Dezbateri aprinse astăzi la Ministerul Transporturilor, pe tema noilor roviniete. Din 2026, taxa de drum ar putea creşte cu aproape 40% pentru autoturisme, în timp ce la camioane majorarea ar fi de aproximativ șase ori.
Intenţia Ministerului este ca, pe lângă rovinieta calculată în funcţie de perioada de timp – şi care se va aplica autovehiculelor sub 3,5 tone – să se introducă şi taxe de drum calculată în funcţie de distanţa parcursă şi de poluare.
Reporter: Noua rovinietă este jalon asumat în PNRR și se va plăti și în funcție de clasa de poluare, atât la autoturisme, cât și la camioane, spune Lucian Calmoș, director în cadrul Companiei de Drumuri.
Lucian Calmoș: Pentru vehicule de transport marfă mai mari de 3,5 tone jumătate, tarifarea se va produce în funcție de distanța parcursă și, nu în ultimul rând, pentru toate tipurile de tarifare va exista o diferențiere în funcție de clasa de poluare.
Reporter: Pe de altă parte, transportatorii de mărfuri amenință cu proteste dacă propunerile de cost se mențin și solicită autorităților să construiască autostrăzi înainte de a pune noi taxe. Vasile Ștefănescu este președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România:
Vasile Ștefănescu: Noi avem 1000 de kilometri de autostradă, dar nu cap-coadă. Noi avem 1000 de kilometri de autostradă care sunt 150, 200, 30, 40, 50, adunați, într-adevăr, ne dă 1000. Iar dumneavoastră, pentru această mie de kilometri, v-ați asumat că începând cu anul 2026 vom plăti aceste taxe aberante pe rovinietă. V-ați gândit de unde vom plăti acești bani?
Reporter: Ministerul Transporturilor arată că neîndeplinirea jalonului din PNRR pentru noul sistem de taxare poate duce la pierderea banilor prevăzuți în PNRR pentru construcția de autostrăzi. În următoarea perioadă, Guvernul va aproba actul normativ pentru noul sistem de taxare, iar Executivul va trimite apoi proiectul de lege Parlamentului pentru dezbatere și vot./apostelnicu/dsirbu
RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI – 23 mai