„Regizor român gigant a suplinit lipsa maghiară de la Cannes, pelicula vorbeşte şi despre propaganda lui Orbán.” Sub acest titlu a publicat, azi, cotidianul budapestan cu cel mai mare tiraj, Népszava o critică amplă despre filmul R.M.N. prezentat la Festivalul de la Cannes, deocamdată doar pentru presă şi specialişti. „Deşi înainte de festival am scris că nicio producţie maghiară nu va participa la Cannes, regizorul distins cu Palme d’Or, Cristian Mungiu, a suplinit această lipsă: în drama R.M.N., în care în mare parte se vorbeşte limba maghiară, viaţa comunităţii maghiare este subiectul central al creaţiei” – a scris Népszava.
Deşi acţiunea filmului este o ficţiune, sunt trimiteri evidente la evenimente reale, de exemplu la scandalul provocat în Ditrău, prin faptul că o brutărie a angajat doi brutari din Sri Lanka. Filmul prin mijloace artistice prezintă cum propaganda antiimigraţionistă a guvernului Orbán preia controlul asupra gândirii maghiarilor din România.
„Transilvania nu este neapărat ţinutul vampirilor, ci o regiune cu o cultură şi tradiţii istorice, care mai demult aparţinea unei alte ţări. Este un punct foarte îndepărtat despre care cei care nu trăiesc acolo ştiu foarte puţin şi care este punctul de topire a mai multor etnii. Filmul nu este, o nouő diagnoză sumbră despre ţara mea. Lumea să se uite la ultimele alegeri din ţara sa şi îşi va da seama că subiectul nu este doar România, ci mai multe lucruri” – a spus Cristian Mungiu, duminică, la conferinţa de presă de la Cannes despre cel mai nou film al său, R.M.N., citat de Népszava.
„Filmul lui Cristian Mungiu este o creaţie copleşitoare. Cine suportă greu victoria demagogiei, a urii şi nedreptăţii, acela se va întrista foarte tare. Proiectarea artistică a comunicării populiste şi a puterii gândului generează ruşine în spectatori. R.M.N. arată mai mult despre cultura şi tradiţii maghiare din Transilvania, decât oricare film maghiar de la schimbarea regimului încoace. Indiscutabil, aceasta este bai mare” – a concluzionat trimisul special al ziarului la Cannes.
Székely Ervin, RADOR