Dragi prieteni, din cauza războiului din Ucraina, transmitem ştiri în limba ucraineană, de la Radio România Internaţional, cu informaţii despre ajutorul acordat de statul român, de instituţii şi ONG-uri, Ucrainei şi poporului ucrainean, dar şi despre demersurile pe care Bucureştiul le întreprinde pentru refugiaţii ucraineni rămaşi în România şi pentru cei care vin din Ucraina sau prin Republica Moldova. La microfon Vasile Captaru.
1) Compania Naţională română de Căi Ferate CFR SA a înregistrat anul trecut o creştere de 65% a traficului de marfă prin staţia Halmeu, punct feroviar de frontieră cu Ucraina. Creşteri ale traficului de mărfuri s-au înregistrat şi în celelalte staţii feroviare de frontieră cu Ucraina şi Republica Moldova, în procente cuprinse între 23% şi 28%, astfel: 28% staţia de frontieră Vicşani (Dorneşti) cu Ucraina, peste 26% Giurgiuleşti/Galaţi Largă şi 23% Cristeşti Jijia, ambele cu Republica Moldova.
În ceea ce priveşte reluarea traficului feroviar de călători la graniţa cu Ucraina, CFR SA a reparat, în 2022, 40,4 km de cale ferată cu ecartament normal şi larg, pe întreaga distanţă Rahov/Berlibas – Valea Vişeului – Sighetu Marmaţiei – Câmpulung la Tisa – Teresva, cu personalul propriu.
Totodată, CFR a redeschis cele două staţii de frontieră Câmpulung la Tisa şi Valea Vişeului, iar din ianuarie 2023 Calea Ferată Ucraineană a pus în circulaţie două perechi de trenuri (4 curse pe zi) pe relaţia Rahov/Berlibas – Valea Vişeului. CFR precizează că ultimele trenuri de călători între Ucraina şi România au circulat prin staţiile de frontieră Câmpulung la Tisa şi Valea Vişeului în urmă cu 15 ani, respectiv 16 ani.
Tot în 2022, CFR SA a redeschis staţiile de frontieră Fălciu (pentru traficul de călători) şi Galaţi Largă (pentru traficul de marfă) la graniţa cu Republica Moldova, singura staţie feroviară de frontieră solicitată după 22 de ani, de către Căile Ferate Moldovene, fiind linia cu ecartament larg Galaţi Largă – Post Docuri, pentru traficul trenurilor de marfă, unde s-a înregistrat o creştere de peste 26%.
Odată cu izbucnirea conflictului din Ucraina, CFR SA a depus eforturi susţinute pentru a face faţă creşterii capacităţii de transport feroviar înregistrat anul trecut, atât prin punctele de frontieră de la graniţa cu Ucraina (Halmeu, Câmpulung la Tisa, Valea Vişeului, Vicşani), cât şi prin cele de la graniţa cu Republica Moldova (Cristeşti Jijia, Socola, Fălciu şi Galaţi Largă), prin lucrările executate în regie proprie,. Lucrările au avut drept scop reluarea traficului feroviar pe linii cu ecartament larg sau ecartament normal închise cu ani în urmă, dar şi îmbunătăţirea condiţiilor de tranzitare şi de manevră pe liniile din staţiile de frontieră sau din staţiile adiacente (Dorneşti, Dărmăneşti, Milisăuţi şi Văratec).
2) Ştirile în limba ucraineană sunt difuzate de posturi ale radioului public din România astfel: la Radio Sighet la orele 11.00 şi 14.00, la Radio Iaşi şi Radio Constanţa la 9.00, 14.00 şi 18.00, la Radio Chişinău la 10.00, 15.00 şi 20.00, la Radio România Internaţional în programele de la 18.00, 20.00 şi 22.00, şi pe site-ul www.rri.ro. Radio România retransmite live, online, programul 1 al Radio Ucraina (UR-1). Intraţi pe www.srr.ro.