Automobilism în România

Context

Competițiile automobilistice au început în România încă de la debutul industriei auto. De fapt, România se poate mandri că este una dintre primele 6 țări la nivel mondial care a organizat curse de motorsport, alături de Franța, Statele Unite, Anglia, Germania și Italia. Automobil Club Român (ACR) organiza, în premiera în România, mai exact la 22 septembrie 1904, un raliu automobilistic, pe ruta București-Giurgiu și retur. Această cursă a fost considerată mulți ani prima competiție automobilistică din Romania, dar documente de arhivă au relevant că înaintea ei a fost cel puțin altă cursă organizată pe un circuit stradal în București.

O informație despre acele vremuri ne arată că pe străzile bucureștene circulau aproximativ 70 de automobile. Cu toate acestea, primul raliu (provenit din termenul rally – 1907 Monte Carlo Rally) a fost în 1904, el fiind diferit de o cursă pe străzile din oraș.

Membrii fondatori ai ACR, care erau de fapt afaceriști bogați, antreprenori și „băieți de bani gata” din familii aristocrate, au decis să-și etaleze noile vehicule cumpărate, organizând o competiție. Așa a luat naștere cursa București – Giurgiu – București, în care s-au înscris primii membri ai ACR. Astfel, la start s-au aliniat  9 mașini, cu câte doi ocupanți. Ruta a fost aleasă pentru că, la acea vreme, granițele Romaniei se opreau la Carpați, iar drumurile de munte erau presărate cu gropi și șanțuri, din cauza carelor și căruțelor.

 

Automobilism în România

Singura șosea, neasfaltată, dar dreaptă și fără pericol de a se inunda, era în sud, spre Dunăre.

Evenimentul a fost mediatizat prin răspândirea a 20.000 de afișe, iar șoseaua a fost stropită cu un liant special preparat de o fabrică de ulei, pentru a limita ridicarea prafului.

Dintre cele 9 automobile înscrise, numai 6 au reușit să ia startul.

Echipajele care au reușit să ia startul:

  • George Valentin Bibescu / Martha Bibescu – MERCEDES
  • Leon Leonida – MERCEDES
  • N. Niculescu Iarca – CUDELL
  • C. Vidal – GOBRON
  • Al. Prager – OLDSMOBILE
  • Alexandru Darvari – FIAT

Celelalte 3 nu au putut pleca din cauză că, la acea vreme, mașinile aveau probleme cu pornirea, din diferite cauze: lipsa mecanicilor, carburantul inadecvat, lipsa de experiență la volan și lipsa filtrelor de aer. Chiar si asa, din cele 6 echipaje care au reușit să pornească, 4 au încheiat tot traseul. Startul s-a dat la ora 10:30, la un interval de cinci minute, de-a lungul traseului fiind amplasați jandarmi călare. Între bornele kilimetrice 7 și 8 și, respectiv 8 și 9, arbitrii au cronomertat participanții, structurând astfel ceea ce specialiștii numesc prima probă „pe kilometru lansat” din istoria automobilismului romanesc, doi concurenți, Bibescu si Leonida, înregistrând același timp, 48 de secunde.

Primii sosiți la Giurgiu au fost Bibescu și Leonida, care au parcurs traseul de 63 de km in 58 de minute, urmati de Vidal (113 minute), Niculescu Iarca (120’), Darvari și Prager (152’).

După o pauză de trei ore s-a dat startul pe traseul de retur, doar patru echipaje terminând cursa. Niculescu a pierdut radiatorul prin hârtoapele drumului, iar Vidal a ramas în comuna Jilava în pana de cauciuc și cu probleme la cutia de viteze. Mașina sa a fost transportată noaptea în Capitală cu una dintre căruțele pregătite special de organizatori.

Câștigătorul cursei, George Valentin Bibescu, a realizat la bordul unui Mercedes de 16 cp o medie orară de 66 km/h parcurgând traseul în 108 minute, urmat de Leon Leonida, cu media de 63 km/h (120 de minute). Jurnalele vremii consemnau că „astfel cursa aceasta năprasnică, în care și-au riscat viața atâția oameni, s-a încheiat cu bine, fără niciun accident, numai că o cioară rătăcită s-a lovit în zbor de unul din cursanți, rănindu-l la cap.”

 

Prințul Valentin Bibescu, primul pilot al României

În acele vremuri, tinerii din familiile aristocrate erau pasionați de sporturile extreme ale vremii. Mai toți băieții de 16-20 de ani din lumea burgheză învățau și, din 1890, începeau să devină interesați de motoarele termice. Este și cazul lui George Valentin Bibescu, nepotul lui Gheorghe Bibescu, domnitorul Valahiei. El făcea parte dintr-o familie foarte bogată și, imediat cum a aflat că în Franța și Germania se făceau automobile, a făcut o pasiune pentru ele.

În 1900, Bibescu devine primul proprietar independent de automobil. De fapt, înainte, mai existau 2 camioane pe aburi și un Oldsmobile, însă Bibescu își comandă un FN Herstal făcut în Belgia și un Mercedes. Presa notează că atunci a avut si celebra disputa dintre Bibescu și Assan, deoarece amândoi voiau sa aibă prima mașină înscrisă în circulație la noi în țară. Se pare ca Assan a avut numărul 1 și Bibescu a avut numarul… 0.

Valentin Bibescu devine în 1901 primul român care stabilește un record internațional la bordul unui autoturism. Cu un Buick Roadster, el reușește să parcurgă distanța Geneva-București (1827 kilometri) în doar 73 de ore.

Nota bene: pe vremea aceea nu exista niciun metru pătrat de asfalt…

La 5 aprilie 1904, la București, 20 de pasionați ai motoarelor înființează Automobil Clubul Român (ACR), asociație de automobilism care își propunea îmbunătățirea drumurilor, întocmirea legislației rutiere (apare primul Regulament de circulație a automobilelor), înființarea unor școli de mecanici auto, înființarea unor ateliere de reparații auto. Între 1910 și 1943 este singura instituție  care se ocupă de confecționarea și instalarea semnalizării rutiere, în conformitate cu prevederile europene.

Printre membrii fondatori ai ACR au fost: George Valentin Bibescu, Mihai Suțu și George Assan. La data înființării, ACR se  număra printre primele 10 cluburi de automobilism din Europa și printre primele 14 din lume.  Prima cursa organizată în România a fost tocmai cea povestită mai sus: București – Giurgiu – București.

(Autor: Alexandru Balaci)

 

Bibliografie

Federația Română de Automobilism Sportiv https://fras.ro/
https://www.4tuning.ro/istorie-auto/istoria-motorsportului-din-romania-primele-curse-auto-din-tara-noastra-28631.html
www.bucuresticitynews.ro/in-anul-1904-pe-ruta-bucuresti-giurgiu-a-avut-loc-primul-raliu-romanesc-care-s-a-dovedit-a-fi-o-naprasnica-intrecere
http://www.veteran.ro/articole/web/2/104
www.transilvaniareporter.ro/sport/istoria-automobilismului-sportiv-in-romania-de-la-bibescu-la-tempestini