Max Jacob Un artist al suprarealismului interbelic

Autor:Alexandru Balaci

Context

Max Jacob  s-a născut pe data de 12 iulie 1876, în comuna Quimper, situată  în  nord-vestul Franței și  a trecut la cele veșnice pe 5 martie 1944,  în comuna Demper, care era  în timpul ocupației naziste  lagăr de concentrare pentru evrei.  A  rămas  cunoscut pentru  creațiile sale literare care au oferit direcții noi în pozia de secol  XX.

Viața și opera

Max Jacob a părăsit regiunea Brittany în 1894  pentru a căuta un  loc de muncă la Paris, unde atrăit în sărăcie o perioadă îndelungată, până s –a conturat  cubismul în artă. Jacob  nu a fost doar  poet, ci  și artist plastic, unde s-a remarcat prin  sketch-uri. În Paris, el a împărțit camera cu Pablo Picasso și au trăit în  districtul  Montmartre. În acest district s-a format avangarda care avea să promoveze cubismul în interiorul Parisului.Jacob l-a învățat pe Picasso franceză iar acesta l-a introdus  pe Jacob în cercurile artistice din Paris. L-a cunoscut pe Guillaume Apollinaire , unul dintre cei mai cunoscuți poeți și dramaturgi de origine poloneză, de la începutul secolului al XX-lea. În schimb, Jacob l-a introdus pe Picasso lui  Georges Braque, un pictor cunoscut în  epocă, care a reprezentat o sursă de inspirație pentru Picasso.

Picasso i-a dedicat  un portret lui  Jacob, pe care l-a expus la Aachen, Germania, în cadrul unei expoziții în 1907 . Această lucrare a fost apreciată de criticii de artă.        În 1909, Jacob s-a convertit la catolicism în 1915 dar a continuat să  oscileze  între atitudinea extravagantă tipică artiștilor plastici și libertatea de gândire a intelctualilor din acele vremuri  până în 1921, când a ales să se retragă la mânăstirea  Sfântul  Benoît-sur-Loire, unde a pictat până la începutul celui De-al Doilea Război  Mondial. Max  Jacob se confrunta cu alcolismul  și consumul ridicat de produse din tutun, ceea ce l-a determinat să se izoleze la mânăstire.  „Exilul ” acestuia a fost împărțit în două etape, 1921-1928 și 1936-1944.            În 1920 a fost organziată prima expoziție de artă a lui  Max Jacobs, însă „prețul” faimei a fost prea mare pentru a fi suportat.

După ce Franța a capitulat în fața axei, Jacob a fost arestat de Gestapo și investigat pentru homosexualitate. În cele din urmă,  a  trimis într-un lagăr de concentrare  de lângă Paris, unde a trecut la cele veșnice  din pricina pneumoniei. Lucrările de artă ale lui Max Jacob au rămas în patrimoniul  Musée des Beaux-Arts in Quimper, din Paris iar din 1949, asociația Amis de Max Jacob a fost înființată pentru a menține memoria artististului. Această asociație există și în zilele noastre.

Operele  lui Max Jacob

Cele mai cu noscute opere ale acestuia au  fost „Le Cornet à dés”  d in 1917,  un volum de proză și poezie suprarealistă,  „Le Laboratoire central” din 1921, o colecție de poeme  și  „Poèmes de Morvan le Gaëlique” care reprezintă un volum postmortem al autorului. În 1919  a scris  nuvela „La Défense de Tartufe”, prin care și-a descris experiența religioasă, ca ulterior să publice „Le Sacrifice impérial” . Corespondența din timpul vieții a fost publicată după moartea acestuia, în volumul  intitulat „Correspondance”.  Poemele sale  îmbină elementul  suprarealist cu  experiențele trăite de autor până în momentul în care scrie. Nuvele lui Jacob surprind trăirile personajelor și oferă cititorului perspectiva că este prezent, ca a treia persoană, la acțiunea care are loc.

Bibliografie

https://www.metmuseum.org/research-centers/leonard-a-lauder-research-center/research-resources/modern-art-index-project/jacob

https://www.poetryfoundation.org/poets/max-jacob

https://www.britannica.com/art/Surrealism

Sursa foto : Wikipedia