căutare de mâncăruri pe care le puteți găti împreună cu copiii, nu vă îngrijorați, pentru că nu este nevoie ca ei să bată albușuri sau să folosească unelte periculoase. Copiii se mulțumesc cu cele mai simple lucruri: încercați să le dați un șorț, o pălărie de bucătar și o lingură de lemn și faceți-le o poză. Faceți-i să se simtă vedetele momentului, tratându-i ca pe un bucătar adevărat! Apoi, puneți-i să amestece ceva, să presare sare sau condimente, să aranjeze farfuria înainte de a o duce la masă sau să îndeplinească orice sarcini culinare distractive (dar simple). Ei vor fi încântați dacă părinții le solicită părerea în calitate de experți: „Crezi că este nevoie să mai adăugăm ceva la acest preparat?” Gătitul este un joc distractiv, care poate fi jucat cu toată familia și care va spori, fără îndoială, interesul copiilor cu privire la propria lor mâncare. Ei vor dori să stea la masă și să guste din creația lor. Gătitul este și un moment propice pentru a-i învăța pe copii despre diferite alimente, diferitele texturi ale acestora și arome, precum și despre motivele pentru care anumite alimente sunt atât de importante pentru un organism aflat în creștere. Blatul din bucătărie va fi probabil mai murdar la sfârșitul serii, dar merită tot efortul! După aceea, joaca poate continua. Prefaceți-vă, pur și simplu, că vă aflați la un restaurant și că ei sunt ospătarii și personalul de la bucătărie. Felicitați-i pentru mâncarea delicioasă pe care au preparat-o. Ori, jucați-vă de-a „Ghicește bucătarul” și lăsați-i pe cei aflați în jurul mesei să „ghicească” cine poate fi creatorul mâncării pe care o au în față. Copiii dvs. vor fi încântați să le fie recunoscută munca. Lăsați-le imaginația să zburde și puteți fi siguri că ei se vor simți implicați în jocul pe care l-ați creat pentru ei. Aranjarea alimentelor în farfurie într-un mod creativ și distractiv poate spori dorința de a le consuma. Când aceștia creează modele frumoase în farfurie folosind spanac și fructe a crescut dorința copiilor de a mânca aceste alimente. În acest mod îi poți convinge până și pe cei mai mofturoși copii să consume fructe și legume. Însă cel mai important avantaj al gătitului împreună cu copilul dvs. este timpul prețios petrecut împreună cu el și toate momentele frumoase create. Așadar, nu uitați că această activitate ar trebui, în primul rând, să fie distractivă pentru amândoi, pentru a vă putea bucura pe deplin de acele clipe.

* Dar și o permanentă lecție – Gătitul reprezintă o modalitate de a face anumite concepte abstracte să devină relevante pentru copilul dvs. Poate să compare și să măsoare alimente de la cele mai mici la cele mai mari folosind unități metrice, cum ar fi masa, lungimea, aria și volumul. Așa poate învăța anumite noțiuni de bază ale matematicii pentru că estimează cu exactitate cantitatea unui anumit ingredient pentru a urma rețeta. Această legătură clară dintre gătit, nutriție și matematică evidențiază potențialul de a îmbunătăți învățarea în cele trei domenii. Dacă vreți să îi puneți în „dificultate” puteți folosi un număr restrâns de ustensile, astfel o să fie nevoit să facă mai multe calcule. De exemplu, dacă o rețetă necesită 360 de grame de făină, dar aveți o lingură în care încap 60 de grame o să vadă de câte ori trebuie umplut acel recipient pentru a realiza preparatul. Amestecarea ingredientelor, rularea aluatului și utilizarea tăietoarelor sunt, toate, modalități excelente de a spori capacitatea motorie și controlul copilului. Acestea sunt abilități necesare dezvoltării deprinderilor precum scrisul, decupatul și coloratul. Putem îmbunătăți aceste abilități permițându-le să toarne încet ingredientele într-un castron sau să amestece rapid ingredientele împreună. În timp ce gătiți, explicați-i la fiecare pas și cereți-i copilului să descrie ceea ce face pentru o dezvoltare mai mare a limbajului. Pentru învățare mai avansată și distractivă, poate încerca să prezică ce se va întâmpla în continuare sau să ghicească care ar fi următorul ingredient. Gătitul prezintă copilului și alte concepte științifice. El învață ce se întâmplă atunci când anumite ingrediente sunt amestecate împreună, modul în care temperatura schimbă proprietățile alimentelor precum și ce se întâmplă când măsurătorile sunt incorecte. Totodată, probabil unul dintre cele mai imediate avantaje sunt cele care se referă la angajarea și altor simțuri decât gustul. Atingerea mâncării și aprecierea diferitelor texturi îi ajută pe copii să devină mai confortabili cu alimente noi.

Activități în bucătărie pentru diferite categorii de vârstă

2-4 ani:

Evident că, la această vârstă, copiii au nevoie de o supraveghere și o îndrumare atentă. Concentrați-vă pe sarcinile de bază, oferindu-i cât mai multe demonstrații și explicații! La 2-4 ani copiii se pot implica în bucătărie în următoarele activități:

  • Să rupă frunzele de la salata verde.
  • Să scoată frunzele de la legumele proaspete.
  • Spălat fructe și legume. O experiență tactilă super-distractivă și un prilej de discuții despre microbi și curățenie.
  • Tăiat forme de aluat. Folosiți forme de plastic: steluțe, cerculețe, brăduți, flori.
  • Ornat prăjituri. Imaginația nu are limite!
  • Strecurat și dat prin sită. Strecurați ceai sau dați făina prin sită pentru prăjituri.
  • Uns pâinea cu unt și miere sau cu orice altceva: cremă de brânză, humus, dulceață, unt de arahide și așa mai departe (cu un cuțit de plastic).

 

5-6 ani

Acum deja abilitățile motorii sunt mai bine definite și copiii se pot concentra mult mai bine. Își doresc să fie din ce în ce mai independenți, iar dvs. trebuie să le stimulați și în bucătărie această dorință. În continuare trebuie să-i supravegheați cu atenție și să le explicați pas cu pas ceea ce au de făcut. Iată ce sarcini pot îndeplini în bucătărie la această vârstă:

  • Pus ingrediente în preparate. Mai ales în salate!
  • Pus sare, piper și alte condimente în mâncare. Cu mare grijă, însă!
  • Turnat ingrediente lichide în diferite preparate, ca de exemplu salate.
  • Frământat. Aluat de pizza, pâine, gogoși, fursecuri sau alte bunătăți. Posibilitățile sunt nelimitate!
  • Să spele vasele.
  • Spart ouă. Nu-i așa simplu cum pare, dar pentru mânuțe mici este o mișcare grozavă, care dezvoltă motricitatea fină.
  • Să bată ouăle cu telul.
  • Să curețe ouăle de coajă.
  • Să așeze masa.
  • Amestecat. Mai repede sau mai încet, cu telul sau cu mixerul.
  • Să ungă tava înainte de a băga ceva la cuptor.

7-8 ani

Aptitudinile motrice fine sunt dezvoltate astfel încât un copil să se poată implica în tot mai multe etape din procesul de gătire. Au nevoie de multă îndrumare și sfaturi legate de folosirea electrocasnicelor și riscurile unei utilizări incorecte. Acum poate…

  • Să taie și să toace legume și fructe. Puteți începe cu fructe moi, precum căpșunile, pentru care veți folosi un cuțit cu vârf bont, nu foarte ascuțit.
  • Să curețe cartofii de coajă ce au fost fierți înainte (și bineînțeles, răciți).
  • Să folosească cuptorul cu microunde.
  • Să toarne lichide în recipiente.
  • Să aranjeze frumos mâncarea pe farfurie.

9-10 ani

Deja lucrurile avansează frumos, mai ales că deja puiul dvs. știe să citească și poate urmări o rețetă simplă! Cumpărați cărți cu rețete pentru copii, care de obicei sunt frumos ilustrate, deci extrem de atractive pentru cei mici. În funcție de ce ați reușit să îl învățați până atunci, veți alege rețete care se fac pe aragaz, în cuptor sau nu au nevoie de coacere. La acestă vârstă copilul se poate implica în următoarele sarcini în bucătărie:

  • Să citească o rețetă.
  • Să așeze ingredientele pe blatul de pizza.
  • Să pregătească sendvișuri.
  • Să taie anumite legume.
  • Să facă singur o salată.
  • Să facă pâine la prăjitor.
  • Să ajute la amestecarea ingredientelor pentru prăjituri.
  • Să taie alimente cu un cuțit ceva mai ascuțit.

11-12 ani

Dacă l-ați implicat de mic în bucătărie, acum cu siguranță veți avea un master-chef, independent, sigur pe sine care va găti cu plăcere atât pentru sine, cât și pentru întreaga familie. Supravegheați-l din umbră și ajutați-l atunci când vă spune că are nevoie de dvs.! Apreciați tot ceea ce face și învațați-l să-și depășească limitele!

Greșeli care alungă copiii din bucătărie

Majoritatea părinților visează ca micuţii lor să-i ajute la treburile gospodăreşti şi să învețe să gătească, astfel încât să economisească bani, să mănânce cât mai sănătos şi să se descurce, la un moment dat, pe cont propriu – măcar, la nivel teoretic. Însă, foarte mulți părinţi îşi alungă neintenționat copiii din bucătărie, prin cuvintele și acțiunile lor, din teama de a nu se răni sau chiar la gândul că deranjul de după va fi imposibil de curățat. Pentru a încuraja atât timpul petrecut cu familia, cât și competența culinară, dar şi pentru a vă pregăti copilaşii să fie cât mai responsabili, evitați aceste șase greșeli comune!

* Sunteţi prea critici.Îndepărtarea constantă a copiilor sau faptul că le spuneţi în permanenţă că nu fac nimic bun, le va răpi toată bucuria de a mai petrece timp în bucătărie. Dacă îi învățaţi pentru prima oară cum să facă o omletă şi le corectaţi prea mult tehnica nu veţi face altceva decât să îi speriaţi. Dacă îi lăsaţi, în schimb, să facă lucrurile după propria lor îndemânare, atât cât este, poate veţi fi surprinşi de felurile pe care le vor pregăti. Haideţi să fim serioşi, nu e nevoie să fii chiar un master chef pentru a ştii să faci o omletă! Lăsaţi-i să experimenteze și să facă lucrurile în felul lor, chiar dacă vor strica unele ingrediente! Ar putea veni chiar cu o abordare mai creativă şi cu o tehnică mai bună, la care nici nu v-ați fi gândit vreodată.Atât timp cât nu creează niciun pericol imediat, pentru ei sau pentru ceilalți, cui îi pasă dacă bat ouăle cu o lingură sau dacă sosul nu e întins chiar până la marginea blatului de pizza? Trebuie să primeze entuziasmul și angajamentul!Tehnica adecvată se va forma în timp, de preferință atunci când își vor exprima un interes clar pentru această îndeletincire.

* Vă e teamă să nu se rănească. Adesea temerile părinților îi împiedică să-și lase copiii să manipuleze cuțite ascuțite, aragazul sau ouăle crude. Dar, dacă nu le pasăm suficientă responsabilitate sau nu îi lăsăm să încerce lucruri care ne pot înspăimânta la început, atunci gătitul va deveni plictisitor. Mai mult de-atât, copiii nu vor dezvolta abilitatea de a găti în mod independent și, în cele din urmă, vor evita să mai intre în bucătărie. Provocați-i pe copiii dvs. cu sarcini noi și avansate de gătit sau lăsați-i să gătească singuri atunci când se simt în stare, învăţându-i modul cel mai sigur pe care îl pot aborda şi asigurându-vă că stăpânesc cât de cât tehnica. Trebuie să vă concentraţi cuvintele şi gândurile asupra aspectului pozitiv, cum ar fi cel al deprinderii de a găti independent, în loc să va gândiți constant la pericolele care îi pândesc pe copii la fiecare pas. Lăsaţi-i, la început, să taie căpşuni cu un cuţit de unt, dar apoi, progresiv, să se străduiască să taie felii de ţelină, cu un cuţit de bucătar. Desigur, atunci când copiii încep să manipuleze aragazul sau cuțite ascuțite, este foarte important să-i supravegheați, să-i învăţaţi să fie complet concentraţi asupra sarcinii și să nu le distrageţi atenția. Și atunci când lucrează cu ouă crude sau carne, este important să-i deprindeţi cu regulile de igienă în bucătărie. Încercaţi întotdeauna să vă amintiţi că există un pericol pe termen lung pentru sănătatea copiilor dvs. dacă nu-i iniţiaţi în manevrarea unui cuțit, a preparatelor fierbinţi sau a aragazului, pentru că vor fi legaţi toată viaţa de alimentele procesate nesănătoase sau de junk food. Iată, aşadar, că există şi o latură cât se poate de avantajoasă!

* Dați prea multe indicații și sfaturi. Pe măsură ce abilitățile celor mici progresează, este greu pentru părinţi să-i lase să gândească lucrurile în stil propriu, oferindu-se voluntari la a da informații suplimentare pe care copiii nu le-au cerut, ceea ce le poate afecta încrederea și spiritul de învățare și experimentare. Învățaţi să vă țineţi gura, în cazul în care copiii nu au nevoie de ajutor (același lucru este valabil și pentru soțul/soţia aflat(ă) în plină sesiune de gătit). Atât timp cât nu sunt în pericol, lăsaţi-i să practice fără să le spuneţi nimic. Nu-i cicăliţi până când aceştia cedează şi vă cer ajutorul, iar dacă o fac, nu le explicaţi prea multe. Păstrați lucrurile simple și succinte!

* Vă lăsați copleșiți de stresul acumulat la serviciu. Dacă acționaţi sub semnul stresului, deranjați și înfricoșați copiii atunci când intră în bucătărie, și pur şi simplu le veți înșela aşteptările. Cu siguranţă că zilele în care micuţii doresc să „vă ajute”, vi se vor părea copleșitoare. Este și firesc, după cele 8 ore de muncă, nu prea mai aveţi răbdare să le explicaţi ce şi cum! Faceți tot posibilul să nu-i refuzați, pentru că știm cu toţii că nu vor face altceva decât să devină stresați și să provoace un mic dezastru. Cel mai important lucru este să respiraţi adânc şi să încercaţi să-i faceţi să se simtă doriţi. Nu după mult timp, vor fi capabili să pregătească o salată sau să amestece un dressing și, implicit, vă vor face munca mai ușoară. Fiți primitori! Întreabați-i dacă doresc să vadă, să miroasă sau să guste ceea ce preparaţi și cereţi-le părerea despre modul de adaptare a unei rețete. Permițându-le să se implice şi să-şi ofere opiniile, le trimiteţi un semnal clar că sunt importanţi și că părerea lor contează.

* Sunteţi prea ciudaţi. Uneori ne concentrăm atât de mult asupra curățeniei, încât bucuria creativității se pierde. Dacă vă faceți griji atunci când copiii dvs. fac dezordine și staţi în urma lor cu mopul sau cu un burete, nu veți face altceva decât să-i alungați. Trebuie doar să faceți un pas înapoi și să-i lăsați, pur şi simplu, să facă dezordine. Mult mai indicat ar fi să-i lăsați să facă mizerie, şi apoi să-i rugați să vă ajute la curățenie când termină. Sau şi mai bine ar fi să faceți o regulă ca oricine gătește să facă curățenie. Dacă aveţi copii mici, uneori este eficient să păstraţi în bucătărie un scaun cu două trepte sau chiar o scăriţă specială, pentru a le permite piticilor să vă ajute la curăţarea mizeriei acumulate în chiuvetă. Bineînţeles, după propriile lor puteri!

* Îi forțați să facă anumite lucruri, doar pentru că „așa trebuie” sau „așa e bine”. Niciodată nu trebuie să vă forțați copiii să mănânce, pentru că acest lucru creează un mediu neplăcut în care nici dvs. înșivă nu v-ați dori să luați masa. Evitați să îi obligați să mănânce anumite lucruri, să vă supărați pe ei și să le faceți promisiuni doar pentru ca ei să fie ascultători. Pentru a obține rezultate optime, mult mai bine ar fi să planificați sesiuni distractive de gătit împreună cu copiii sau să descoperiți moduri haioase în care copiii pot interacționa cu mâncarea lor. Chiar și un copil care nu este deloc interesat de gătit se poate distra aranjând produsul final pe farfurie. Până la a-i convinge pe copii să mănânce corect este o cale lungă și anevoioasă, dar care poate fi și distractivă și plină de satisfacții, în ciuda numeroaselor provocări.

 

Autor: Alina Andrei, RADOR

 

https://happykidskitchen.com/top-10-tips-for-cooking-with-toddlers-and-kids/

https://www.healthychildren.org/English/healthy-living/nutrition/Pages/Cooking-With-Your-Children.aspx

https://www.nytimes.com/2015/09/03/dining/cooking-with-kids-5-reasons-you-should-be-doing-it.html

https://www.superhealthykids.com/parenting/kitchen-safety-rules-kids/

https://www.thespruceeats.com/how-to-teach-kids-basic-cooking-rules-2098280

https://www.healthylittlefoodies.com/the-benefits-of-cooking-with-kids/

https://www.houzz.com/ideabooks/85144077/list/5-mistakes-we-make-that-drive-kids-out-of-the-kitchen

https://mommyuniversitynj.com/2015/03/16/10-benefits-of-cooking-with-kids/