București, 11 august 2022. Șase din zece elevi consultați de World Vision România nu sunt de acord cu probă scrisă a BAC-ului care îi evaluează, potrivit Proiectului Legii Învățământului Preuniversitar, la limba română, matematică, științe, istoria și geografia României și Europei și la științele socio-umane. Totodată, șapte din zece copii vor ca proba de specialitate a profilului studiat la liceu să rămână obligatorie, arată un sondaj realizat de Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România.
- Rezultatele consultării mai arată că părerile elevilor despre admiterea la colegiile naționale sunt împărțite;
- Pe de altă parte, cei mai mulți dintre elevi cred că digitalizarea ar trebui să fie prioritatea numărul I în educație și ar vrea ca la disciplina „Educație pentru Viață“ să li se predea în primul rând educație pentru sănătate, educație financiară și educație de mediu;
- Consultarea a fost realizată în rândul a peste 1000 de elevi din ciclul gimnazial și liceal, dintre care 52% din mediul rural, 19% din urbanul mic și 29% din urbanul mare.
Admiterea la liceu și la colegiile naționale
Șase din zece elevi (59%) nu sunt de acord ca mediile din clasele V-VIII să nu mai fie luate în considerare pentru admiterea la liceu. 35% sunt de acord ca mediile să fie scoase din procesul de admitere, iar 6 % au preferat să nu răspundă la întrebare.
În privința admiterii la colegiile naționale, cei mai mulți dintre elevii care și-au exprimat opinia spun că, în cazul în care acestea își vor organiza propriile examene, copiii din mediile dezavantajate vor avea mai puține șanse să intre. Concret, 44% spun că elevii din mediile dezavantajate vor avea mai puține șanse să intre la colegiile naționale, 37% cred că vor avea aceleași șanse. Aproape unu din cinci elevi (19%) a preferat să nu-și exprime opinia.
„Consider că organizarea admiterii de către colegiile nationale ar favoriza elevii care deja învață în aceste scoli, astfel că i-ar descuraja pe restul copiilor. Ar trebui să avem cu toții șanse egale“, a declarat Nicoleta Maxim, elevă în clasa a VIII-a și membră a Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România.
Tot în consultarea fundației, 50% dintre elevi au spus că ar trebui să poată exista clase/grupe de excelență nu doar în colegiile naționale, ci și în alte unități de învățământ liceal.
Bacalaureat
Șase din zece elevi nu sunt de acord ca prima probă scrisă a Bacalaureatului să cuprindă itemi de evaluare atât din limba română, cât și din matematică, științe, istoria și geografia României și Europei și științe socio-umane, așa cum este prevăzut în Proiectul Legii Învățământului Preuniversitar. Mai puțin de trei din zece elevi sunt de acord cu această probă scrisă, iar aproape unul din zece a preferat să nu-și exprime opinia legat de această probă.
În același timp, mai mult de șapte din zece elevi (72%) consideră că proba de specialitate a profilului studiat la liceu ar trebui să rămână obligatorie la Bac. 21% cred că proba de specialitate nu ar trebui să fie obligatorie, iar 7% au preferat să nu-și exprime părerea.
„Nivelul de cunoștințe acumulat ține mult de profilul ales de fiecare elev. De exemplu, la Profilul Uman nu se mai face matematică din clasa a XI-a, iar eu și colegii mei, de la Real, avem chiar și patru ore pe săptămână. Cum ar putea o astfel de probă să ne testeze real nivelul de cunoștințe?
Mi se pare important să se țină cont de proba specifică profilului. Noi ne alegem o anumită specializare pentru că avem înclinații într-o anumită direcție și vrem să ne dezvoltăm cât mai mult în anii de liceu. Mi se pare nedrept ca la final să nu se țină cont de materia care ne reprezintă cel mai bine și la care ar trebui să fim cel mai bine pregătiți“, a declarat Melania Firu, elevă în clasa a XI-a și membră în Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România.
Liceele profesionale
Jumătate dintre elevi (48%) nu sunt de acord cu eliminarea filierelor teoretică și vocațională din liceele profesionale. Doar un sfert dintre elevi (24%) sunt de acord cu eliminarea acestor filiere, iar restul (28%) n-au avut nici o opinie în acest sens.
Prioritățile Legii Învățământului Preuniversitar, în viziunea elevilor
Întrebați de trei priorități care ar trebui să se regăsească în Legea Învățământului Preuniversitar, elevii au pus pe primul loc digitalizarea în educație, urmată de educația remedială și sprijinul pentru teme. A treia prioritate este acordarea unei mese calde la școală pentru toți elevii. Alte măsuri cu care elevii sunt de acord într-o mare măsură sunt creșterea burselor și formarea cadrelor didactice.
Bursele elevilor
Bursele de excelență pentru elevi ar urma să fie între 700 și 1000 de lei/lună, bursa de performanță 500 de lei/lună, iar bursa socială și pentru cei care învață în licee profesionale de 300 de lei pe lună, conform aceluiași proiect. Întrebați în ce măsură cuantumul acestor burse încurajează performanțele în rândul tuturor elevilor, copiii au răspuns:
- Cuantumul burselor e acoperitor pentru încurajarea performanţele tuturor elevilor (41%);
- Trebuie suplimentate toate bursele (35%);
- Trebuie suplimentate bursele de excelență și de performanță (7%);
- Trebuie suplimentate bursele sociale și profesionale (13%);
- 5% dintre elevi au preferat să nu-și exprime părerea.
Ce ar vrea elevii să învețe la disciplina „Educație pentru viață“
Potrivit proiectului de lege, disciplina „Educația pentru viață” va fi obligatorie pentru toți elevii și va include mai multe module, adaptate vârstei lor, printre care: educație pentru mediu, educație pentru sănătate, educație financiară, educație juridică, educație civică, egalitate de gen, gândire critică, oratorie și dezvoltare personală, securitate cibernetică etc
Modulele cele mai dorite la clasă de către elevi sunt:
- educația financiară (71%);
- educația pentru sănătate (69%);
- oratorie și dezvoltare personală (55 %);
- educație pentru mediu (50%);
- educație juridică (48%);
- gândirea critică (45%);
- egalitatea de gen (45%);
- securitatea cibernetică (42%).
77% dintre elevii consultați de World Vision România vor ca educația sexuală să fie predată obligatoriu, adaptat vârstei lor. 18% dintr elevi nu vor să le fie predată educația sexuală, iar 5% nu și-au exprimat părerea.
Încrederea în autorități și interesul față de legislația în educație
85% dintre elevi sunt interesați de dezbaterea publică referitoare la Legile Educației. În plus, 79% dintre aceștia consideră că vocea lor contează pentru autoritățile statului în realizarea Legilor Educației.
World Vision România reiterează, pe scurt, câteva dintre propunerile transmise săptămâna trecută în urma consultării a circa 3400 de cadre didactice:
1) Eliminarea examenelor care pot fi realizate de către colegiile naționale pentru a-și face propria selecție a elevilor;
2) Solicităm ca nu doar colegiile naționale să poată deveni unități-pilot de excelență, ci și alte unități de învățământ liceal;
3) Proba de specialitate a profilului studiat la liceu să rămână obligatorie la Bacalaureat;
4) Să fie reintroduse bursele de studiu pentru liceenii cu medii peste 7 și care au venit lunar per membru de familie cel mult egal cu salariul minim net pe economie;
5) În condițiile în care liceele profesionale nu vor mai putea cuprinde alte filiere, solicităm Ministerul Educației să clarifice mecanismele prin care toți elevii, inclusiv cei de la sate sau din urbanul mic, vor avea acces la ce profil de liceu doresc să studieze;
6) Programele de învățare remedială și de Școală după Școală care se desfășoară în școlile dezavantajate să includă o masă caldă.
Alte recomandări ale fundației World Vision România:
– Construirea curriculumului disciplinei „Educație pentru viață“ astfel încât să cuprindă prioritar noțiuni și practici din domeniile care îi interesează cel mai mult pe elevi: educație financiară, educație pentru sănătate (inclusiv educație sexuală), educație pentru mediu și educație juridică;
– Dezbaterile despre Legea Învățământului Preuniversitar să includă constant și un reprezentat al copiilor, având în vedere că ei sunt principalii beneficiari ai legislației în educație, iar majoritatea sunt interesați de schimbările din învățământ;
– În proiectul de lege să se prevadă ca în trei ani de la intrarea în vigoare a „Strategiei naționale pentru digitalizarea educației“, procesul să se facă urmărind, în paralel, trei piloni: 1) asigurarea de infrastructură tehnică pentru toate școlile (tablete, calculatoare, conexiune la internet, platforme de e-learning etc.); 2) introducerea competentelor digitale din ciclul primar și evaluarea competențelor digitale de bază ale elevilor și profesorilor în acord cu standardele Comisiei Europene; 3) transformarea și adaptarea conținutului tradițional în conținut digital prin dezvoltarea unei biblioteci virtuale la care să aibă acces toți elevii, părinții și profesorii.
World Vision România va reveni în zilele următoare cu documentul final de recomandări în contextul dezbaterii publice pentru Legile Educației care are loc până pe 24 august. Propunerile vor fi trimise către Ministerul Educației și alți actori relevanți din domeniul educației.
Despre World Vision România
World Vision România este o organizație care desfășoară programe de educaţie, intervenție umanitară, dezvoltare și advocacy, punând în centrul activității sale bunăstarea copilului. Organizația se concentrează asupra muncii cu copiii, familiile și comunitățile, în scopul depășirii sărăciei și nedreptății. Fundația lucrează cu persoanele cele mai vulnerabile din lume, indiferent de religie, rasă, etnie sau gen. World Vision România face parte din parteneriatul World Vision International, prezent în aproape 100 de țări din întreaga lume. În 30 de ani de prezență în România, am ajutat peste 500.000 de copii și adulți, în aproape 500 de comunități din 18 județe.