RADOR (22 martie) – Începând de astăzi, 22 martie 2023, Radio România Muzical va putea fi ascultat la Iași şi în FM, nu doar on-line. Pentru a sărbători lansarea frecvenţei 95.4 FM, Radio România Muzical a pregătit, alături de principalele instituții muzicale ieșene, un festival ce include două recitaluri, un concert şi un spectacol de operă. Toate evenimentele vor putea fi ascultate în direct la Radio România Muzical. Sâmbătă, 25 martie, de la ora 18.30, Opera Naţională Română din Iaşi va prezenta premiera unei noi producţii a spectacolului „Trubadurul” de Giuseppe Verdi.
Mai multe informații despre premiera de sâmbătă aflăm de la tenorul Andrei Fermeşanu, director general interimar al Operei Naţionale Române din Iaşi:
Iată că a trecut aproximativ un an de când am vorbit cu dumneavoastră despre noua frecvență acordată postului nostru. Între timp s-au reglat toate aspectele tehnice, astfel încât ieșenii ne pot asculta începând de astăzi și în FM, nu doar on-line. Cum priviți acum acest demers, mai ales că sâmbătă vom transmite în direct Trubadurul – spectacolul de premieră al noii producții a Operei Naționale Române din Iași?
Este un moment de sărbătoare, de bucurie. Așteptarea a luat sfârșit. Era un lucru pe care-l așteptam mulţi, o frecvență nouă aici, la Iași, un oraș cultural de primă importanță. Sigur, această așteptare de un an se concretizează cu transmisiuni de evenimente artistice de primă importanță. Cum ați menționat, în cazul Operei Naționale Române din Iași, vom avea pe 25 martie premiera spectacolului Trubadurul de Giuseppe Verdi. Va fi începutul unei colaborări pentru următorii ani, de succes, pentru că sunt sigur că odată cu noua frecvență Radio România Muzical de la Iași, mulți dintre iubitorii pe operă și de artă, de frumos în general, vor avea ocazia să asculte producții de primă mână. Totodată, sperăm că aceste evenimente vor continua și se vor amplifica în frumusețe, în anvergură, în importanță.
Vă rog să ne dezvăluiți cum va arăta acest nou spectacol și să ne menționați echipa de creație a producției. Am remarcat că ați apelat și la un consultant istoric din Italia.
Noi, în această formulă managerială, ne dorim producții clasice, cât mai apropiate de contextul istoric inițial și așa se face că acțiunea din secolul XV a Trubadurului va păstra această patină gotică atât la capitolul decoruri, cât și la costume. Tocmai de aceea am avut nevoie de un referent istoric, care face parte din echipa de creație a regizorului Matteo Mazzoni. Am încercat să urmăm cât mai fidel stilistica și estetica vestimentară și a construcțiilor – avem și niște arcade, structuri tipice acelor perioade – și pentru referințe exacte am avut nevoie de o persoană specializată. Cred că aportul domniei sale va fi unul real, pentru că avem o fidelitate istorică.
Din distribuția în rolurile principale fac parte, alături de binecunoscuții soliști ieșeni, și colaboratori frecvenți ai instituției, dar şi câteva nume noi, tineri în curs de afirmare… Aș vrea să ne detaliați puțin despre componența distribuțiilor de sâmbătă și de duminică, ce se vor afla sub conducerea maestrului David Crescenzi.
Am încercat în aceste distribuții să ținem cont de valul tânăr de interpreți și de experiența unora care au mai făcut parte din distribuțiile unor producții anterioare și să avem și nume sonore pentru că, până la urmă, asta este rețeta succesului – să avem diversitate calitativă. Astfel, în Trovatore din prima seară, pe 25 martie, rolul Leonorei va fi interpretat de Cellia Costea, o soprană ce apare des pe afișele operelor la nivel european, însă, iată, recidivează în ceea ce ține de apariția ei pe afișele Operei din Iași. Domnia sa a mai fost la noi și la premiera spectacolului de Bal mascat, deci tot Verdi, din stagiunea trecută. Alături de ea va fi Azucena interpretată de Carmen Topciu – poate cea mai vizibilă dintre sopranele tinerei generații, care face o carieră atât la nivel european, dar și mondial. Domnia sa chiar s-a întors dintr-o producție Adriana Lecouvreur de la Sidney; a venit direct la Iași și a intrat direct în repetiție. Ca întotdeauna, interpretările domniei sale aduc un plus de valoare, calitate. Iar în rolul Contelui de Luna, în aceeași seară, va fi baritonul Alexandru Constantin – o voce tânără care, însă, se ridică cu pași repezi spre un leadership al baritoniei românești. Acest cvartet este completat de Manrico, interpretat de tenorul Florin Guzgă – prietenul, colegul, directorul artistic al acestei instituții, care face un pas foarte important de la rolurile eminamente lirice către acestea de factură sponto-lirică. Este un cvartet foarte bun pentru această primă seară.
A doua seară, pe 26 martie, o avem pe Ana-Maria Spataris, care este o soprană de 26 de ani, bulgăroaică, dar foarte bine pregătită. Maestrul Crescenzi întotdeauna când face anumite recomandări se bazează pe niște principii foarte solide. De altfel, ea ne-a impresionat chiar din momentul în care a venit la audiții și, alături de Daniel Magdal, pentru că el va fi Manrico în a doua seară, cred că vor face o echipă foarte frumoasă… pentru că avem, iată, frumusețea vocală și această exuberanță a începutului tinereții și avem experiența tenorului Daniel Magdal care face o carieră importantă de ani de zile într-un repertoriu deloc facil. Contele de Luna, pe 26 martie, în al doilea spectacol, va fi interpretat de Adrian Mărcan, are prospețime, inteligență, mobilitate vocală pentru acest rol extrem de important. Cvartetul este completat de Alina Dragnea, de asemenea o voce tânără, promițătoare.
Avem, zic eu, toate motivele să avem un succes dublat – atât pe 25, cât și pe 26 martie.
Maestrul Crescenzi nu are nevoie de nici un fel de prezentare. Îl precede un CV, o experiență, maturitate de a lucra cu ansamblurile. Întotdeauna când e domnia sa la pupitrul dirijoral, suntem mai relaxaţi și încrezători că lucrurile sunt în mâinile cele mai bune.
În final, vă invit să faceți o recomandare ascultătorilor ieșeni de a urmări Radio România Muzical!
Tuturor iubitorilor de muzică de factură cultă le doresc să fie alături de Radio România Muzical pe noua frecvență, 95.4 FM, pentru că acolo vor avea ocazia să se întâlnească cu evenimentele artistice, culturale, cele mai importante din România și, în felul acesta, să rămână într-un contact prelungit, permanent, cu artiștii, prin intermediul acestei frecvențe.
Interviu realizat de Florica Jalbă/vbradate