Autor: Alexandru Balaci
Context
Chuck Yeager s-a născut pe 13 februarie 1923, în Myra, Virginia de Vest, Statele Unite ale Americii și a murit pe data de 7 decembrie 2020, în Los Angeles, California. Yeager a fost un pilot al forțelor aeriene americane care a atins viteza sunetului la bordului unui Bell X-1 Glamorous Glennis.
Viața lui Yeager
Charles Yeager s-a înscris în armata Statelor Unite în septembrie 1941, la scurtă vreme după ce a terminat liceul. În urma unor probe de departajare, Yeager a fost trimis la forțele aeriene. La doi ani diferență, Charles ajunge ofițer în plutonul de rezervă aerian iar în 1943 a devenit pilot principal al regimentului aerian american numărul opt, staționată în Anglia. A participat, în calitate de pilot activ la 64 de misiuni militare în Europa, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Recordul său a fost 13 avioane germane doborâte înainte de a fi el doborât deasupra Franței. A reușit să scape cu ajutorul rezistenței franceze și a fost repatriat în Statele Unite. După război a devenit instructor de zbor și pilot ce încercare. În 1947, Charles ajunge să colaboreze cu armata în misiuni de recunoaștere și colectare de informații. Misiunea de recunoaștere s-a dovedit a fi un cadru de recrutare pentru un experiment militar. Se căuta un pilot care să încerce să depășească viteza sunetului pentru dezvoltarea noilor tehnologii menită să facă aparatele de zbor indetectabile pe radare.
Yeager a fost contactat de Bell Aicraft Company pentru a venit la testele speciale pentru piloții de test. Probele au testat nivelul de stres al piloților, timpul de reacție și rapiditatea decizională. În urma selecției, Yeager a fost ales ca pilot principal și pe 14 octombrie 1947, testul de zbor s-a derulat deasupra Rogers Dry Lake în sudul Californiei. La bordul unui prototip X-1, atașat de o navă de transport B-29, la o altitudine de 7600 de metri. Avioanul lui Yeager s-a detașat de nava de transport și a zburat la o altitudine de 12.000 de metri. Cu prototipul X-1, Charles Yeager a atins viteza de 1.066 de km/oră, la o altitudine de 12.000 de metri. Acest lucru a reprezentat o inovației pentru cercetările privind tehnologia supersonică iar știrea nu a fost publicată până în iunie 1948. Yeager a mai efectuat un test și pe 12 decembrie 1953 și acesta și-a depășit recordul cu 2660 de km/oră, față de 1.066 km/oră.
În urma acestui succes, Yeager a primit postul de asistent șef al operațiunilor din baza aeriană Edward Air Force din California dar și-a prezentat demisia pentru a pleca în Germania de Vest. În 1962, acesta s-a întors în funcția de comandant în Aerospace Research Pilot School, cu gradul activ de colonel al forțelor aeriene. Șase ani mai târziu a preluat funcția de comandant al celei de patra divizii Tactical Fighter. S-a retras din forțele aeriene în 1975, cu gradul de general de brigadă și și-a scris memoriile în cartea „Yeager”, apărută în 1985.
Bibliografie
https://www.britannica.com/biography/Chuck-Yeager
https://www.nytimes.com/2020/12/07/us/chuck-yeager-dead.html
https://www.biography.com/military-figures/chuck-yeager
https://www.nationalww2museum.org/war/articles/chuck-yeager-fighter-ace-test-pilot