La 2 februarie 1913, la New York, a fost inaugurat Grand Central Terminal. Clădirea este cea mai mare gară feroviară din lume (record consemnat în 2012, de Guinness World Records), dar constituie, totodată, un simbol al căilor ferate americane. În prezent acoperă 19 hectare, având 44 de peroane cu 67 de linii de cale ferată, dispuse pe două niveluri, fiind cel mai tranzitat terminal feroviar.
Istorie
Transportul feroviar de marfă și călători era o parte importantă din creșterea orașului New York, iar în anii 1830 a fost construită prima linie de cale ferată newyorkeză. Mai multe magistrale au fost construite și, pe măsură ce totul se extindea, era clar că un punct comun era necesar pentru toate căile ferate. În 1858, guvernul orașului a interzis operațiunile feroviare de pe strada 42. Industriașul Cornelius Vanderbilt, proprietar al mai multor servicii feroviare, a cumpărat terenul de pe strada 42, spre nord. În 1869, Vanderbilt l-a angajat pe arhitectul John Butler Snook (1815-1901) pentru a construi un terminal nou pe terenul nou. Midtown a fost alegerea logică, așa că în 1871 a fost deschis Depoul Grand Central. După o renovare în 1901, numele a fost schimbat în Grand Central Terminal.
Grand Central Terminal a fost un simbol al bogăției și puterii, transmise prin designul său îndrăzneț. Până în anul 1900, structura a încercat să țină pasul cu creșterea traficului. Trenurile electrice au devenit mai numeroase față de motoarele cu aburi și a fost clar că a fost necesară o schimbare. În 1903 a avut loc un concurs de design pentru un nou arhitect, iar firma Reed&Stem a câștigat. Și deși Reed&Stem avea multe planuri noi, s-a considerat că aceste planuri nu ar accentua grandoarea și eleganța, astfel că a fost angajată o altă firmă, Warren&Wetmore, care a propus o fațadă mare, cu arcade gigantice.
Rezultatele au fost cu adevărat uimitoare. Un artist parizian a fost adus, adăugând sculpturi de bronz și piatră, marmură pe podea și pereți. Afară, pe fațada stației, se află cel mai mare ceas Tiffany din lume, cu un diametru de 13 metri. Fabricat din alamă și vitralii, este înconjurat de o statuie care îi înfățișează pe zeii romani Mercur, Hermes și Minerva, proiectată de artistul francez Jules-Félix Coutain. În interiorul sălii principale, ceasul cu patru fețe care se află deasupra chioșcului de informații valorează aproximativ 10 milioane de dolari.
Cele patru fețe ale sale sunt realizate din opal cu alamă, având o ghindă de alamă deasupra – simbolul familiei Vanderbilt (proprietarul). S-au găsit facilități: o cameră de lustruire a pantofilor, o cameră de așteptare pentru femei și o frizerie și, de la început, a fost definită ca un „loc prietenos pentru turiști”, în care călătorii puteau pune întrebări, pentru a primi răspunsuri și servicii excelente.
„Dacă nu ne pasă de trecutul nostru, nu putem să ne punem speranțe prea mari în viitor”, spunea în 1975 primă doamnă Jacqueline Kennedy, într-o conferință de presă ținută chiar în celebrul Oyster Bar din Grand Central Terminal. Apelul ei era cauzat de starea degradată a clădirii și de indiferența autorităților față de asta.
Grand Central Terminal este, probabil, cea mai recognoscibilă gară folosită în filme celebre, de când a fost folosită ca decor pentru scene din „The Godfather“, „Men in Black“, „Bad Boys“. Staţia feroviară new-yorkeză a fost inaugurată în 1913, în stilul Beaux-Arts. Clădirea frapează prin tavanul holului principal, decorat cu o pictură murală de culoarea smaraldului şi pus în valoare de candelabrele aurii. Urmează, odată privirea furată, Galeria Şoaptelor, în care sunetele prind un ecou unic de-a lungul faimoaselor bolte ale lui Rafael Guastavino și barul „The Campbell Apartment”, care evocă atmosfera anilor ’20. Clădirea gării impresionează și prin scara somptuoasă.
Construită pe o suprafaţă de 200.000 de metri pătraţi, gara s-a deschis într-o perioadă în care călătoriile cu trenul erau considerate un lux. În istoria ei a avut perioade de decădere, odată cu dezvoltarea transporturilor auto şi aeriene.
Grand Central Terminal poartă multe nume, inclusiv Grand Central, Terminal și GCT. Una dintre principalele atracții este ceasul opal cu patru fețe, care se află în centrul Main Hall-ului deasupra Standului de informații și este adesea locul de întâlnire pentru vizitatori și localnici. Știi că ești newyorkez când i-ai spus unui prieten să „ne întâlnim la ceas”. Cu 750.000 de vizitatori în fiecare zi, Grand Central Terminal este una dintre cele mai vizitate destinații din New York, al doilea după Times Square. Dintre vizitatori, mai puţin de două treimi sunt acolo pentru a călători cu trenul. Ceilalţi vin numai pentru a admira arhitectura superbă, ori pentru zecile de restaurante şi magazine care fac din Grand Central unul dintre cele mai profitabile centre comerciale din Statele Unite.
În anii 70 urma să fie demolată pentru ca pe locul ei să fie construit un zgârie-nori. Salvarea a venit de la Jacqueline Kennedy, văduva preşedintelui asasinat JF Kennedy. Jackie Kennedy Onassis, cunoscută pentru activitatea sa în promovarea și conservarea monumentelor istorice naționale, s-a alăturat astfel luptei pentru salvarea gării-bijuterie din vechiul Manhattan, în perioada în care clădirea părea că nu ar fi avut de partea ei nici un avantaj practic: nu se afla deloc în cea mai bună stare, iar costurile pentru refacere erau enorme, relevanța ei pentru sistemul de transporturi devenise discutabilă și legea permitea demolarea ei. Singura armă: valoarea istorică.
Pe lîngă apelul public cu mare ecou din conferința de presă din Grand Central, Jackie Kennedy i s-a adresat și direct primarului New York-ului, Abraham Beam, cerându-i sprijinul pentru a salva clădirea-monument istoric. Și astfel s-a pornit o adevărată luptă a instituțiilor în cauză pentru a salva Grand Central Terminal de la demolare. În instanță, Victoria a fost de partea arhitecturii și a istoriei și a fost proclamată chiar de lege printr-o decizie a Curții Supreme a Statelor Unite ale Americii din iunie 1978, care proteja monumentele istorice.
În 2013, la marcarea unui centenar, fiica lui Jacqueline Kennedy a fost prezentă la festivităţile aniversare.
Pentru simbolistica ei, gara a fost declarată monument național.
Bibliografie
Calendar Rador
https://www.britannica.com/topic/Grand-Central-Station