Părinții nu trebuie să facă din copil un performant de note, asta nu-i va garanta performanța profesională, ci necesitățile de bază pentru adolescenții de azi sunt ca aceștia să fie cât mai creativi și cu o inteligență emoțională, socială cât mai dezvoltată, a declarat, joi, pentru Rador, Gabriela Stoltz, doctor în psihologie.
Ea a arătat că, în aceste timpuri, are loc o modificare permanentă a profesiilor și trebuie ceva nou în fiecare domeniu și, din acest motiv, este important un grad ridicat de creativitate pentru ca adolescentul de azi să se poată adapta în domeniul în care va profesa ca viitor adult.
„Este nevoie de un grad ridicat de creativitate în plan cognitiv și în plan afectiv. La copii, trebuie stimulată creativitatea, în primul rând. În al doilea rând, trebuie dezvoltată inteligența emoțională și acest lucru se realizează prin relații sociale, mai precis prin exersare” – a explicat psihologul.
Ea a spus că, în prezent, prin mijloacele media, oamenii s-au izolat foarte mult și nu există o comunicare directă între persoane. „Copiii trebuie încurajați pentru învățarea comunicării directe și a faptului că e important să fie empatici, să îl înțeleagă și să îl simtă pe celălalt. Empatia face parte din inteligența emoțională și inteligența emoțională se poate dezvolta prin exersare” – a precizat doctorul în psihologie.
Noțiunea de inteligență cognitivă presupune rezolvarea rapidă și eficientă a problemelor. „În plan cognitiv, avem inteligența cognitivă care are la bază capacitatea omului de a gândi. Inteligența cognitivă se dezvoltă în viață prin solicitări, dar cu vârsta s-ar putea să scadă. Inteligența emoțională are un punct de plecare în structura de personalitate, dar, prin relații sociale, ea se dezvoltă și reprezintă rezolvarea de probleme în plan social. În societatea actuală în care intră adolescentul are mare nevoie de această inteligență emoțională, de inteligență socială” – a explicat Gabriela Stoltz.
Un alt lucru foarte important pentru părinți, potrivit specialistului în psihologie, este ca aceștia să renunțe la comanda „trebuie” pentru adolescenți.
„Acest cuvânt – trebuie – este o barieră pentru copil. Un copil care primește tot felul de interdicții cu mulți de „trebuie” îi creează frică și neadaptare, îi blochează traseul. Pe când, dacă îl lași liber învață pe propria piele ce să facă și ce nu. Aș compara un mediu social cu mult „trebuie” cu un mediu septic, un mediu ferit de microbi, dar anticorpii se obțin prin contactul cu microbii. Copilul trăiește ca într-o închisoare cu pilonii lui „trebuie”. „Experințele de viață sunt mult mai benefice decât însușirea interdicțiilor impuse de părinți” – a adăugat doctorul în psihologie.
Székely Ervin, RADOR