Compania TAROM, element-cheie în arhitectura transporturilor din România, începe anul cu un nou director, al patrulea din 2020 până în prezent. După fix un an de mandat, inginerul geodez Mihăiţă Ursu, la al doilea mandat, a fost înlocuit cu directorul financiar Costin Iordache. TAROM este pe pierdere de peste 15 ani, iar pentru anul acesta nu există o strategie clară pentru salvarea companiei. Alexandru Lancuzov, cu detalii despre situaţia operatorului aerian naţional.
Reporter: Compania TAROM nu a mai avut profit din 2007, una dintre cauze fiind și desele schimbări ale conducerilor, cu directori fără experiență. De asemenea, partidele și-au pus oamenii în consiliile de administrație, unii fără o minimă experiență în aviație sau măcar de management. Fostul director general Mihăiță Ursu, de profesie inginer geodez, a avut chiar două mandate la manșa TAROM, dar nu a reușit să ducă până la capăt planul de restructurare, pentru că ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, nu i-a mai prelungit mandatul, prin decizia Consiliului de Administrație. O șansă pentru salvarea companiei este chiar PNRR, Planul Național de Redresare și Reziliență, care obligă Ministerul Transporturilor să selecteze, prin concurs, manageri profesioniști și nu numiți la discreția ministrului de resort. L-am întrebat pe Sorin Stoicescu, expert în aviație și fost administrator TAROM, care ar trebui să fie prioritățile companiei în 2023:
Sorin Stoicescu: TAROM e indisolubil legat de voința politică. Numirea unui management profesionist; 2. revederea programului de restructurare și punerea în aplicare; 3. un program pentru sezonul care e martie-noiembrie în care să nu se mai pornească de la cheltuieli mai mari decât venituri, adică veniturile preconizate sunt mult mai mici decât cheltuielile.
Reporter: După ieșirea de pe piață a Blue Air, trei companii asigură aviația comercială din România: Wizz Air, Ryanair și TAROM./amirea/sdm2
(RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI – 6 ianuarie)