„Babardeală cu bucluc sau porno balamuc”, de Radu Jude, marele câştigător al Berlinalei de anul acesta, este propunerea României pentru o nominalizare la categoria „cel mai bun lungmetraj internațional” a premiilor Oscar 2022.
Filmul, care a avut premiera mondială la Festivalul de la Berlin, unde a fost premiat cu Ursul de Aur, a fost ales de un comitet de selecție numit de către Consiliul de Administrație al Centrului Național al Cinematografiei alcătuit anul acesta din profesioniști din industrie: Dana Duma, Victor Morozov, Irina Trocan, Cătălin Olaru și Laurențiu Damian.
Acesta este al treilea film semnat de Radu Jude care reprezintă România în cursa pentru o nominalizare, după „Aferim!” și „Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari”.
Lista scurtă pentru nominalizări la Oscar 2022 va fi anunțată de Academia Americană de Film pe 21 decembrie.
Cea de-a 94-a gală de decernare a premiilor este programată să aibă loc pe 27 martie, la Los Angeles.
„Babardeală cu bucluc sau porno balamuc” analizează raporturile dintre individ şi societate, având ca punct de plecare urmările pe care un clip porno de amatori, încărcat de o profesoară de şcoală generală pe un site specializat, le provoacă în viaţa acesteia.
Din distribuţie fac parte actorii Katia Pascariu, Claudia Ieremia, Olimpia Mălai, Nicodim Ungureanu, Alexandru Potocean, Andi Vasluianu, Alex Bogdan, Ilinca Manolache, Dana Voicu, Axinte, Adrian Enache şi Ilinca Hărnuţ.
Imaginea este semnată de Marius Panduru, montajul este realizat de Cătălin Cristuţiu, Dana Bunescu s-a ocupat de sound design, Cristian Niculescu a fost responsabil de scenografie, iar de costume, Cireşica Cuciuc. Producător este Ada Solomon şi coproducători sunt Paul Thiltges, Adrien Chef, Jiří Konečný şi Ankica Jurić Tilić.
„Babardeală cu bucluc sau porno balamuc” este o producţie microFILM în coproducţie cu Paul Thiltges Distributions, Endorfilm, Kinorama, realizată cu sprijinul Centrul Naţional al Cinematografiei, Film Fund Luxembourg, Czech Film Fund, Croatian Audiovisual Centre, Artekino International în asociere cu Bord Cadre Films, Sovereign Films.
The Hollywood Reporter a titrat că filmul este „o usturătoare satiră socială despre sex, minciuni şi casete video”. „Jude rămâne o voce originală îndrăzneaţă în cinema-ul european modern, cu lucruri importante de spus şi moduri tot mai aventuroase de a le spune… Delicios de nebune”.
Variety l-a considerat „provocator şi profan”, „unul dintre primele exemple de operă autentică de autor care au apărut într-o lume răscolită de Covid-19”. „Se simte ca fiind revoluţionar. O simplă premisă poate servi ca portal spre o critică socială profundă, pentru cei dornici să facă pasul hotărâtor”.
Deadline l-a văzut ca pe „un rechizitoriu nimicitor asupra României moderne”. Subliniind umorul negru, filmul „este profund inconfortabil şi revelator, stimulează gândirea, e jucat bine şi îşi apără punctul de vedere cu o claritate remarcabilă, având în vedere vibratoarele prezentate”.
Screen Daily a comentat că filmul este „o operă îndrăzneaţă a agentului provocator Radu Jude”. Despre lungmetrajul cineastului, publicaţia a scris că este „cea mai conflictuală lucrare fără remuşcări pe care am văzut-o de la Jude şi, probabil, de la oricare regizor român”.
Regizor şi scenarist, Radu Jude a câştigat cu lungmetrajul său de debut – „Cea mai fericită fată din lume”- premiul CICAE, la Berlinala 2009. În 2012, el a regizat lungmetrajul „Toată lumea din familia noastră”, prezentat în premieră mondială în secţiunea Forum de la Berlinală. Pelicula „Aferim!” (2015) i-a adus Ursul de Argint pentru cea mai bună regie. Ea a fost urmată de „Inimi cicatrizate” (2016), care a fost recompensată cu două premii la Locarno IFF şi pentru care Radu Jude a primit trofeul pentru regie la Mar del Plata, de documentarul „Ţara moartă” (2017) şi de lungmetrajul „Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari” (2018), primul film românesc premiat cu Globul de Cristal la Festivalul de la Karlovy Vary.
În 2020, Radu Jude a fost prezent la Berlinală cu două lungmetraje: „Tipografic majuscul” şi „Ieşirea trenurilor din gară”. Ambele filme au fost proiectate în secţiunea Forum a festivalului. Anul acesta, scurtmetrajul său „Plastic semiotic”, a fost prezentat în afara concursului la Festivalul de Film de la Veneția.
„Babardeală cu bucluc sau porno balamuc” va avea premiera în cinematografele americane luna viitoare și va fi distribuit de Magnolia Pictures.