FJSC: Master francofon Médias, développement et société (IF)

Misiune/ Obiective:
Masterul Médias, développement, société al Facultăţii de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării, Universitatea Bucureşti, este predat integral în limba franceză și urmărește să pregătească jurnaliști și profesioniști în Comunicare în special în domeniul solidarității și dezvoltării durabile, în dezvoltarea de proiecte și partenariate internaționale în ONG-uri. O componentă importantă a masterului este dedicată dezvoltării unor competențe digitale în contextul transformării jurnalismului și a comunicării în contextul noilor tehnologii (Comunicare digitală, Noile tehnologii și practici jurnalistice).

Dubla Diplomă. Din 2014, masterul Médias, développement, société a încheiat un Acord de dublă diplomă cu programul de master Communication, humanitaire et solidarité (ICOM, Université Lumière Lyon 2, Franța) care permite ca (maxim) 5 studenți să poată participa, în fiecare an, la o mobilitate de studiu în Universitatea parteneră (prin finanțare Erasmus) și să obțină, la finalul studiilor, dubla diplomă a celor două mastere. Selecția celor 5 studenți în dublă diplomă are loc în primul semestru al anul I, iar mobilitatea de studii este prevăzută în primul semestru al anului II (mai multe informații despre acord în documentul de mai jos).

Profesori. Printre profesorii masterului nostru se numără atât cadre didactice cu multă experiență de predare și cercetare (profesor emerit Daniela Rovența-Frumușani, fondatoarea masterului, profesor emerit Mihai Coman, fondatorul Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării), cât și profesioniști din domeniul media și al comunicării (Laurent Couderc, redactorul-șef al revistei Regard).

Partenariate. Masterul Médias, développement, société a dezvoltat de-a lungul timpului partenariate cu principalii actori francofoni din România precum Agenția universitară a Francofoniei care a sprijinit în mod constant programul de master, dar și cu Institutul Francez, Uniunea Presei Francofone – Secția Română, Camera de Comerț și Industrie Franceză în România (CCIFER).

Internaționalizare. La cursurile masterului sunt invitați profesori din Universitățile partenere : MCF Dana Popescu-Jourdy (ICOM, Université Lyon 2), Prof. Nicolas Pélissier (SIC Laab – Université Côte d’Azur), MCF Pierre Morelli (Université de Lorraine), iar studenții noștri au în permanență ocazia de participa le proiecte și evenimente internaționale. În fiecare promoție, studenți Erasmus și studenți internaționali se alătură studenților români contribuind la formarea unor grupe de studiu diverse și dinamice.

Oportunități profesionale. Absolvenții noștri vor putea să profeseze în domeniul comunicării instituționale și organizaționale (în special ONG), în departamentele de comunicare ale unor companii multinaționale, precum și în domeniul media având avantajul practicării limbii franceze, în plus față de competențele de comunicare, jurnalistice și digitale acumulate. În fiecare an, absolvenți ai masterului aleg să continue studiile la nivel doctoral pentru o carieră în domeniul cercetării.
Evenimente cu participarea studenților și profesorilor Masterului:
Universitatea francofonă de vară în științele comunicării (edițiile 2013-2021)
Proiectele La transparence démocratique (2017) și Le tournant 1989 (2018-2019), în partenariat cu Institutul Francez
Proiecte derulate în cadrul Masterului francofon :
Soutien aux formations francophones en Europe centrale et de l’Est, 2012-2013 și 2017-2019 finanțate de Agenția universitară a Francofoniei
Atelier d’innovation pédagogique, finanțat de Agenția universitară a Francofoniei (decembrie 2019)
Le programme européen Erasmus+ CODES Communication, diversité, solidarité (2018-2020)

Program:
Curricula programului conține atât cursuri care urmăresc dezvoltarea unor competențe în domeniul comunicării precum Comunicarea în organizaţii.Comunicare digitală; Comunicare şi dezvoltare durabilă (ONG); Comunicare, resuse umane şi leadership; Proiecte aplicative în domeniul dezvoltării durabile; Gestiunea proiectelor; Conceperea şi realizarea unui proiect de cercetare/comunicare, cât și discipline care oferă abilități în domeniul media: Jurnalism şi dezvoltare durabilă; Jurnalism antreprenorial; Jurnalism specializat; Noile tehnologii şi practici jurnalistice; Mass-media și animația socio-culturală, precum și cursuri care pot constitui baza pentru continuarea unui parcurs la nivel doctoral: Antropologia mass media; Gen şi mass media; Metode de cercetare în științele comunicării; Etică și integritate academică; Modernitate şi dezvoltare durabilă (v. planul de învățământ mai jos).

Cursuri (selecție)

Comunicarea în organizaţii.Comunicare digitală /Communication des organisations. Communication digitale.
Comunicare şi dezvoltare durabilă (ONG)/Communication et développement durable (ONG)
Comunicare, resuse umane şi leadership/Communication, ressources humaines et leadership
Management de proiect/Gestion des projets
Noile tehnologii şi practici jurnalistice/Nouvelles technologies, nouvelles pratiques journalistiques
Jurnalism antreprenorial/Journalisme entrepreneurial
Journalism specializat/Journalisme spécialisé
Cui ne adresăm?

Masterul francofon „Médias, développement, société” se adresează atât absolvenților studiilor de licență de la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării (orice specializare), cât și absolvenților facultăților cu profil sociologic, umanist sau artistic (comunicare, filologie, limbi străine, științe sociale, politice, administrative, teatru, etc.) cu condiția să aibă competențele necesare comunicării în limba franceză, la nivel cel puțin mediu.

În fiecare an, pe lângă studenții români, cursurile programului nostru de master sunt urmate și de studenți Erasmus, studenți în dublă diplomă și studenți internaționali.

Facebook : https://www.facebook.com/MasterFrancofonFJSC/
Instagram : https://www.instagram.com/masterfrancofjsc/
Blogul studenților: https://mediadevsociete.wordpress.com
Proiectul Consum’Actor: https://consumactor.wixsite.com/website

Admitere 2021

1. Proba scrisă: proiect de cercetare sau practic din profilul programului masteral depus online la link-ul ce va fi anunțat pe site odată cu dosarul de înscriere.

Candidata/candidatul va prezenta o propunere de proiect de cercetare sau de proiect aplicativ în domeniul mass media, dezvoltării durabile, noilor tehnologii, schimbării sociale. Lucrarea (de maximum 10 000 de caractere fără spații) va fi redactată în limba franceză, corp 12, Times New Roman, la un rând şi jumătate distanţă, format A4 şi va respecta standardele academice de redactare şi de citare. Pentru citări şi referințe bibliografice se recomandă utilizarea stilului APA. (http://www.apastyle.org/learn/tutorials/basics-tutorial.aspx)

Lucrarea va cuprinde:
• motivaţia alegerii temei în raport cu importanţa acesteia pentru profesioniștii din media şi comunicare, pentru public, societate şi/sau cea/cel care elaborează lucrarea;
• obiectivele cercetării/proiectului aplicativ;
• corpusul de analiză şi metoda de cercetare/aplicare;
• rezultatele aşteptate;
• bibliografia.

Bibliografie orientativă recomandată:
Bougnoux, D. (2001) Introduction aux sciences de la communication, Paris, La Découverte
Coman, M. (2007). Introducere în sistemul mass-media (ediţia a III-a, Iaşi: Polirom.
Cardon, D. (2019). Culture numérique. Paris : Presses de Sciences Po.
Drăgan, I. (2007). Comunicarea. Paradigme și teorii, vol I și II. București: Rao.
N.B. La biblioteca FJSC există o donaţie de carte a Agenţiei Universitare a Francofoniei destinată cu prioritate studenților masteratului francofon.

Criteriile de evaluare la proba scrisă au în vedere documentarea corectă a temei (cu citarea corectă a surselor); argumentarea alegerii temei propuse; alegerea unei metode de cercetare sau de realizare adecvate; organizarea logică a propunerii de proiect de cercetare sau proiect practic.

2. Proba orală: interviu (online, Google Meet)
Candidata/candidatul va prezenta motivele alegerii participării la programul de masterat şi va susţine în faţa comisiei propunerea de proiect de cercetare sau de proiect practic .
Criteriile de evaluare la proba orală: competenţa lingvistică, prezentarea convingătoare a proiectului.

N.B. Examenul se desfăşoară integral în limba franceză.
Prezentarea la proba orală/ interviu este precedată de proba de cunoaștere a limbii străine, evaluată cu calificativ: admis/vs/respins. (online)

Perioada de înscriere și perioada în care va avea loc proba orală aici: http://www.fjsc.unibuc.ro/home/master

Director program:
Lector dr. Camelia Cușnir
Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării
camelia.cusnir@fjsc.ro