LA STAMPA: Energie: cheltuielile medii anuale pentru facturi se ridică la 1.820 de euro, o lovitură pentru cetățeni și companii

 

Prețurile la combustibil sunt şi ele în creștere, fiind afectat întregul sistem agroalimentar. Un scenariu în care cântărește mult deficitul logistic italian, din cauza lipsei, sau absenței infrastructurilor

 

LA STAMPA (Italia), 14 septembrie 2021 – Potrivit unei analize efectuate de Asociaţia Coldiretti, cheltuielile medii anuale pentru electricitate și gaze și alți combustibili ale familiilor din oraşul Alessandria, s-au ridicat la 1.320 de euro în 2020.

„Facturile mai mari au un dublu efect negativ: reduc puterea de cumpărare a cetățenilor și a familiilor și cresc costurile afacerilor. Ca urmare a creșterii tarifelor, cheltuielile anuale pentru facturile de energie electrică și gaze ar putea ajunge la 1.820 de euro, afectând nu numai bugetul gospodăriilor, ci și costurile companiilor şi făcând ca producția să devină mai scumpă într-un moment dificil pentru țară”, a declarat președintele Coldiretti, Alessandria Mauro Bianco, comentând semnalul de alarmă lansat de ministrul pentru tranziție ecologică, Roberto Cingolani, cu privire la creșterea facturilor gospodăriilor, care ar putea ajunge la 500 de euro pe an.

Odată cu creșterea prețurilor la benzină și motorină, la creşterea costurilor de producție se adaugă şi cea a transportului într-o țară precum Italia, unde 85% din mărfuri sunt transportate pe șosea, din cauza creșterii prețurilor la combustibil, care are un efect de avalanşă asupra costurilor.

„Efectele creşterii prețurilor – a adăugat directorul Coldiretti Alessandria, Roberto Rampazzo, – sunt suportate de întregul sistem agroalimentar, unde creşterea costurilor logistice poate ajunge să afecteze preţurile produselor proaspete la fructe și legume cu 30 până la 35% . Deficitul logistic italian cântărește asupra acestui scenariu din cauza deficienţelor sau a absenței totale a infrastructurii necesare transportului de mărfuri”.

În Italia, costul mediu pe kilometru pentru transportul mărfurilor este de 1,12 € / km, mai mare decât în țări precum Franța (1,08 € / km) și Germania (1,04 € / km) şi chiar dublu, comparativ cu ţările din Europa de Est: în Letonia, costul transportului rutier este de 0,60 € / km, în România de 0,64 € / km; în Lituania 0,65 € / km, iar în Polonia 0,70 € / km conform analizei datelor Coldiretti, prelucrate de Centrul de Studii Divulga (www.divulgastudi.it).

Acest lucru reprezintă un impediment important pentru operatorii economici, care împiedică dezvoltarea potențialului economic al regiunilor, în special în sectoarele pentru care sistemul logistic este crucial, cum ar fi cazul celui agroalimentar, fruntaşul exporturilor Made in Italy.

„Din această perspectivă, Planul Național de Recuperare și Reziliență finanțat prin Fondul de Redresare poate fi decisiv pentru a acționa asupra întârzierilor structurale ale Italiei și pentru deblocarea tuturor infrastructurilor care ar îmbunătăți conexiunile între sudul și nordul țării și cele cu restul lumii pe cale maritimă și feroviară de mare viteză, cu o rețea de hub-uri alcătuite din aeroporturi, trenuri și marfă. O realitate pe care zona sudică a estului Piemontului sau zona Alessandria o cunoaște bine graţie poziției sale geografice”, au concluzionat Bianco și Rampazzo.

https://www.lastampa.it/alessandria/2021/09/14/news/energia-spesa-media-in-bolletta-all-anno-sale-a-1820-euro-e-stangata-su-cittadini-e-imprese-1.

Traducerea Cătălina Păunel/cpaunel/cciulu