Din nou, s-a pus problema privind eventuala activare a paragrafului 16, ceea ce ar deteriora grav relaţiile cu Uniunea Europeană.
Premierul britanic, Boris Johnson, este obligat să lupte pe mai multe fronturi. Declanşarea valului cinci al pandemiei, inflaţia, neliniştea populaţiei pentru creşterea costului vieţii, opoziţia oamenilor faţă de majorarea impozitelor (planificată pentru aprilie), practicile premierului prin care a încălcat restricţiile impuse de pandemie şi cercetarea acestora de către o comisie parlamentară, nemulţumirea unei părţi a conservatorilor din motivele enumerate, sunt probleme cu care Johnson trebuie să se confrunte în aceste zile. Şi dacă toate acestea nu ar fi de ajuns, populaţia este nerăbdătoare să apare acele avantaje ale Brexit-ului, despre care au vorbit susţinătorii ideii de ieşire din Uniunea Europeană: reducerea impozitelor, modernizarea sistemului de sănătate, dezvoltarea mai rapidă a economiei etc. Realitatea însă este că toate aceste avantaje promise nu s-au realizat, dar dependenţa de Bruxelles nu a dispărut.
Evaluarea performanţei premierului este îngreunată de faptul că problemele grave din a doua jumătate a anului trecut, dintre care cele mai semnificative au fost lipsa forţei de muncă în domeniul aprovizionării cu combustibil şi livrarea de alimente pentru populaţie, poate fi pusă atât pe seama îmbolnăvirilor cu COVID-19, dar poate fi considerată şi urmarea faptului că uşa Uniunii Europen s-a închis în faţa britanicilor, comerţul cu ţările comunităţii europene a devenit mai anevoios şi mai costisitor.
Cifrele economice ale anului 2021 nu au confirmat că Marea Britanie a luat o decizie bună în 23 iunie 2016, când a decis ieşirea din UE. După intrarea în vigoare a acordului de ieşire din UE, exportul faţă de ţările membre ale Uniunii a scăzut cu 45%, iar importul cu 34%. După acest şoc, lucrurile au început să se îmbunătăţească, însă performanţa comercială a Regatului Unit rămâne cu mult în urma situaţiei de dinaintea de 2020. Prognozele economice sunt contradictorii. Organismul responsabil cu urmărirea disciplinei financiare, Office of Budget Responsability – potrivit The Sunday Times – vizionează o scădere a GDP-ului cu 4% pe termen lung, însă Institutul Goldman Sachs şi HSBC crede că urmează o perioadă în care Marea Britanie, din punct de vedere economic, le va depăşi pe ţările Uniunii Europene.
În decembrie, a fost o ştire bombă informaţia potrivit căreia omul apropiat al lui Boris Johnson, ministrul responsabil cu problemele Brexit, Lord (David) Frost (cel care a condus negocierile privind acordul de ieşire din UE a Marii Britanii), a demisionat. Locul lui a fost luat de ministrul de externe şi de dezvoltarea relaţiilor externe, Liz Truss. Aceasta se va întâlni, mâine (joi) prima dată cu omologul ei din UE, Maroš Šefčovič în vila Chevening din regiunea Kent. Truss a publicat recent un articol în ziarul The Sunday Telegraph, în care şi-a exprimat părerea că dacă în problema Irlandei de Nord nu va reuşi să obţine o soluţie pe calea negocierilor, atunci este gata să reformuleze acordul, chiar şi prin activarea paragrafului 16. Acest aliniat al unei legi interne a Regatului Unit privind Irlanda de Nord prevede posibilitatea ca Marea Britanie să modifice unilateral Acordul Brexit negociat cu UE. Potrivit ministrului, această măsură ar servi la soluţionarea unor „eventuale probleme acute, sensibile”. Šefčovič, încă din noiembrie, a declarat că o asemenea măsură „ar atrage consecinţe serioase”, pentru că o decizie unilaterală a Marii Britanii în problema Brexit ar încălca dreptul internaţional. De altfel, o parte a deputaţilor britanici şi-au exprimat dezacordul faţă de activarea paragrafului 16.
Merită amintit că Liz Truss, în 2016, făcea campanie împotriva Brexit. Acum, însă, este unul dintre politicienii cei mai radicali pro-Brexit. De exemplu, este de părere că mărfurile dinspre Marea Britanie spre Irlanda de Nord să nu fie supuse niciunei verificări sau proceduri administrative. O asemenea soluţie însă este imposibil de realizat, din moment ce acordul Brexit a eliminat controlul vamal între Irlanda şi Irlanda de Nord. Adoptarea propunerii lui Truss ar anula practic Brexit-ul pentru care ea se luptă cu atâta convingere.
Unul din argumentele principale ale susţinătorilor Brexit a fost stoparea venirii muncitorilor din Europa Centrală şi de Est pe piaţa muncii din Regatul Unit. Lipsa forţei de muncă pe diverse domenii ale economiei britanice, ca urmare a înăspririi reglementărilor privind imigrarea, a creat perturbări în economia insulei, ca atare guvernul a fost obligat să modifice temporar actele normative privind condiţiile de muncă ale imigranţilor. Astfel, şoferi de camioane, lucrătorii în domeniul HORECA şi îngrijitorii pot primi autorizaţie temporară de muncă. Primele semne, însă, indică faptul că muncitorii est-europeni dezamăgiţi nu mai vor să se întoarcă în Marea Britanie.
Székely Ervin, RADOR