Guvernul italian, reprezentat de domnul secretar de stat la Ministerul Infrastructurii și Transporturilor, deputat Tullio Ferrante, însoțit de ambasadorul la București, Alfredo Durante Mangoni, a participat la ceremonia de inaugurare a podului de la Brăila, care leagă cele două maluri ale Dunării în partea de sud-est a României.
Lucrarea este rezultatul talentului și competențelor inginerești ale unui consorțiu internațional de companii de înaltă specializare, condus de grupul italian Webuild care deține 60% din acesta. La realizarea proiectului au contribuit și alte companii italiene (cum ar fi Fincantieri și ITR) într-o acţiune sistemică reală.
Podul de la Brăila este al doilea cel mai lung pod suspendat din Europa continentală după lungimea deschiderii centrale: 1.120 de metri ce traversează albia râului (în lungime totală de 1.975 de metri), cu o lățime de 31,7 metri și două turnuri înalte de 192,4 metri deasupra nivelului mării. Câteva date suplimentare ajută la înțelegerea complexității lucrării: cele 18.000 de fire de oțel care susțin cablurile ating o lungime totală de 38.000 de kilometri, puțin mai mică decât circumferința pământului; blocurile de ancorare au diametrul de 47 de metri şi adâncimea de 31 de metri; proiectul mai include construirea a 36 de poduri mai mici, două viaducte de acces și 21 de kilometri de drumuri expres; pe pod sunt așteptate să circule 7.000 de vehicule în fiecare zi. Constructorii au acordat o mare atenție inovației și durabilității în realizarea infrastructurii, evaluând seismicitatea zonei, alegând cu atenție betonul și optând pentru tehnici speciale de construcție, precum utilizarea piloților de diametru mare pentru fundații, escavarea de puţuri mari şi adânci şi utilizarea sistemelor de ultimă generaţie pentru extragerea apei din acviferele subterane.
Însemnătatea lucrării este multiplă. Podul suspendat peste Dunăre, finanțat prin PON european pentru infrastructuri mari, constituie o forță motrice importantă pentru dezvoltarea economiei judeţelor din sud-estul României și pentru contribuția la consolidarea rețelei transeuropene de transport (TEN-T), și anume consolidarea coeziunii economice, sociale și teritoriale a UE. De asemenea, acesta reprezintă un proiect în concordanță cu pregătirea Inițiativei celor Trei Mări – al cărei următor Summit va fi găzduit la București în septembrie 2023 – care se concentrează tocmai pe interconectivitatea în transporturi, energie și tehnica digitală a țărilor situate de-a lungul coridorului Europei central-estice între Marea Adriatică și Marea Neagră. În plus, infrastructura are o dimensiune politică și strategică precisă, îndeplinind rolul de platformă de susținere a activităților industriale și de producție, de conectivitate și mobilitate sustenabilă care se proiectează către Republica Moldova și către Ucraina, şi în perspectiva reconstrucţiei țării. Din punct de vedere bilateral, podul de la Brăila reconfirmă vocația Webuild și a tuturor societăţilor italiene prezente în țară de a aduce o contribuție calificată la dezvoltarea și modernizarea României în ceea ce privește infrastructura care să conducă la evoluţie și prosperitate, cadru care prezintă un potențial vast pentru relațiile bilaterale în domeniile economic, industrial și comercial.