Joi, 4 mai 2023, echipa de studenți a masteratului francofon “Médias, développement, société” din cadrul Facultății de Jurnalism și Științe ale Comunicării a Universității din București a organizat vernisajul expoziției Consum’actor în atriumul Institutului francez din București.
Expoziția Consum’actor a inclus obiecte de artă realizate din materiale reciclabile și obiecte refolosite atât de studenții masterului, cât și de partenerii proiectului. Fiecare exponat și-a propus să fie o sursă de inspirație pentru viitoare reutilizări ale obiectelor pe care le folosim în viața cotidiană.
Din proiectul, dezvoltat în cadrul programului masteral francofon de la FJSC, coordonat de lect. univ. dr. Camelia Cușnir, mai fac parte conf. univ. dr. Silvia Branea, titularul cursului Proiecte aplicative în domeniul dezvoltării durabile, doctoranda Lavinia Enache și studenții Maria Danteș, Ilinca Bulai, Diana Moișan, Ryad Kessab, Felicia Niculae, Lorena Picu, Valentin Popescu, Corina Artimon, Denisa Zaharia, Tess Dublanche, Andreea Ionescu, Steve Laurent și Mouctar Barry.
Sensibilizarea publicului în legătură cu consumul responsabil și sustenabil
Consum’actor este un proiect-cheie al studenților masteranzi prin care aceștia își propun să pună în aplicare concepte și noțiuni de dezvoltare durabilă, transpuse în creații artistice, având drept scop sensibilizarea publicului în legătură cu consumul responsabil și sustenabil, într-o manieră cât mai creativă.
Prin intermediul proiectului, masteranzii și-au propus în egală măsură să promoveze companiile mici sau producătorii români care lucrează în diferite domenii ce implică dezvoltarea durabilă și să încurajeze o viață mai sănătoasă, trăită cu ajutorul unor produse sigure care respectă valorile dezvoltării durabile.
Pentru a se apropia de acest obiectiv, studenții s-au implicat în activități creative, participând la ateliere alături de lect. univ. dr. Ionel Iștoc, cadru didactic la Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” din București (UAUIM). Creațiile lor au fost expuse în timpul vernisajului, iar unele dintre ele chiar au fost vândute.
Printre partenerii proiectului s-au numărat Guerrilla Verde și Asociația Alucro, care care au expus tablouri realizate din doze de aluminiu. Evenimentul a găzduit și un spațiu dedicat vânzării de haine și obiecte vintage organizat de Cristina Cristache de la Blue19bycris, precum și standuri ale brandurilor care cultivă sustenabilitatea prin produsele propuse precum: My Art by AOR, o artistă din Brașov care personalizează cu multă creativitate și culoare obiecte pe care nu le mai folosim; Rebalancyu, un magazin online care propune soluții sustenabile pentru obiectele uzuale din viața de zi cu zi; MLN13, reprezentat de Milena, pasionată de modă ce oferă servicii de broderie și croitorie; SIGO, o marcă ce creează obiecte prin tehnici străvechi de țesere la război, îmbinând vechiul cu noul într-o manieră sustenabilă; Earth forms, marcă reprezentată de doi antreprenori care realizează lumânări din soia într-un suport natural format din coji de nuci de cocos. Momentele artistice din timpul expoziției au fost asigurate de Connector, unde două voci puternice, Daria Oprea & Anadi (Diana Oprea) împreună cu carismaticii Dan Bănică (chitară-bas) și Dj Serby (Șerban Blebea) au încântat audiența cu performanța lor artistică. Alături de ei, a participat și scenograful Marian Văsii (Nairam), care a expus și un tablou în care a folosit obiecte reutilizabile.
Consum’Actor s-a născut din dorința de a sensibiliza publicul în legătură cu impactul activității oamenilor asupra planetei. Proiectul și-a propus să încurajeze întreprinderile mici și să promoveze achiziția de produse ale antreprenorilor locali. Vernisajul nu s-a derulat întâmplător în incinta Institutului francez, care împărtășește aceleași valori în ceea ce privește un stil de viață sustenabil. Prima ediție Consum’Actor a fost organizată în anul 2020 cu contribuția drd. Irina Ghineț de la FJSC.