Il Guercino Un artist al curentului baroc

Autor:Alexandru Balaci

Context

Il Guercino  s-a născut pe 8 februarie 1591, lângă Ferarra( statele papale) și a trecut la cele veșnice pe data de 22 decembrie 1666, Bolonia. Guercino a rămas istorie pentru frescele sale care au generat un impact important în curentul baroc, în secolul al XVII-lea.

Viața și opera

Guercino a fost introdus în lumea artei datorită persoanelor din orașul său,  însă cea mai însemnată pregătire a fost primită în Bolonia, prin picturile lui Lodovico Carracci. Metoda de pictură a presupus utilizarea culorilor luminoase și întunecate, pe care Guercino a învățat-o din Bolonia, în 1618.

Când Cardinal Alessandro Ludovisi a devenit Papa Grigore al XV-lea în 1621, Guercino a fost convocat la Roma pentru  a lucra la o frescă. El a fost de acord să picteze părți din Casino di Villa Boncompagni Ludovisi, o clădire aflat, în secolul al XVII-lea, pe domeniul Villa Ludovisi. Pictura de pe Casino Di Villa a fost făcută în mai multe fresce. Prima frescă, „Aurora”, localizat în sala mare a clădirii și a fost interpretată drept o pictură a romantismului. Fresca a fost realizată fără tavan, astfel încât privitorul să poată observa cum carul „Aurorei” se deplasează peste clădire.     Pe durata șederii sale la Roma, Guercino a luat legătură cu secretarul Papei Grigore al XV-lea, Monsenior Agucchi. Agucchi a fost un susținător al clasicismului și l-a susținut pe Annibale Carracci, care căuta să conserve stilul imperiului roman. Din picturile lui Guercino, cercetătorii au descoperit că el a încercat să utilizeze stilul clasic și să-l îmbine cu stilul propriu. Printre lucrările în care utilizează acest stil, amintim Sf. Petronilla (1621), o piesă pentru altar, dar care duce cu gândul și la Rafael. După decesul papei Grigore al XV-lea, în 1623, Guercino a deschis un atelier de pictură în Cento, întrucât contractul cu Vaticanul s-a încheiat.  După moartea lui Guido Reni, care era unul dintre cei mai cunoscuți artiști din Bolonia, Guercino s-a mutat în Bolonia și a devenit principalul pictor al curentului baroc.
Pe măsură ce timpul a trecut, experiența din Bolonia l-a ajutat să depășească stadiul picturii de tinerețe a lui Guercino și să treacă la o abordare matură a picturii. El a preluat elemente clasice din pictura lui Guido Reni și a fost acuzat că a copiat stilul clasic a lui Reni pentru a-i putea lua locul în Bolonia. Aceste acuzații nu au fost probate întrucât Guercino nu a preluat în totalitate stilul lui Reni, ci doar s-a inspirat pentru a-și îmbunătății stilul propriu.

El a rămas în Bolonia până la trecerea sa în neființă.

Bibliografie

https://www.britannica.com/biography/Il-Guercino

https://www.nga.gov/collection/artist-info.1364.html