Mijloacele de comunicare în masă, cum ar fi televiziunile și comunicarea virtuală, creează dependență, dar au și efect de hipnoză asupra oamenilor, fiind folosită sugestia repetitivă și ambiguă, a declarat, duminică, pentru agenția RADOR psihologul Emma Toader, specialist NLP (programare neurolingvistică) și autoarea cărții ”Porția de fericire”.
Potrivit psihologului, în prima etapă, informațiile prezentate rezonează cu credințele de victimă ale oamenilor. de genul: „cei săraci sunt asupriți”, „există cineva puternic, care ia totul”, „viața e o luptă pentru supraviețuire”, „nu există resurse pentru toți”, etc. Este etapa în care se realizează ceea ce se cheamă „raport” cu spectatorul, adică oglindirea acestuia, pe un fond, de multe ori, emoțional.
În a doua etapă, după realizarea raportului, începe direcționarea, influențarea oamenilor, sugerându-se persoanele care sunt de vină pentru realitatea grea și pentru poziția de victimă a celorlalți, Hitler i-a indicat pe evrei, în alte vremuri erau vânate vrăjitoarele, în timpuri diferite de vină erau sclavii sau persoanele de culoare, musulmanii, minoritățile etnice sau cele religioase, a explicat specialistul în programare neurolingvistică.
Ea a arătat că un alt factor important în sugestionare o are mentalitatea de turmă – dacă mai mulți gândesc într-un fel se presupune că aceștia au dreptate, iar cel care nu gândește la fel cu aceștia este exclus sau marginalizat.
„În sugestionarea direcționată, adică în manipulare, sunt folosite de multe ori generalizările, distorsiunile, echivalențele complexe, gândire în termeni de cauză- efect și limbajul hipnotic – presupoziții (comenzi mascate), Comunicare poate fi un mijloc de informare, dar și de dezinformare. Depinde de emițător și de receptor”, a spus psihologul.
Ea a apreciat că e de preferat ca oamenii să gândească cu mintea lor, să-și pună întrebări atunci când li se indică care sunt inamicii și care sunt eroii și își folosească propria intuiție, dar pentru asta trebuie să iasă din frică și să își amintească un principiu din NLP , care spune că „harta nu e teritoriul”.
Székely Ervin, RADOR