Dragi prieteni, din cauza războiului din Ucraina, transmitem ştiri în limba ucraineană, de la Radio România Internaţional, cu informaţii despre ajutorul acordat de statul român, de instituţii şi ONG-uri, Ucrainei şi poporului ucrainean, dar şi despre demersurile pe care Bucureştiul le întreprinde pentru refugiaţii ucraineni rămaşi în România şi pentru cei care vin din Ucraina sau prin Republica Moldova. La microfon Vasile Captaru.
Compania naţională CFR S.A va demara, în regie proprie, un program de reparaţii la mai multe linii de cale ferată cu ecartament larg şi cu ecartament normal, din staţiile de frontieră Vicşani şi Halmeu, nordul României, a anunţat ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. Aceste lucrări suplimentează capacitatea de transport existentă şi au ca scop îmbunătăţirea condiţiilor de manevră şi îmbunătăţirea circulaţiei feroviare ca şi eficientizarea transportului feroviar de mărfuri la frontiera cu Ucraina.
În staţia Vicşani lucrările se vor desfăşura în perioada 28 aprilie – 3 mai 2022 şi vor fi repuse în circulaţie încă 5 linii de cale ferată, dintre care 3 cu ecartament larg. La staţia de frontieră Halmeu lucrările se vor derula în perioada 2-31 mai 2022, iar prin aceste lucrări se vor redeschide încă 4 linii de cale ferată, dintre care două cu ecartament larg. Măsurile vor permite creşterea capacităţii de transbordare a mărfurilor din trenurile care provin din Ucraina şi vor conduce automat la reducerea timpilor tehnologici necesari acestor operaţiuni. Practic, după finalizarea lucrărilor, în punctul de frontieră Vicşani vor fi operaţionale 7 linii de cale ferată cu ecartament larg şi ecartament normal, iar la Halmeu, 16 linii de cale ferată cu ambele tipuri de ecartament.
Pe de altă parte, va fi reparată cât mai rapid linia de cale ferată cu ecartament larg dintre Giurgiuleşti (Republica Moldova) şi Portul Galaţi (România), iar suma necesară reparaţiilor va fi suportată din bugetul CFR Infrastructură. Reparaţiile pentru această linie de cale ferată cu ecartament lărgit (în lungime de aproape 3,6 kilometri) şi pentru o linie de cale ferată cu ecartament normal (în lungime de aproape 1,2 kilometri) din Portul Galaţi vor dura 60 de zile de la data semnării contractului.
Această linie de cale ferată va permite transportul mărfurilor spre şi dinspre Ucraina, via Republica Moldova, prin Portul Galaţi. Astfel, acest port dunărean va deveni, alături de portul românesc Constanţa, de la Marea Neagră, unul dintre punctele-cheie din regiune pentru transportul de mărfuri şi materii prime.
2) Ştirile în limba ucraineană sunt difuzate de posturi ale radioului public din România astfel: la Radio Sighet la orele 6.00, 11.00 şi 14.00, la Radio Iaşi şi Radio Constanţa la 9.00, 14.00 şi 18.00, la Radio Chişinău la 10.00, 15.00 şi 20.00, la Radio România Internaţional în programele de la 18.00, 20.00 şi 22.00, şi pe site-ul www.rri.ro. Radio România retransmite live, online, programul 1 al Radio Ucraina (UR-1). Intraţi pe www.srr.ro.