Concert SoNoRo Conac IX în beneficiul reconstituirii Palatului Episcopal din Oradea

Vineri, 9 iulie, ora 19:30, va avea loc un concert SoNoRo Conac în Catedrala Greco-Catolică din Oradea destinat încurajării donațiilor pentru reconstruirea Palatului Episcopal Greco-Catolic, care a trecut printr-un incendiu devastator în 2018. Actuala clădire a Palatului Episcopal Greco-Catolic, ridicată pe locul fostului edificiu destinat acestui scop, a fost construită între anii 1903-1905, după proiectul arhitectului Kálmán Rimanóczy, în stil eclectic, ce reflectă tendințele arhitectonice ale Imperiul multi-național și pluri-confesional Austro-Ungar, din care făcea parte Transilvania în acel moment.
Accesul la concert este liber, în baza unei rezervări la adresa de mail rezervari@sonoro.ro.
Concertul va fi transmis și live pe website-ul https://conac.sonoro.ro/ și pe paginile de Facebook ale SoNoRo și ale Episcopiei Greco-Catolice.
Programul cuprinde lucrări de Pablo Casals, Zoltán Kodály și Wolfgang Amadeus Mozart, în interpretarea muzicienilor Alissa Margulis (vioară), Răzvan Popovici (violă), Kyril Zlotnikov (violoncel) și Cristiana Mihart (pian).
„Suntem încântați, de fiecare dată, să revenim în Oradea, iar concertul din acest an, din cadrul turneului SoNoRo Conac, este susținut în beneficiul reconstruirii Palatului Episcopal Greco-Catolic de aici. Acest simbol important al orașului Oradea a fost, din păcate, devastat de incendiul din anul 2018 și încă de atunci se fac eforturi pentru reconstruirea lui. Concertul SoNoRo dorește să reamintească încă o dată importanța acestei cauze și să îndemne publicul din toată țara să doneze pentru reconstrucția Palatului, în condițiile în care accesul la concertele SoNoRo Conac este gratuit. Fiecare donație contează pentru acest reper istoric și cultural care face parte din patrimoniul României.”, declară Răzvan Popovici, directorul turneului SoNoRo Conac.
Donațiile pentru reabilitarea Palatului Episcopal Greco-Catolic din Oradea pot fi făcute în contul următor: Episcopia Română Unită cu Roma, Greco-Catolică, de Oradea, cu sediul în Oradea, str. Episcop Mihai Pavel, nr. 4, jud. Bihor, cod fiscal RO 4784083, cont IBAN RO33 RNCB 0032 0464 8324 0001, deschis la B.C.R. – Oradea.
SoNoRo Conac este un proiect inițiat de Asociația Sonoro, cu sprijinul partenerului principal BRD – Groupe Société Générale, cu scopul de a intermedia contexte favorabile salvării unor monumente importante din patrimoniul românesc şi de a aduce în atenția publicului şi al autorităților remarcabile valori româneşti date uitării.
Ultimele concerte SoNoRo Conac ale lunii iulie vor avea loc după următorul program:
sâmbătă, 10 iulie, Filarmonica de Stat „Dinu Lipatti” din Satu-Mare. Clădirea care adăposteşte sala Filarmonicii este o aripă a Hotelului Dacia şi a fost construită în 1902, în stilul secession. Capacitatea sălii este de 400 locuri şi are o acustică excelentă, care o situează între primele cinci săli de concerte din ţară. În 1947 în Satu Mare s-a reorganizat „Societatea filarmonică”, iar din 1949 aceasta a devenit „Orchestra Simfonică de Stat Satu Mare”.
Luni, 12 iulie, Hanul Domnesc din Suceava. Clădirea, atestată documentar în anul 1627, a fost casa lui Miron Barnovschi, domnitorul Moldovei, care a donat-o Mitropoliei Sucevei pentru a fi transformată în han, iar veniturile obținute să fie folosite pentru „luminatul la sfintele moaște”. Construcția a fost consemnată în registrul delimitării proprietăţilor din anul 1786, ca locuinţă pentru membrii familiei imperiale, când veneau la vânătoare. Reorganizarea parterului, finalizată în 2003, reconstituie un han din perioada secolelor XVIII-XIX, care găzduia oaspeţi de seamă, dregători sau negustori care străbăteau drumurile comerciale şi se opreau în târgul Sucevei.
Marți, 13 iulie, Casa memorială „Vasile Alecsandri” din Mircești, unde va avea loc un concert organizat în contextul Bicentenarului Vasile Alecsandri din acest an. Casa memorială „Vasile Alecsandri” din Mircești este un conac al familiei Alecsandri, care a fost construit între anii 1861-1867 după planurile poetului și sub atenta supraveghere a soției acestuia, Paulina. În cei 22 de ani petrecuți aici, Alecsandri a compus cea mai mare parte a operei sale și a fost gazda unor nume importante ale secolului al XIX-lea: Ion Ghica, Costache Negri, Titu Maiorescu, A.D. Xenopol, Eudoxiu Hurmuzachi, compozitorul maghiar Franz Liszt, care a concertat la Mircești, sau rapsodul Barbu Lăutaru.
Miercuri, 14 iulie, Conacul Chrissoveloni din Ghidigeni. Conacul de la Ghidigeni a fost una dintre cele mai moderne construcții ale timpului său, deținând și două terenuri de tenis, unul fiind acoperit și reprezentând singurul de acest fel din Europa acelui moment, o centrală termică și calorifere, încăperi încălzite prin pardoseală. Este locul în care familia regală a participat la cele mai extravagante petreceri ale timpului, dar și locul în care Regina Maria, alături de Sybilla Chrissoveloni, prietena ei foarte bună, au organizat un spital de campanie pentru răniții Primului Război Mondial.
Accesul la concertele SoNoRo Conac este liber și se face pe bază de invitație sau rezervare, în limita locurilor disponibile, la: rezervari@sonoro.ro sau 0741.190.470.
Turneul SoNoRo Conac va continua în luna septembrie a acestui an cu încă șase concerte. Mai multe detalii, în curând, pe https://conac.sonoro.ro/.
Despre SoNoRo Conac
Inițiat în 2013, turneul SoNoRo Conac și-a propus încă de la început, prin asocierea muzicii cu diverse opere arhitecturale emblematice din România, să sugereze nevoia de respect, atenție și sprijinire a patrimoniului și a resurselor culturale extraordinare ale României. SoNoRo Conac a pornit de la ideea de a reda muzicii de cameră spațiul originar, de natură intimă, propice dialogului cultural și ascultării active din partea unui public restrâns. Acest proiect își propune să sensibilizeze opinia publică în ceea ce privește multitudinea clădirilor de patrimoniu reabilitate – clădiri fabuloase, spectaculoase, elegante, care trebuie reintroduse în circuitul cultural. În cele opt ediții, turneul SoNoRo Conac a pus pe harta emoțională a țării noastre peste 100 de clădiri de patrimoniu, unele dintre ele complet necunoscute publicului din țara noastră, dar a și atras atenția publicului internațional asupra unora dintre cele mai frumoase simboluri arhitectonice ale țării noastre.