* Mark Zuckerberg, student şi programator american şi antreprenor în domeniul internetului, fonda, acum 19 ani (2004), reţeaua de socializare „TheFacebook”, pentru a oferi posibilitatea utilizatorilor de a contacta persoane apropiate, dar şi persoane încă necunoscute. Creat iniţial la Harvard, SUA, Facebook era la origine o reţea socială cu circuit închis pentru studenţii acestei universităţi. Ulterior ea s-a deschis şi altor universităţi americane. La început verificarea apartenenţei la universitate se făcea prin adresa de poştă electronică (e-mail) a studentului, dar începând din septembrie 2006 reţeaua este deschisă tuturor utilizatorilor de internet. Imediat reţeaua Facebook a devenit foarte populară dar şi controversată, fiind interzisă în câteva ţări din Orientul Mijlociu. Apreciat a fi unul dintre cele mai importante site-uri de socializare din lume, în funcţie de numărul de vizite, Facebook face parte din fenomenul recent denumit Web 2.0 („web-ul social”). Utilizatorii pot intra în această reţea din orice loc unde există acces la Internet pe baza unei parole, stabilite iniţial odată cu completarea formularului de înscriere conţinând o serie de întrebări personale. În ianuarie 2019, în România, Facebook avea aproape 10 milioane de utilizatori, mai exact 9,8, iar la nivel mondial, 2,23 miliarde (care intră măcar o dată pe lună în aplicaţie şi vizitează pagina prin intermediul site-ului web, dintre aceştia mai mult de 65% accesând zilnic reţeaua). În octombrie 2021, Facebook a anunțat un important „corporate rebranding” devenind „Meta”. Mișcarea a fost gândită să dea investitorilor și publicului larg un semnal că gigantul tech intră într-o nouă etapă a existenței sale și că își schimbă radical și business-ul. De reținut este însă faptul că aplicațiile Facebook, Instagram, Messenger și WhatsApp își vor păstra numele, Meta fiind grupul care le cuprinde pe toate. „Meta” înseamnă în greacă „dincolo de”, „după”, iar cei de la Facebook au motivat alegerea acestei denumiri prin faptul că grupul ce valorează 900 miliarde dolari vrea să investească miliarde în metavers, ipoteticul univers virtual pe care-l vom putea accesa cu ochelari sau căști VR. Mark Zuckerberg a motivat decizia de a redenumi grupul „Meta” prin faptul că s-a schimbat viziunea Facebook și în câțiva ani ar vrea ca această companie să fie văzută nu ca rețea socială, ci ca o „companie de metavers”.
RADOR (4 februarie)