Notele obținute la examenul de bacalureat reflectă atât pregătirea elevilor, cât și a profesorilor, a declarat, luni, pentru RADOR, psihologul Emma Toader, specialist NLP (programare neurolingvistică) și autoarea cărții „Porția de fericire”.
„După doisprezece ani de școală, bacalaureatul a devenit un fel de Bau-Bau, în care profesorii corectori demonstrază an de an ce slab sunt pregătiți cei mai mulți dintre absolvenții de liceu. Dar acești elevi cu cine au învățat? Cine le-a predat la clasă? Și cine i-a pregătit?” – a întrebat retoric psihologul.
Ea a apreciat că sistemul de învățământ arată de ceva timp că se află în criză și ar trebui reformat începând de la cum se predă și până la ceea ce se predă, inclusiv faptul că elevii sunt trecuți cu ușurință dintr-o clasă în alta. O altă problemă gravă este, în opinia specialistului în programare neurolingvistică, că, în privința pregătirii pentru bacalaureat, s-a mutat centrul de greutate pe sistemul de meditații și nu pe învățarea de la clasă.
”Sunt de acord ca profesorii sa aibă salarii mai mari, dar cu o condiție: să-și facă treaba la clasă. Adică, să fie dascăli, nu figuranți. Să predea cu talent, să trezească creativitatea și plăcerea de a învăța în elevi. Nu lehamitea. Să-și facă treaba cu dăruire. Nu să persecute, să înhibe, să umilească elevul, doar ca să-și manifeste frustrarea” – adăugat psihologul.
Ea a spus că mereu se dă vina pe copii pentru rezultatele lor, menționând că aceștia sunt într-adevăr responsabili, dar împreună cu profesorii care le predau la clasă.
Potrivit specialistului NLP, e de preferat ca un copil care vine la școală să învețe din clasă ce are de învățat. ”Nu e posibil ca, pe lăngă școală, să fie meditații peste meditații ani întregi pentru un amărât de examen de capacitate sau de bacalaureat. Nu e firesc ca, la licee de top, copiii să facă meditatii din clasa a- IX- a la fizica, de exemplu, pentru ca li se spune că nu stiu. Dar, cu cine au învățat fizica de nu stiu….? Nu e normal ca, după 12 ani de scoală, să nu ai nicio sansă să iei examenul de bacalaureat, dacă nu faci meditații (si vorbesc de elevi inteligenti din licee bune). Înseamnă că nu s-a făcut ce trebuie la clasă. Adică, profesorii respectivi nu și-au făcut bine treaba.”, a adăugat psihologul Emma Toader.
Székely Ervin – RADOR