Autorităţile române susțin că nu au dovezi în legătură cu presupusele lucrări de adâncire a Canalului Bâstroe pe care le-ar face Ucraina pentru a facilita intrarea navelor cu pescaj mare pe Dunăre. Disputa asupra acestui subiect s-a reactivat după ce recent ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, anunța că există semnale că în zonă s-ar face astfel de lucrări, ceea ce ar putea avea impact asupra mediului și Deltei Dunării. Ieri, directorul executiv al Administrației Rezervației Biosferei Delta Dunării, Viorica Bâscă, a declarat că adâncirea canalului presupune un proiect de amploare, care ar necesita o procedură de aprobare transfrontalieră.
Viorica Bâscă: În zona respectivă se află niște utilaje, ce activități desfășoară utilajele respective nu putem preciza foarte clar. Pot desfășura activități de întreținere, ceea ce nu înseamnă adâncirea canalului, pot desfășura alte activități, dar noi nu am primit nicio solicitare de aprobare a vreunui proiect, pentru că o adâncire de canal ar presupune un proiect de amploare, care ar intra pe o procedură de aprobare, respectiv, de evaluare a impactului transfrontalier în cazul de față. Nu putem certifica activitatea în sine pentru o asemenea adâncire.
Realizator: Situația Canalului Bâstroe și a Brațului Chilia al Dunării se află și în atenția Comisiei Europene. Comisarul pentru transporturi Adina Vălean a declarat ieri la Timișoara că executivul european nu poate aproba solicitarea Ucrainei de a introduce Brațul Chilia într-un coridor european de transport naval, întrucât celălalt stat riveran, România, nu este de acord. Ministerul de Externe a reamintit că România nu este de acord cu includerea Brațelor Chilia și Bâstroe ale Dunării în rețeaua transeuropeană de transport, deoarece este necesar ca proiectul să respecte prevederile de drept internațional și mai ales reglementările de protecție a mediului./atataru
RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI – 18 februarie