(Photo by Jia Minjie/Xinhua)

Anul Dragonului are loc o dată la 12 ani, iar anul 2024 este Anul Dragonului de Lemn. Dragonul este singura creatură mitologică din cele 12 animale ale zodiacului chinezesc. De asemenea, în zodiacul chinezesc, fiecare semn este asociat cu unul dintre cele cinci elemente: lemn, foc, pământ, metal şi apă. În ceea ce priveşte trăsăturile de personalitate ale persoanelor născute în Anul Dragonului, o „persoană dragon” este încrezătoare în sine și impulsivă și, în consecință, nu ascultă întotdeauna sfaturile celorlalți. El sau ea este, de asemenea, un perfecționist și își stabilește standarde înalte pentru sine. Deși este puternic și decisiv, dragonul nu este manipulator sau viclean. El sau ea refuză să înșele sau să facă compromisuri și nu reușește să detecteze intențiile subversive. Îi place să fie la conducere și, ca un bun „împărat”, elimină obstacolele până la obținerea succesului.
DRAGONUL DE LEMN: Dragonul de lemn este creativ, fantezist și curios. El sau ea este atât un gânditor, cât și un făptuitor și este capabil de concepte noi și strălucite. Fiecare mișcare a lui sau a ei este ghidată de o logică solidă. El sau ea, datorită impulsului și ambiției sale, își permite să pună în practică multe dintre ideile sale. Cu toate acestea, acest dragon este capabil să își ascundă dominația și încearcă să nu jignească pe nimeni. El/ea va face chiar și compromisuri dacă acest lucru este avantajos pentru sine. Deși nu este la fel de egocentric ca alți dragoni, Dragonul de lemn este totuși deschis și neînfricat atunci când este provocat.
DRAGONUL DE FOC: Dragonul de Foc este cel mai extrovertit și competitiv dragon. El/ea are tendința de a forța prea mult și așteaptă multe de la toată lumea. Criticile lui/ei sunt obiective și are capacitatea de a stârni un sprijin popular masiv. Ambiția sa insațiabilă îl/ o poate face să fie irascibil/ă și intolerant/ă. El/ea este un constructor de imperii care trebuie să își controleze trăsăturile mai puțin favorabile și să învețe cum să comunice mai umil cu oamenii ca indivizi.
DRAGONUL DE PĂMÂNT: Dragonul de Pământ este un dragon mai liniștit și mai reflexiv. El/ea va aprecia opiniile altora chiar dacă nu reușește să fie de acord cu ele. El/ea este rezonabil/ă în abordarea problemelor, iar conducerea sa este mai puțin dictatorială. El/ea nu este predispus/ă la răbufniri, dar, în același timp, cere respect. El/ea cunoaște valoarea cooperării și este mai diplomat/ă decât alți dragoni. Este ambițios/ă, dar inițiativele sale sunt mai puțin pripite și mai atent gândite.
DRAGONUL DE METAL: Dragonul de metal este cel mai hotărât dragon. El/ea este inflexibil/ă, neînduplecat/ă și combativ/ă. El/ea acordă puțină atenție sentimentelor celorlalți. Această nemilozitate poate duce la o ascensiune rapidă într-o poziție de autoritate, dar adesea cu prețul distrugerii unor relații importante. Este inutil să încerci să convingi dragonul de metal că anumite lucruri sunt pur și simplu irealizabile. El/ea va merge pe cont propriu dacă nu poate obține sprijin. El/ea reușește pentru că refuză să accepte eșecul.
DRAGONUL DE APĂ: Dragonul de apă este mai puțin egoist și cu opinii mai puțin exprimate decât ceilalți dragoni. El/ea este mai reținut/ă și mai puțin avid/ă de putere. El/ea poate accepta o înfrângere fără a se învinovăți. Dragonul de Apă este un bun negociator, deoarece știe când, unde și cum să facă presiuni. El/ea are tendința de a fi prea optimist(ă) și trebuie să învețe cum să renunțe la ceea ce este irealizabil, astfel încât să își poată concentra energiile asupra celor mai satisfăcătoare eforturi.

Există nouă tipuri majore de dragoni chinezi. Printre acestea se numără dragonul cu coarne, dragonul înaripat, dragonul celest (care susține și protejează conacele zeilor), dragonul spiritual (care generează vânt și ploaie în beneficiul omenirii), dragonul comorilor ascunse (care păzește bogățiile ascunse), dragonul încolăcit (care trăiește în apă) și dragonul galben (care a ieșit odată din apă și i-a prezentat legendarului împărat Fu Shi elementele pentru scris).
Ultimul dintre cei nouă este regele dragon, care constă de fapt din patru dragoni separați, fiecare conducând una dintre cele patru mări – marea de est, de sud, de vest și de nord.
Cel mai puternic, generalizat tip de dragon chinezesc este dragonul cu coarne, sau „Lung”, care poate produce ploaie și este complet surd. În plus, există un dragon fără adăpost („Li”) care trăiește în ocean și un alt tip („Chiao”) care este solzos și locuiește de obicei în mlaștini, dar are și bârloguri în munți.
Există, de asemenea, nouă tipuri de reprezentare tradițională a dragonilor de către chinezi, fiecare dintre acestea dezvăluind o caracteristică diferită a dragonului.
Primul tip este cel al dragonilor sculptați pe vârfuri de clopote și gonguri, datorită obiceiului bestiei de a răcni atunci când este atacată.
Un al doilea tip este sculptat pe șuruburile viorilor de vioară, deoarece majoritatea dragonilor sunt pasionați de muzică.
Un al treilea este sculptat pe vârfurile tăblițelor de piatră din cauza iubirii dragonilor pentru literatură.
Un al patrulea se găsește la baza monumentelor de piatră, deoarece dragonii pot susține greutăți mari.
Un al cincilea este așezat pe streașina templelor, deoarece dragonii sunt mereu atenți la pericol.
Un al șaselea apare pe grinzile podurilor, deoarece dragonii sunt pasionați de apă.
Un al șaptelea este sculptat pe tronul lui Buddha, deoarece dragonilor le place să se odihnească.
Un al optulea este plasat pe cozile săbiilor, deoarece dragonii sunt, de asemenea, capabili să ucidă.
Al nouălea este sculptat pe porțile închisorilor, deoarece dragonilor le place să se certe și să facă probleme.
Culorile dragonilor chinezi sunt, evident, foarte variate, dar în cazul lui „Chiao”, spatele său este dungat cu verde, părțile laterale sunt galbene, iar pe dedesubt este purpuriu.
Cele nouă caracteristici majore ale unui dragon de tip „Lung” includ un cap de cămilă, coarne de cerb, ochi de iepure, urechi de taur, gât de iguană, burtă de broască, solzi de crap, labe de tigru și gheare de vultur. Are o pereche de dinți canini mari și mustăți lungi, ca niște tendoane, care se întind de o parte și de alta a gurii, probabil folosite pentru a pipăi fundul iazurilor noroioase.
În ceea ce privește culoarea, dragonii variază de la verzui la auriu, cu o serie de spini alternativ scurți și lungi care se întind pe spate și de-a lungul cozii, unde devin mai lungi. Un exemplar are aripi pe laterale și merge pe apă. Un altul își azvârle coama înainte și înapoi, creând un sunet ca de flaut.

Veșmintele cu dragoni
Urmărind rădăcinile veșmintelor cu simbolul dragonului, povestea lor începe în China antică. Meșteșugari pricepuți au confecționat aceste veșminte, împletind firele de mătase cu cea mai mare precizie. Inițial, aceste haine au servit ca simboluri ale puterii și autorității, fiind purtate exclusiv de împărați și de oficiali de rang înalt. De-a lungul timpului, designul lor a evoluat, reflectând schimbarea stilurilor dinastice și a decretelor imperiale. Fiecare veșmânt, o capodoperă, purta amprenta epocii sale, de la modelele rudimentare ale dinastiei Shang până la modelele complicate ale dinastiei Qing.
În China imperială, hainele dragonului erau întruchipări ale puterii divine și ale demnității imperiale. Dragonul, venerat ca simbol al împăratului, domina modelele acestor haine, semnificând mandatul ceresc al conducătorului. Purtând astfel de veșminte, împărații conduceau ritualuri și afaceri de stat, proiectându-și autoritatea și descendența divină. Aceste veșminte au jucat, de asemenea, un rol esențial în ceremoniile diplomatice, trimișii și demnitarii străini primindu-le adesea ca daruri, simbolizând respectul și mărinimia imperiului.
De-a lungul acestei istorii, veșmintele cu dragon servesc ca o tapiserie vie, împletind povești despre putere, artă și tradiție. Ele reflectă o moștenire culturală bogată, un testament al îndemânării și creativității artizanilor chinezi antici.
Mătasea, materialul principal pentru veşmintele cu dragoni, era supus unui proces meticulos de țesut. Artizanii creşteau cu grijă viermii de mătase, asigurându-le o dietă cu frunze proaspete de mure pentru a obține cea mai fină mătase. Apoi, ei torceau această mătase în fire, un proces care necesită precizie și răbdare. Vopsirea acestor fire implică coloranți naturali, adesea derivați din plante, minerale și insecte. Această tehnică asigură culori vibrante și de durată. Țesătorii integrau aceste fire colorate în modele complexe, o sarcină care necesită atât îndemânare, cât și un simț al detaliului.
Arta broderiei ocupă un loc central în ornamentarea veşmintelor cu dragon. Artizanii folosesc o varietate de cusături, fiecare fiind aleasă pentru textura și impactul său vizual. Adesea, aceștia inserează fire de aur și argint, adăugând un luciu luxos hainelor. Aceste fire nu sunt doar plăcute din punct de vedere estetic, ci simbolizează și bogăția și puterea. Ornamentația include adesea perle și pietre semiprețioase, cusute meticulos pe țesătură. Acest proces de înfrumusețare necesită mult timp, reflectând prestigiul veșmântului și statutul purtătorului.
Veșmintele cu dragon prezintă o paletă bogată de culori, fiecare cu propria sa semnificație. Galbenul, rezervat împăratului, simbolizează centrul universului și puterea imperială. Alte culori, precum albastru, roșu și verde, indică diferite ranguri și statuturi în cadrul curții. Modelele de pe aceste veşminte nu sunt aleatorii; ele urmează linii directoare stricte, cu motive specifice precum phoenixul, lotusul și valurile oceanului. Aceste elemente nu numai că sporesc atractivitatea estetică, dar transmit și mesaje despre virtuțile, responsabilitățile și poziția purtătorului în ordinea cosmică.
Designul meticulos al veșmintelor cu dragon, care combină simbolismul cu expresia artistică, dezvăluie convingerile culturale și spirituale profunde ale Chinei antice. Fiecare cusătură și alegere de culoare poartă un înțeles mai profund, conectându-l pe purtător la o tradiție de lungă durată și la un sistem complex de credințe și valori.
Veșmintele cu dragon au avut un impact profund asupra modei și culturii moderne. Designerii se inspiră adesea din modelele lor complicate și din simbolistica bogată, încorporând aceste elemente în moda contemporană. Muzeele din întreaga lume expun astfel de veșminte, oferind o privire în bogata istorie vestimentară a Chinei. Influența veșmintelor cu dragon se extinde dincolo de modă, modelând interpretările moderne ale culturii chineze în artă, cinematografie și literatură. Ele rămân un simbol al bogăției și profunzimii moștenirii chinezești.
Conservarea acestor veșminte străvechi și influența lor durabilă evidențiază semnificația lor, nu doar ca artefacte istorice, ci și ca întruchipări vii ale unei moșteniri culturale bogate. Ele continuă să inspire și să educe, făcând legătura între trecut și prezent. (www.chinaculture.org)/ssirbu

RADOR RADIO ROMÂNIA (10 ianuarie)