Căile ferate ucrainene trimit cu întârzieri vagoanele de cereale la granița de vest a țării, în contextul în care comercianții caută rute alternative de export, deoarece invazia Rusiei a blocat principalele porturi de la Marea Neagră, a transmis sâmbătă compania de analiză, APK-Inform. Ucraina era al patrulea cel mai mare exportator de cereale din lume în sezonul 2020/21, potrivit datelor Consiliului Internațional pentru Cereale, iar majoritatea mărfurilor sale erau expediate via Marea Neagră. Dar, în condițiile în care războiul se desfășoară pe o mare parte a coastei, comercianții se străduie să transporte mai multe cereale pe calea ferată. Potrivit APK-Inform, Căile Ferate ucrainene au deschis 12 terminale pentru comercianți, însă vagoanele înregistrează întârzieri pe căile ferate și va fi nevoie de două sau trei săptămâni pentru procesare și plecare spre clienți. „Comercianții continuă să caute posibilități de a redirecționa exporturile către UE pe calea ferată sau prin porturile din România, dar barierele principale rămân capacitatea logistică limitată și costul ridicat al acesteia”, transmite APK-Inform, care precizează că costul livrării de cereale ucrainene în portul românesc Constanța a fost de 120-150 de euro (133-166 USD) pe tonă. Înainte de război, comercianții plăteau în jur de 40 de dolari [pe tonă] pentru a transporta cereale în porturile Ucrainei de la Marea Neagră. Analiştii susțin că Ucraina, care a exportat 43 de milioane de tone de cereale de la începutul sezonului, în iulie, până la invazia de la sfârşitul lunii februarie, va putea exporta doar aproximativ un milion de tone în următoarele trei luni, din cauza dificultăţilor logistice. Înainte de război, Guvernul estima că exporturile de cereale din acest sezon ar putea ajunge la 65 de milioane de tone. Rusia numește acțiunile sale în Ucraina „o operațiune militară specială” pentru a demilitariza țara. Țările occidentale îl numesc un război de agresiune neprovocat./cstoica/sdm2
(REUTERS – 2 aprilie)