Emisiunea: „Radiojurnal” – Realizator: Nicoleta Turcu – În Franța, o luptă între marii comercianți și unii producători de alimente și băuturi este în desfășurare, pe fondul inflației care se menține la un nivel ridicat. Comercianții nu vor să accepte creșterile de prețuri, considerate nejustificate, și au decis să îi sancționeze pe producători. Detalii regăsim în relatarea transmisă de la Paris de corespondentul RRA Daniela Coman.
Reporter: Patronii marilor lanțuri comerciale se plâng de războiul pe care sunt obligați să îl ducă mai ales cu marii producători, care nu contenesc să crească prețurile. Astfel, Carrefour a anunțat că suspendă vânzarea mărcilor grupului american PepsiCo – băuturi răcoritoare, ceaiuri, mai multe tipuri de snacks-uri – pentru că acesta a venit cu noi creșteri de prețuri, considerate inacceptabile. Exemplul Carrefour nu este singular; în ultimele luni, mai mulți mari distribuitori francezi au retras succesiv de la vânzare numeroase produse, considerând nejustificate prețurile impuse de producători. În paralel, statul francez a reclamat la Uniunea Europeană o altă practică a producătorilor, considerată înșelătoare: au păstrat ambalajul și prețul, dar au redus gramajul, fără a avertiza consumatorul, situație care se regăsește în toate țările europene. Ministerul francez al Economiei lucrează la un text, pe care intenționează să-l prezinte în martie, pentru a răspunde solicitărilor consumatorilor de a fi mai bine informați. Documentul va fi transmis la Bruxelles pentru control de conformitate cu o directivă europeană din 2015, privind transparența regulilor tehnice comerciale. Apoi, guvernul francez le va impune supermarketurilor să menționeze pe ambalaje cu cât a fost redusă cantitatea și cu cât a crescut prețul./RADOR RADIO ROMÂNIA/abranescu/asalar
RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂȚI (5 ianuarie)