Léo Delibes, un compozitor cu renume

Context

Léo Delibes s-a născut pe data de 21 februarie1836, la Saint-Germain-du-Val, Franța și a trecut la cele veșnice pe  16 ianuarie 1891, la Paris.  Delibes a fost on compozitor  de operă și balet. A rămas  cunoscut pentru compozițiile dedicate baletului, fiind comparat cu Tchaikovsky. Muzica lui a fost apreciată în epocă  drept  galantă, ușoară și plăcută.

Viața lui Léo Delibes

A studiat conservatorul la Paris, sub supraveghearea lui Adolphe Adam iar  în 1853 a debutat la teatrul Lyrique. Ulterior  s-a mutat la opera din Paris iar din 1881 a început să predea la conservatorul din Paris.  Primele sale  creații s-au înscris în genul comic, prin operete și parodii, care au fost asociate  operele lui   Jacques Offenbach. A colaborat cu Ludwig Munkus pentru opera „La Source”, care l-a determinat să scrie „ Coppelia și Sylvia”. Coppelia reprezintă o punere în scenă a scenariului scris de E.T.A Hoffman, cu muzica scrisă de  Delibes, în timp ce „Sylvia” este o scriere cu influențe mitologice.  În 1873 a scris o altă operă comică: „Le Roi l’a dit”, care a fost urmată de „ Jean Nivelle și  Lakmé ”. El a compus și muzică bisericească, întrucât a lucrat pe post de organist. Cea mai cunoscută operă este „Les Filles de Cadiz”.

Opera „Coppelia” a avut premierea pe 2 mai 1870, la Paris și a fost un succes de mari proporții. Pentru baletul secolului al XIX-lea, opera a pus în scenă subiectul  „autodistrugerii”, pe care omul  o promovează prin „infatuare”. Autodistrugerea și tematicile referitoare la psihicul uman  reprezentau teme de interes în secolul al XIX-lea, întrucât, la nivel de societate, începe să apară comportamentul de consum și necesitatea de  consuma pentru a trata probleme interne.

Povestirile lui E.T.A Hoffmann au fost încadrate în genul  gothic, groază și psihologie, în care tragedia eclipsează fericirea. Universul lui Hoffmann  este  rece, realist și lipsit de speranță  pentru mai bine, în viitor.  Tema păpușii mecanice, prin care se poate înțelege  că omul  trăiește într-un automatism autoimpus,  conturat în viața de zi cu zi. Față de  versiunea tristă a operei lui Hoffmann „Der Sandmann” Delibes  i-a atribuit un sens pozitiv și i-a schimbat numele în „Coppelia”.

Autor: Alexandru Balaci

*

Bibliografie

https://www.britannica.com/topic/Coppelia-ballet-by-Delibes

https://www.britannica.com/biography/E-T-A-Hoffmann

https://mahlerfoundation.org/mahler/contemporaries/leo-delibes/

RADOR – 22 februarie