Guvernul Ungariei are în plan ca până la sfârşitul anului 2026, în cooperare cu Guvernul României, între oraşul Nyíregyháza şi Satu Mare să existe o legătură pe autostradă, a anunţat miercuri ministrul ungar al construcţiilor şi transporturilor, la o conferinţă de presă cu privire la autostrada M49, aflată în curs de realizare. János Lázár a declarat că firma Duna Aszfalt a reuşit, cu o investiţie de aproximativ 175 de miliarde de forinţi (460 milioane euro – n.r.), să demareze construirea primului tronson de 28 de kilometri al autostrăzii care va face legătura între autostrada M3 şi graniţa româno-ungară. În continuarea acestuia va fi realizat un alt tronson, de 17,5 kilometri, care va ajunge până la graniţa româno-ungară, investiţia fiind de 150-160 de miliarde de forinţi, a spus János Lázár, care a adăugat că acest lucru va îndepărta obstacolele din calea cooperării economice şi sociale dintre cele două regiuni. Ministrul ungar al construcţiilor a amintit că, din 2010 încoace, în Ungaria au fost realizate aproximativ 900 de kilometri de autostrăzi şi drumuri de mare viteză, investiţiile ridicându-se la aproximativ 3.200 de miliarde de forinţi. Vara trecută, continuarea investiţiilor a trebuit să fie oprită aproape fără excepţie, resursele guvernului ungar fiind realocate către „obiective strategice”, a declarat János Lázár. Cel mai important astfel de obiectiv va fi acela de a profita de faptul că Ungaria este o ţară „de frontieră”, adică acela de a juca un rol de „ţară-punte” între două lumi: estul şi vestul, nordul şi sudul, cultura occidentală şi cea orientală, motiv pentru care conectarea diferitelor regiuni ale Bazinului Carpatic este foarte importantă, a explicat János Lázár. Politicianul maghiar a vorbit şi despre faptul că în ultimii ani, cea mai mare investiţie a Ungariei privind o autostradă a fost construcţia autostrăzii Košice (Slovacia) – Miskolc. Se doreşte continuarea acestui program prin conectarea pe cale rutieră a următoarelor oraşe: Nyíregyháza cu Satu Mare, Nyíregyháza cu Munkacevo (Ucraina), Békéscsaba cu Arad, iar pe cale ferată, a următoarelor oraşe: Szeged cu Subotica (Serbia), a mai relatat ministrul ungar. Urmează, de asemenea, ca autostrada M6 să fie extinsă până la graniţa ţării, iar în direcţia Szigetvár, drumul naţional 6 să fie transformat într-o autostradă, a spus János Lázár. Autostrada M49 este importantă pentru ca triunghiul Nyíregyháza-Debrecen-Miskolc să creeze o nouă zonă economică similară celei de la Győr, în primul rând pentru a deservi industria auto, iar lucrătorii de aici să poată ajunge mai uşor la locurile de muncă, a subliniat ministrul ungar al construcţiilor şi transporturilor. După ce a oprit toate celelalte construcţii de autostrăzi, în toamna anului 2022, Guvernul Ungariei a aprobat doar investiţia de la autostrada M49, a subliniat János Lázár. Până acum a fost realizat un procent de 5% din lucrările de la M49; termenul de finalizare pentru prima fază este toamna anului 2026, iar pentru cea de-a doua fază, luna decembrie a anului 2026, a adăugat oficialul maghiar. Întrebat de presă cu privire la trecerea frontierei româno-maghiare, ministrul a afirmat că guvernul ungar sprijină în mod hotărât aderarea României la Spaţiul Schengen, iar în timpul preşedinţiei ungare a UE de anul viitor va depune eforturi pentru ca acest lucru să se poată realiza cât mai curând posibil. Despre importanţa construirii autostrăzii M49, Gábor Kerskényi, primarul oraşului Satu Mare, a declarat că pe partea română a fost finalizat studiul de fezabilitate al porţiunii de 14 kilometri care va lega graniţa cu şoseaua de centură a oraşului Satu Mare, a fost finalizată descărcarea de sarcină arheologică, iar acum se întocmeşte planul tehnic şi au început procedurile de expropriere.(MTI – 31 august)/ademeny/ctuluc