Motto: „GAUDEAMUS înglobează ca o instituţie tot ceea ce este seducător, incitant şi pragmatic, într-un cuvânt: tânăr în slova românească de azi” – Mircea Sântimbreanu, noiembrie 1994
In perioada 7 – 11 decembrie 2022, ediţia cu numărul 29 a Târgului de Carte GAUDEAMUS Radio România va avea loc în Pavilionul B2 al Complexului Expoziţional Romexpo. Evenimentul este organizat de Radio România şi este finanţat de Ministerul Culturii.
Târgul va fi deschis zilnic, între orele 10:00 și 20:00, iar accesul tuturor categoriilor de public va fi gratuit.
Cel mai citit și mai îndrăgit târg de carte din România revine, în premieră în cursul lunii decembrie, la formatul care l-a impus de peste un sfert de secol drept un reper solid al pieței de profil din țara noastră.
Deschiderea oficială a ediției are loc miercuri, 7 decembrie, ora 12.00.
Ediția București 2022 a Târgului de Carte Gaudeamus Radio România, reluată după doi ani de pauză, consolidează statutul evenimentului de vârf de piață editorială:
– aproape 7.900 mp de standuri și spații de evenimente vor ocupa integral cel mai mare pavilion expozițional din țară;
– circa 200 de participanți vor oferi publicului o gamă extrem de variată de produse editoriale, pe diferite suporturi, adecvate tuturor vârstelor și domeniilor de interes, muzică și jocuri educative. Alături de nume consacrate de zeci de ani în peisajul editorial românesc, se vor regăsi numeroși participanți în premieră la acest eveniment, atât edituri care și-au câștigat deja o binemeritată notorietate, cât și proiecte noi, la început de drum. Toate standurile găzduite de Pavilionul B2 Romexpo se vor regăsi în format virtual pe website-ul gaudeamus.ro.
– peste 600 de evenimente editoriale, care se vor desfășura deopotrivă în cele șase spații dedicate amenajate în incintă și la standurile participanților au fost deja programate; programul integral al evenimentelor, reactualizat în permanență, va fi disponibil pe website-ul gaudeamus.ro. În premieră, în incinta târgului vor fi amenajate, împreună cu partenerii acestei ediții – Opera Comică pentru Copii și Asociația Versus – două spații dedicate activităților interactive pentru cei mai tineri vizitatorii.
Proiectele conexe marca Gaudeamus Radio România care se vor desfășura în cadrul acestei ediții a târgului reunesc tradiția și inițiative în premieră:
– Concursul Național de Lectură „Mircea Nedelciu”, adresat liceenilor, care va reuni concurenți din întreaga țară, se va desfășura în acest an într-o formulă inedită, pe bază de eseuri transmise în format video; tema concursului este „Centenar Marin Preda. 100 de ani de la naștere.”
– „Invitați de nota 10: Olimpicii României” – este proiectul prin intermediul căruia Radio România și partenerii săi recompensează și promovează elevii care obțin rezultate excepționale la olimpiade internaționale la diferite discipline.
– „Pick up a Secret Story” – este un nou proiect, inițiat cu acest prilej și derulat în colaborare cu fundația Hospice Casa Speranței (cea mai mare organizație specializată în îngrijire paliativă gratuită din România), cu sprijinul participanților și al publicului, care vor putea contribui la strângerea de fonduri pentru susținerea activității curente a fundației, donând sau achiziționând pachete de cărți al căror conținut rămâne un secret, până la desfacerea pachetului.
Postul public de radio este iniţiatorul şi organizatorul Târgului Internaţional de carte GAUDEAMUS, Radio România fiind singurul post de radio din lume care a iniţiat şi dezvoltă un program de o asemenea anvergură, pentru susţinerea culturii scrise.
Cum e de fapt la GAUDEAMUS ? Este ca în vremurile bune în care simţeam mirosul cernelii de pe cartea tipărită, este cald, primitor, cu zile de început în care se simte o oarecare relaxare şi se adulmecă pe îndelete fiecare stand în parte şi ofertele lui tentante, este o permanentă întâlnire şi reîntâlnire cu personalităţi ale scrisului, în locuri diferite, apoi vine sufocanta şi înnebunitoarea zi de sâmbătă, în care pavilionul expoziţional freamătă, în care vizitatorii caută să cuprindă cât mai multe lansări şi evenimente conexe, în dorinţa revederii „pe viu” a marilor personalităţi culturale şi nu numai. Apoi vine ziua de duminică, cu cumpărăturile de pe ultima „sută de metri”, şi ceremonia premierii celor mai merituoşi actori participanţi la acest spectacol unic.
* * * * *
O scurtă cronologie a Târgului de carte GAUDEAMUS arată astfel:
• 30 octombrie – 6 noiembrie 1994 – are loc, la iniţiativa Radio România, chiar în perioada aniversării a 66 de ani de existenţă ai instituţiei, prima ediţie a Târgului GAUDEAMUS – Carte de învăţătură, găzduit în foaierul Sălii de Concerte „Mihail Jora” a Radiodifuziunii. Co-organizatori: Editura ALL şi Societatea Euromedia, condusă de scriitorul Mircea Nedelciu. Evenimentul marchează o premieră la nivel internaţional: implicarea directă a unei instituţii mass-media publice în susţinerea pieţei naţionale de carte. Primul preşedinte de onoare al Târgului GAUDEAMUS este scriitorul Mircea Sântimbreanu.
Interesant este că proiectul GADEAMUS a început, în acel an, ca un mic eveniment de PR care să marcheze aniversarea Radio România, pe 1 noiembrie. Era după numai câţiva ani de la momentul 1989, iar piaţa de carte din România a experimentat o dezvoltare spectaculoasă, dar mai degrabă haotică, pentru că evenimentele care să domine piaţa erau o noutate;
● noiembrie 1995 – a II-a ediţie a Târgului de carte GAUDEAMUS
• noiembrie 1996 – în cadrul celei de a treia ediţii a Târgului GAUDEAMUS este demarat programul „Bursa Proiectelor Editoriale Majore”, constând în descoperirea unor surse de finanţare pentru proiecte de importanţă pentru cultura naţională, propuse de către participanţi. Proiectul va fi dezvoltat ulterior, cu scopul de a promova literatura română pe plan internaţional;
• noiembrie 1997 – în premieră, un târg de carte din România acordă premii expozanţilor (Trofeele GAUDEAMUS decernate prin votul publicului) şi jurnaliştilor (Trofeele Presei pe secţiunile publicaţii, radio şi TV);
• 25 – 29 noiembrie 1998 – ediţia a V-a Târgului GAUDEAMUS are loc, pentru prima dată, la Complexul Expoziţional Romexpo – în Pavilionul B -, cel mai mare spaţiu expoziţional de acest gen din România, amplasamentul târgului fiind schimbat, cu toate riscurile inerente, întrucât Foaierul Sălii de Concerte al Radio România devenise neîncăpător pentru participanţi şi vizitatori. Este inaugurată prima secţiune specializată a târgului, adresată instituţiilor de învăţământ: Bursa Ofertelor Educaţionale şi Profesionale;
• 10-14 noiembrie 1999 – Târgul GAUDEAMUS are loc în Pavilionul Central Romexpo, iar spaţiul generos permite şi găzduirea Târgului de Artă GAUDEAMUS, o expoziţie de artă plastică, alcătuită din lucrări ale unor tineri artişti. Este iniţiată o nouă secţiune a Trofeului Presei, rezervată agenţiilor de presă;
• 22-26 noiembrie 2000 – în cadrul celei de a VII-a ediţii a Târgului are loc cel mai important eveniment cultural al anului: Gianni Vattimoeste invitat în România, în calitate de oaspete de onoare GAUDEAMUS. Sunt instituite două noi trofee, acordate de către organizatori: Premiul Educaţia, oferit unei instituţii de învăţământ participante şi Premiul de Excelenţă, decernat unei edituri prezente la târg, pentru susţinerea unui proiect editorial de promovare a culturii române în plan internaţional;
• 28 noiembrie – 2 decembrie 2001 – Ediţia a VIII-a reprezintă o etapă de importanţă decisivă în evoluţia evenimentului către formula actuală – târg internaţional de carte organizat la standarde europene: târgul găzduieşte Seminarul Internaţional „Galaxia Gutenberg la începutul mileniului lll”, adresat profesioniştilor din domeniile editorial şi educaţional, care reuneşte editori români şi străini (Bulgaria, Iugoslavia, Albania, Ucraina, Republica Moldova şi Israel), precum şi directori de târguri internaţionale de carte. În acelaşi an, Târgul GAUDEAMUS este inclus în calendarul târgurilor internaţionale de carte publicat de Messe Frankfurt, liderul mondial în domeniu. Din 2001, evenimentul devine accesibil online şi vizitatorilor din afara ţării, fiind transmis in direct prin Internet, o premieră pentru târgurile din România. Este reluat şi va fi organizat în continuare în cadrul Târgului, după o pauză de şase ani, Salonul Naţional de Inventică pentru Tineret
• 27 noiembrie – 1 decembrie 2002 – Târgul Internaţional GAUDEAMUS găzduieşte în premieră Salonul Naţional al Presei din România – ediţia a III-a, eveniment organizat de Clubul Român de Presă; este inaugurat Concursul Naţional de Lectură „Mircea Nedelciu”. • 26-30 noiembrie 2003 – la ediţia a X-a sunt inaugurate Trofeele GAUDEAMUS prin Votul Presei. Ediţia a X-a a Târgului prezintă Expoziţia de carte bibliofilă;
• 17-21 noiembrie 2004 – are loc prima ediţie a Salonului de carte pentru copii „Ion Creangă”, în cadrul târgului GAUDEAMUS.
• 23-27 noiembrie 2005 – preşedintele de onoare al ediţiei este Jonathan Scheele, Şeful Delegaţiei Comisiei Europene la Bucureşti;
• 22-26 noiembrie 2006 – Târgul GAUDEAMUS încheie Anul Francofoniei în România. Invitaţi speciali: Franţa şi Belgia. Preşedinte de onoare: E. S. Hervé Bolot, Ambasadorul Franţei în România;
• 21-25 noiembrie 2007 – Târgul Internaţional GAUDEAMUS găzduieşte Expoziţia aniversară Gabriel García Márquez, organizată pentru prima dată în Europa, cu sprijinul Ministerului de Externe columbian, al Ambasadei României la Bogota şi al Ambasadei Columbiei la Varşovia. Evenimentul a marcat o triplă aniversare care a avut loc în 2007: 80 de ani de la naşterea genialului scriitor, 40 de ani de la prima publicare a romanului „Un veac de singurătate” şi 25 de ani de la primirea Premiului Nobel pentru Literatură; • 19-23 noiembrie 2008 – aniversarea a 80 de ani de Radio România şi 15 ani de la prima ediţie a Târgului Internaţional GAUDEAMUS. Are loc Seminarul cu tema „Multilingvismul şi anul european 2008 al dialogului intercultural”, înscris de Comisia Europeană în calendarul evenimentelor dedicate anului dialogului între culturi;
• 25-29 noiembrie 2009 – Târgul Internaţional GAUDEAMUS este inclus de Comisia Europeană în calendarul Anului European al Creativităţii şi Inovării, prilej cu care are loc colocviul „Traducerea literară între creativitate şi inovare”. În acelaşi an, Herta Müller primeşte Premiul Nobel pentru Literatură, iar Târgul GAUDEAMUS, în parteneriat cu Deutsche Welle, organizează în onoarea scriitoarei o masă rotundă „Medalion Herta Müller”; Vedeta incontestabilă a ediţiei este însă Salman Rushdie, scriitorul a cărei sesiune de autografe maraton reuneşte câteva sute de participanţi.
• 18-22 noiembrie 2010 – Belgia Wallonia – Bruxelles este invitatul de onoare al ediţiei, iar preşedinte de onoare este Jacques Dubois, scriitor, critic literar şi profesor universitar;
• 23-27 noiembrie 2011 – Invitat de Onoare – Italia, o participare de maximă vizibilitate în presa culturală şi în mass-media în general. Valerio Massimo Manfredi, Luciano de Crescenzo, Stefano Zecchi, Stenio Solinas, Luca Maroni, Giorgio Montefoschi sau Sergio Valzania sunt câteva dintre numele care aduc la Bucureşti actualitatea culturii italiene.
• 21 – 25 noiembrie 2012 – Ediţia a 19-a a manifestării are ca invitat de onoare Republica Moldova, iar scriitori români de peste Prut vin în atenţia specială a publicului şi a presei: Arcadie Suceveanu – Preşedinte de Onoare al Târgului, Nicolae Dabija, Mihai Cimpoi, Leo Butnaru, Lucreţia Bârlădeanu, Em. Galaicu Păun, Vitalie Ciobanu. Este iniţiată o nouă secţiune permanentă, dedicată profesioniştilor din aria editorială, din România şi de peste hotare: Centrul Internaţional de Agenţii Literare.
• 2013 – În premieră la Gaudeamus, la ediţia a 20-a, în postura de Invitat de onoare au fost mai multe ţări, reunite sub titulatura „Grupul ţărilor nordice”, format din Danemarca, Finlanda, Islanda, Norvegia şi Suedia. Sub sloganul „Cool Nordic Bucureşti”, s-au derulat peste 30 de lansări de carte, conferinţe, proiecţii de film, ateliere creative, adresate unui public diversificat ca vârste şi preocupări.
• 2014 – Ediţia care a bătut toate recordurile din istoria de peste 20 de ani a târgului a înregistrat mai mult de 750 de evenimente şi peste 117.000 vizitatori. Invitatul de onoare al acestui an a fost Federaţia Rusă.
• 18 – 22 noiembrie 2015 – Ediţia a 22-a a Târgului Internaţional GAUDEAMUS, organizat de Radio România, a înregistrat un număr mare de participanţi – peste 300, de evenimente – mai mult de 700, recordul absolut de vizitatori pentru o ediţie – 125.000 – şi sume generoase pe care aceştia le-au cheltuit – circa 3.200.000 euro, conform rezultatelor studiului de trafic realizat pe parcursul târgului. Aceste date confirmă faptul că GAUDEAMUS a fost şi în 2015 „cel mai citit târg de carte”. Invitatul de onoare al ediţiei a fost GADIF – Grupul Ambasadelor, Delegaţiilor şi Instituţiilor Francofone din România, iar preşedintele de onoare al GAUDEAMUS 2015 a fost Victor Ieronim Stoichiţă, reputat cercetător şi profesor de istoria artei, stabilit în Elveţia.
• 16 – 20 noiembrie 2016 – Ediţia a 23-a Târgului Internaţional GAUDEAMUS, organizat de Radio România (Centrul Cultural Media), s-a desfăşurat cu participarea a peste 300 de expozanţi, a găzduit peste 850 de evenimente şi a fost vizitat de peste 125.000 de persoane, egalând astfel recordul înregistrat la ediţia precedentă. Invitatul de onoare al ediţiei a fost China, prima ţară din afara Europei care a participat la târg în această calitate. Preşedintele de onoare al Târgului GAUDEAMUS 2016 a fost domnul prof. univ. dr. Liviu Papadima, prorectorul Universităţii din Bucureşti.
• 22 – 26 noiembrie 2017 – Târgul Internaţional Gaudeamus, ediţia a 24-a, eveniment reper al peisajului cultural românesc, a avut loc în Pavilionul Central al Complexului Expoziţional Romexpo. Invitatul de onoare al ediţiei a fost Uniunea Europeană, prin intermediul Reprezentanţei Comisiei Europene, iar preşedintele de onoare al Târgului a fost îndrăgitul scriitor şi om de radio Matei Vişniec. Ediţia 2017 a Târgului Internaţional Gaudeamus, organizat de Radio România, s-a remarcat prin numărul mare al participanţilor (peste 300), al evenimentelor pe care târgul le-a găzduit (peste 800) şi al vizitatorilor – peste 125.000 – care egalează recordul înregistrat la ediţiile precedente, şi reconfirmă statutul evenimentului şi sloganul sub care s-a desfăşurat şi în acest an: „Cel mai citit târg de carte, de la cel mai ascultat radio din România.”
● 14 – 18 noiembrie 2018 – Târgul Internaţional GAUDEAMUS – Carte de învăţătură 2018 – ajuns la ediţia a XXV-a, a avut loc, în Pavilionul Central al Romexpo din Bucureşti.
● 20 – 24 noiembrie 2019 – Târgul Internaţional GAUDEAMUS – Carte de învăţătură 2019 – „cel mai citit târg de carte din România – de la cel mai ascultat post de radio din România”, ajuns la ediţia a XXVI-a, a avut loc, în premieră, în Pavilionul B2 Romexpo.
● 16 – 22 noiembrie 2020 – Ediţia a 27-a a Târgului de carte Gaudeamus Radio România – a fost o ediție specială online, în condiţii de pandemie. www.gaudeamus.ro a găzduit această ediţie într-un format integral online, care asigură continuitatea acestui proiect cultural cu o tradiție de peste un sfert de secol.
Radio România, împreună cu Elefant.ro, partenerul la această ediție specială, a rămas și în acest an alături de pasionații de carte, într-o fomulă aparte, care a conținut însă toate „ingredientele” unui târg de carte clasic.
● 17 – 21 noiembrie 2021 – Ediția 2021 – a 28-a – a Târgului de Carte Gaudeamus, eveniment care s-a desfășurat exclusiv online, a cuprins, în spațiul virtual, standuri virtuale, dezbateri, lansări de carte live online, tip conferință.
Zilnic între orele 10.00 și 21.00, site-ul www.gaudeamus.ro și pagina de Facebook Radio România Gaudeamus au găzduit evenimente de tipul: interviuri cu scriitorii ale căror lucrări s-au regăsit în oferta târgului, prezentări de noi apariții, dezbateri având ca temă apariții editoriale recente, mesaje ale autorilor, ateliere de creație, lecturi etc.
* * * * *
Conform Barometrului de consum cultural pe anul 2016, autor Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală, la capitolul „Percepţia populaţiei asupra existenţei infrastructurii culturale”, 71% din populaţie cunoaşte că în localitatea lor există biblioteci, 5% consideră că au existat dar au dispărut, iar 24% nu cunosc să fi existat vreodată. În privinţa librăriilor, 50% cunosc că există asemenea locuri de distribuţie de carte, 4% afirmă că au existat dar s-au desfiinţat, iar 45% consideră că nu există librărie în localitatea lor.
Din cei care se deplasează în altă localitate pentru a avea acces la carte, 13 % din populaţie merge la bibliotecă, 14% în mediul rural şi doar 3% în urmban, iar pentru a avea acces la librării se deplasează 28% din populaţie, 27% în mediul rural şi 33% în urban.
Să reţinem, că în întreaga ţară existau în 2016, 10.111 biblioteci active, adică o medie de puţin peste 50 de biblioteci la 100.000 de locuitori.
Din punct de vedere al consumului cultural, 46 % din populaţie nu a citit niciodată o carte, 20 % din populaţie citeşte 1-2 cărţi anual, 13 % citeşte 1-2 cărţi pe lună, 12 % dintre persoane citesc 1-2 cărţi pe săptămână, iar 9 % din populaţie afirmă că citeşte 1 carte în fiecare zi.
La întrebarea „Ați ascultat radio folosind un aparat de radio”, 23% dintre cei care răspund afirmă că nu au ascultat niciodată radioul, 3% ascultă de 1-2 ori pe an, 4% de 1-2 ori pe lună, 9% ascultă de 1-2 ori pe săptămână iar 61% ascultă radioul zilnic.
Pe grupe de vârstă, 13% dintre persoanele între 18 şi 24 de ani citesc cărţi, la fel ca 9% din cei între 25-29 ani, 13% din grupa 30-39 ani, 10% din grupa 40 – 49 ani, 7% din intervalul 50 – 64 de ani şi 8% din cei peste 64 de ani.
Radioul este ascultat de 51% din cei cu vârsta între 18 şi 24 de ani, 60% din cei între 25-29 ani, 69% din grupa 30-39 ani, 63% din grupa 40 – 49 ani, 64% din intervalul 50 – 64 de ani şi 55% din cei peste 64 de ani.
În funcţie de nivelul de educaţie, cei mai mult citesc cărţi cei cu studii universitare – 27%, urmaţi de cei cu liceul absolvit – 10 %, radioul fiind cel mai des ascultat de cei care au absolvit studii superioare – 71 %, urmaţi de cei cu şcoli profesionale sau postliceale – 66-67 %.
Se estimează că în România există circa 1000 de edituri, dar numai aproximativ jumătate sunt active – înţelegând prin aceasta editarea a cel puţin 10 titluri pe an.
O analiză interesantă arată că doar 5% dintre români au peste 500 de cărţi în bibliotecile lor private, iar din circa 20 de milioane de români numai 1.100.000 cumpără cărţi.
Un alt indicator interesant este procentul din venit alocat cheltuielilor culturale. Numai 7,5% dintre români alocă mai mult de 10% pentru cheltuieli culturale care includ bilete de cinema, teatru, operă, reviste, ziare şi bineînţeles cărţi, însă bugetul mediu alocat de un român pentru cupărarea de cărţi se situează undeva în jurul echivalentului a 3 euro pe an.
Aceasta dacă avem în vedere că piaţa de carte din România are valoarea anuală de circa 60 de milioane de euro, fiind cea mai mică din Europa, potrivit ultimelor cercetări în domeniu, adică la jumătate faţă de piaţa de carte din Bulgaria, de trei ori mai puţin faţă de Ungaria şi tot mai puţin şi decât Slovenia – o ţară cu două milioane de locuitori, dar cu o piaţă de carte de 75 de milioane de euro !
Pe de altă parte, în industria cărţii, revoluţia digitală se amână, în contextul în care, în Statele Unite, spre exemplu, vânzările de cărţi digitale au scăzut în 2016 cu 17%, în timp ce cartea tipărită a urcat cu aproape 5%, în Marea Britanie e la al doilea an de căderi la cartea electronică, în Canada se cumpără mai puţine e-bookuri, iar tendinţa e vizibilă pe toate pieţele mari.
Dacă acum câţiva ani se estima apusul tipăriturii clasice, iată că acum, cărţile electronice sunt în pierdere de viteză, vânzările scad, în vreme ce cartea fizică produce tot mai mulţi bani.
Specialiştii opinează că cititorii nu vor să mai stea cu ochii în ecran, e-book-ul e impersonal, cititorul nu se poate ataşa de el, învaţă mai greu din el, îi strică vederea, ba chiar îi strică şi somnul. Studii peste studii au arătat că formatul digital e departe de a fi superior tipăriturii.
Tocmai de aceea, marile edituri sunt acum interesate să crească calitatea ediţiilor în format hârtie, cărţile sunt mai frumoase, se oferă mai multă atenţie designului, a felului în care cartea se simte în mână. Iar târgurile de carte continuă să joace un rol esenţial pe această piaţă, având marele merit de a aduce la un loc editurile, autorii, traducătorii şi cititorii.
Radio România s-a impus în peisajul mediatic românesc, fiind lider naţional de audienţă şi credibilitate – având o cotă de piaţă cumulată (public peste 11 ani), de circa 30% la nivel naţional, un statut câştigat şi datorită unei constante preocupări pentru menţinerea unor înalte standarde profesionale.
În tot acest context, GAUDEAMUS este singurul târg de carte organizat de o instituţie radio din România, iar din punct de vedere al notorietăţii, numărului de vizitatori, al multitudinii de evenimente organizate şi al numărului de firme de profil care sunt prezente, a devenit cel mai important eveniment dedicat cărţii din România şi din Sud – Estul Europei şi unul din primele 10 evenimente de acest gen din Europa, din punctul de vedere al anvergurii şi al valorii pieţei astfel create.
Panoramic TV- nr 44 – 31 octombrie-6 noiembrie 1994
Prin anvergură, număr de participanţi şi vizitatori şi prin impactul fiecăruia dintre evenimentele care îl compun, programul LECTURA aduce Radio România în postura de lider pe piaţa evenimentelor expoziţionale dedicate cărţii şi educaţiei.
Principalele componente ale programului sunt:
– Târgul Internaţional GAUDEAMUS – Carte de învăţătură – 29 de ediţii – cel mai longeviv şi mai important eveniment de acest gen din România, inclus începând cu anul 2001 în Calendarul Târgurilor Internaţionale publicat de către organizatorii Târgului de carte de la Frankfurt, liderul mondial al domeniului;
– Caravana GAUDEAMUS – serie de evenimente expoziţionale organizate în câteva dintre cele mai importante centre culturale şi universitare din România, în parteneriat cu posturile teritoriale Radio România (Cluj-Napoca – 21 ediţii, Craiova – 20 ediţii, Timişoara – 12 ediţii, Sibiu – 4 ediţii, Târgu Mureş – 3 ediţii, Litoral – 12 ediţii şi Oradea – 7 ediţii, Braşov – 3 ediţii, Iaşi – 2 ediţii);
– Târgul GAUDEAMUS Carte Şcolară – 15 ediţii – unul dintre foarte puţinele târguri de carte din ţara noastră, specializate pe segmentul de manuale şi auxiliare şcolare.
După cum aminteam, Radio România este singurul post de radio din lume care şi-a asumat rolul de a organiza un astfel de eveniment de amploare, Târgul Internaţional GAUDEAMUS – Carte de învăţătură fiind de foarte mulţi ani un reper, atât pentru specialiştii din branşă cât şi pentru publicul larg şi, totodată, cel mai important şi mai longeviv eveniment expoziţional dedicat cărţii, din România.
Fiind deopotrivă expoziţie de carte şi cafenea literară, GAUDEAMUS este, fără îndoială, la fiecare ediţie, centrul pieţei editoriale şi al vieţii culturale din România, găzduind, anual, un maraton de peste 800 de evenimente culturale, într-o atmosferă prietenoasă şi destinsă a întâlnirii cu lumea vie a culturii tipărite, care pare din ce în ce mai văduvită în ultimii ani, în România.
În perioada 30 octombrie – 6 noiembrie 1994 a avut loc, la iniţiativa Radio România, prima ediţie a Târgului GAUDEAMUS – Carte de învăţătură, găzduit în foaierul Sălii de Concerte „Mihail Jora” a Radiodifuziunii, co-organizatori find Editura ALL şi Societatea Euromedia, condusă de scriitorul Mircea Nedelciu. Evenimentul a marcat o premieră la nivel internaţional: implicarea directă a unei instituţii mass-media în susţinerea directă a pieţei naţionale de carte. Primul preşedinte de onoare al Târgului GAUDEAMUS a fost scriitorul Mircea Sântimbreanu.
Dacă la prima sa ediţie GAUDEAMUS a avut 11.000 de vizitatori, numărul acestora a crescut an de an, astfel că în anul 1997 a avut 25.000 de vizitatori, în 2005 – 87.000 de vizitatori, în anul 2008 a depăşit pragul de 100.000 de vizitatori, pentru ca la ediţia jubiliară – a 20-a – desfăşurată în anul 2013, an în care Radio România a împlinit 85 de ani de la prima emisie, numărul celor care au participat la această manifestare culturală să depăşească cifra de 115.000.
Ediţia 2014 – a 21-a, al cărei invitat de onoare a fost Federaţia Rusă, a bătut toate recordurile din istoria de peste 20 de ani a târgului, fiind înregistrate mai mult de 750 de evenimente şi peste 117.000 vizitatori, pentru ca în 2015, numărul de vizitatori să atingă cifra de 125.000, la fel ca în ediţiile din anii 2016 şi 2017.
Se estimează că în cei 29 de ani în care Târgul Internaţional GAUDEAMUS a fost în topul evenimentelor culturale din ţara noastră, evenimentul a atras un total de peste 2.500.000 de vizitatori, 12.000 de evenimente editoriale şi profesionale, circa 7.200 de expozanţi, iar Programul Lectura a însemnat 127 târguri organizate în întreaga ţară, peste 3.500.000 de vizitatori, peste 12.000 de expozanţi şi circa 15.000 de evenimente culturale organizate în cadrul târgurilor. Numai la ediţia 2017 a târgului GAUDEAMUS au avut loc un număr – record de peste 800 de evenimente.
Ca un fapt inedit, să mai adăugăm că în prima zi a târgului de carte GAUDEAMUS din anul 2014, la ediţia a 21-a, Radio România a primit peste 10.000 de vizitatori, mai mult de un sfert dintre aceştia fiind participanţii la lansarea, în prezenţa autorului, a volumului „Pas cu pas”, apărut la editura Curtea Veche şi semnat de Klaus Iohannis, preşedintele ales al ţării la acel moment. Sosit la târg în jurul orei 17:30, Klaus Iohannis a vizitat standul Radio România – organizatorul târgului GAUDEAMUS, apoi şi-a lansat cartea în prezenţa a numeroşi vizitatori. A urmat o sesiune de autografe maraton care a durat circa trei ore – preşedintele ales, Klaus Iohannis, semnând toate volumele cumpărate de admiratori, fapt care a determinat, în mod excepţional, prelungirea programului târgului cu o oră.
Târgul se desfăşoară anual la ROMEXPO, reunind, într-un spaţiu expoziţional generos, oferta a sute de edituri româneşti şi străine, tipografii, instituţii de învăţământ, centre şi institute culturale, instituţii mass-media, agenţii de difuzare de carte, firme multimedia, agenţii literare, organizaţii non-guvernamentale cu profil cultural şi educaţional, asociaţii profesionale, librării, biblioteci etc. Prezenţa la târg a numeroase edituri din afara ţării (în special în cadrul standurilor naţionale) şi a celor mai importante agenţii de difuzare de carte străină din România asigură vizitatorilor accesul la o bogată ofertă editorială internaţională.
Sute de mii de titluri, multe disponibile în premieră, sute de evenimente editoriale şi profesionale, derulate non-stop pe parcursul celor cinci zile ale târgului, personalităţi ale peisajului cultural naţional, numeroase ateliere de creaţie şi evenimente dedicate celor mai tineri vizitatori, constituie reperele majore ale acestei ediţii.
GAUDEAMUS se desfăşoară pe mai multe secţiuni, astfel, nucleul ofertei târgului este reprezentat de cartea în format clasic şi produse multimedia (carte pe suport electronic, muzică, film, cursuri interactive).
Bursa Educaţia, a fost organizată în cadrul târgului începând din anul 1998 – în perioada 25 – 29 noiembrie, la ediţia a V-a Târgului – , este o secţiune permanentă rezervată instituţiilor de învăţământ româneşti şi străine, de toate nivelurile, invitate să-şi prezinte oferta educaţională şi editorială. În ultimii ani, secţiunea a găzduit universităţi străine, dar şi agenţii şi fundaţii europene specializate în consilierea viitorilor studenţi cu privire la programele de studii în străinătate. Bursa Educaţia este deschisă şi companiilor care oferă training şi consultanţă în sectorul pregătirii profesionale, pentru domenii variate.
O altă secţiune a manifestării – una dintre cele mai dinamice şi interactive – a constituit-o Salonul de Carte pentru Copii „Ion Creangă” (a cărui primă ediţie a avut loc între 17 şi 21 noiembrie 2004), în care expun edituri din România şi din străinătate specializate în publicarea de cărţi pentru copii, dar şi materiale şi jocuri cu profil educaţional. Secţiunea găzduieşte în fiecare an şi ateliere de creaţie şi spaţii recreative pentru cei mai mici vizitatori. Salonul „Ion Creangă” a ajuns, în acest an, la ediţia a 15-a.
„Salonul Naţional de Inventică şi Creaţie Ştiinţifică pentru Tineret” a fost o altă secţiune asociată evenimentului principal conceput de Radio România, un eveniment ce promovează creativitatea şi ingeniozitatea tinerilor, prin vizibilitatea pe care o oferă creaţiilor, ideilor lor dar şi prin cadrul pe care îl oferă spiritelor pasionate de cunoaştere şi inovaţie.
Târgul GAUDEAMUS găzduieşte şi alte câteva proiecte conexe extrem de importante:
– Concursul Naţional de Lectură „Mircea Nedelciu”, denumit astfel în memoria scriitorului care a fost unul dintre fondatorii Târgului Internaţional GAUDEAMUS. Iniţiat şi organizat din anul 2002 de Radio România, în colaborare cu studiourile teritoriale, cu scopul de a stimula şi încuraja interesul tinerilor pentru lectură, concursul se adresează elevilor din clasele terminale de liceu şi reuneşte anual câţiva dintre cei mai bine pregătiţi şi mai talentaţi tineri din întreaga ţară.
– Proiectul „Cărţile se întorc acasă”, este o campanie de donaţii derulată în beneficiul bibliotecilor publice din întreaga ţară, cu sprijinul vizitatorilor şi al expozanţilor. De la demararea acestui proiect, în anul 2010, circa 170.000 de volume au fost donate către 350 de biblioteci publice, majoritatea aflate în aria de acoperire a posturilor Radio România. Biblioteca de acasă a devenit neîncăpătoare, iar vechile volume nu-şi mai găsesc locul? Noi vă propunem să le aduceţi la Târgurile GAUDEAMUS, ca să le găsim o casă nouă: cărţile de care dumneavoastră nu mai aveţi nevoie au cu siguranţă încă multe de povestit.
– „Invitaţi de nota 10: Olimpicii României”, proiect marca Radio România, îşi propune să acorde vizibilitate performanţelor învăţământului românesc şi să promoveze elevii medaliaţi la concursurile internaţionale la diverse discipline.
Tradiţia invitaţilor de onoare a fost introdusă în anul 2010. Până acum, târgul a urat bun venit următoarelor ţări: în 2010, Delegaţia Wallonie-Bruxelles din Belgia; în 2011 a fost Italia, în 2012 a fost în Republica Moldova, în 2013 grupul ţărilor nordice – Danemarca, Finlanda, Islanda, Norvegia şi Suedia, în 2014 Federaţia Rusă, în 2015 GADIF – Grupul Ambasadelor, Delegaţiilor şi Instituţiilor Francofone din România, în anul 2016 – China, o ţară, în premieră, de dincolo de graniţele Europei, iar în 2017 – Uniunea Europeană a fost invitată de onoare. Din anul 2018, Gaudeamus nu înregistrează invitaţi de onoare.
Premiile pentru cele două proiecte, Concursul Național de Lectură „Mircea Nedelciu” şi „Invitați de nota 10: Olimpicii României”, în valoare de circa 25.000 lei, vor fi oferite de Asociația Lions Club Millennium Bucharest, sponsor tradițional al evenimentului.
Programul de vizitare al târgului este zilnic între orele 10.00 şi 20.00.
Studiile de trafic efectuate în rândul vizitatorilor Târgului GAUDEAMUS pe parcursul ultimilor ani ai târgurilor organizate fizic au evidenţiat următoarele aspecte:
– 63% dintre vizitatori au studii finalizate de nivel licenţă şi postuniversitar;
– 39% dintre vizitatori au vârste cuprinse între 18 şi 29 de ani;
– 41,8% se încadrează în categoria de vârstă cuprinsă între 30 şi 59 de ani;
– peste 80% dintre vizitatori deţin cel puţin un calculator personal, 40% deţin automobil şi peste 10% dintre vizitatori deţin casă de vacanţă;
– 26,2% dintre vizitatori indică lectura drept prima opţiune pentru petrecerea timpului liber;
– 67,6% au frecventat Târgul şi la ediţiile anterioare.
De asemenea, conform unui sondaj realizat în 2017 la nivel naţional, 26% dintre participanți au spus că își cumpără cărți, pornind de la prețul lor, 18 % se orientează după numele autorului, 16% fiindcă au auzit de o anumită carte, iar 15 % pentru că-i interesează subiectul.
Nu în ultimul rând, să amintim că alături de Târgul internaţional de carte GAUDEAMUS, Radio România şi-a asumat rolul de promotor al culturii şi prin organizarea altor evenimente deosebite: ediţiile regionale ale târgului GAUDEAMUS, ediţiile anuale ale Târgului GAUDEAMUS – Carte Şcolară, Festivalul orchestrelor de radio – RadiRo – singurul de acest profil din lume, care a ajus în 2018 la cea de-a patra ediţie, Festivalul Internaţional de Teatru Radiofonic Grand Prix Nova – care şi-a derulat între 14 – 18 iunie 2022 a 10-a ediţie, concertele formaţiilor, orchestrelor şi corurilor Radio România în ţară şi străinătate, programe naţionale de propagare a muzicii de calitate realizate de solişti instrumentişti ai formaţiilor Radio România, editarea de produse culturale prin intermediul editurii Casa Radio, producţia de teatru radiofonic, o agenţie de presă – RADOR, fiind doar câteva dintre acestea.
În prezent, la 94 de ani de la prima emisiune, Radio România emite pe trei posturi naţionale (Radio România Actualităţi, Radio România Cultural şi Antena Satelor), în afara graniţelor prin Radio România Internaţional 1 (în limba română) şi Radio România Internaţional 2 (în 12 limbi străine) şi la nivel regional prin 9 studiouri şi un post dedicat exclusiv muzicii clasice – Radio România Muzical. Oferta Radio România este completată de Radio3Net „Florian Pittiş”, primul post de radio din ţară exclusiv on-line.
Pe plan internaţional, Radio România este membru activ al unora dintre cele mai prestigioase asociaţii profesionale europene şi mondiale: EBU – Uniunea Europeană de Radio şi Televiziune, ABU – Uniunea de Radioteleviziune Asia – Pacific, U.R.T.I.- Universitatea Radiofonică de Televiziune Internaţională, I.P.I.- Institutul Internaţional al Presei sau Co.Pe.A.M. – Conferinţa Permanentă a Audiovizualului Mediteranean.
Radio România a organizat de-a lungul timpului foarte multe evenimente de anvergură excepţională, iar printre cele mai recente, se numără Reuniunea anuală a Public Broadcasters Internaţional şi Reuniunea ABU Media 2020.