Succesul vinului ungar este un interes comun (István Nagy)

Succesul vinului ungar este un interes comun și, în același timp, este o forță de construcție a națiunii, iar pe lângă sprijinul Guvernului, reputația sa poate fi sporită cel mai eficient prin cooperare, formarea atitudinii, inovații și schimbări, a declarat marţi, la Budapesta, ministrul ungar al agriculturii, la deschiderea celui de-al 43-lea concurs național de vinuri.
István Nagy i-a numit pe vinificatori „precursorii” agriculturii ungare, deoarece activitatea lor prefigurează cu ani înainte provocările care așteaptă agricultura europeană, și arată posibilitățile de soluții. Succesul lor se bazează pe cooperare și adaptabilitate exemplară, care i-au ajutat să treacă prin cei mai grei ani. Ei vor avea nevoie de soluţii eficiente şi în continuare, deoarece scăderea consumului de vin este un proces din ce în ce mai evident la nivel mondial, la care producția de produse fără alcool sau cu conţinut redus de alcool poate fi răspunsul. Pe lângă preț și calitate, conștientizarea sănătății, durabilitatea și impactul scăzut asupra mediului devin aspecte din ce în ce mai decisive ale consumatorilor, a subliniat ministrul, care a adăugat: producătorii ungari pot conta în continuare pe Guvern, în ciclul de finanțare până în 2027, vinăriile pot solicita sprijin de stat şi UE în valoare de peste 40 de miliarde de forinţi. Anul acesta va reprezenta o noutate apelul pentru investiții în inovare, care pot contribui la apariția unor noi vinificații sau produse pe bază de vin. În următorii ani 2 miliarde de forinţi vor fi alocate pentru promovarea vinului ungar în țară și în străinătate.
István Nagy a evidenţiat diminuarea sarcinilor administrative ale producătorilor, care pot fi urmate de noi raționalizări, și a apreciat rezultatele Consiliului Național al Comunităților Montane (HNT). Ministrul a mai precizat că în acest an vor fi publicate din nou, cu sprijinul Guvernului, Caietele de vin, pentru ca factorii de decizie și producătorii să poată afla imediat despre ultimele noutăți. De asemenea, a numit drept o inovaţie importantă lansarea în luna aprilie a Winelabel.hu, a sistemului digital de etichetare nutrițională pentru produsele vinicole ungare, în colaborare cu Ministerul Agriculturii, HNT şi Oficiul Național pentru Siguranța Lanțului Alimentar (Nébih).
La rândul său, comisarul guvernamental responsabil cu marketingul național al vinului a subliniat că succesul pe piață este la fel de important pentru vinificatori ca și continuarea tradițiilor. „În acest scop, toate datele și rezultatele cercetării referitoare la acest sector trebuie monitorizate zilnic, şi trebuie acordată atenţie şi oportunităților de construire a relațiilor”, a adăugat Pál Rókusfalvy, care consideră că Ungaria se poate prezenta pe piața internațională a vinului ca centru al regiunii, ca una din zonele interesante ale culturii vinului. De aceea, vor fi necesare noi relații cu distribuitorii și consumatorii străini, dar şi stimularea cooperării interne este cel puțin la fel de importantă, întrucât competitivitatea producătorilor poate depinde de nivelul lor de cooperare, a spus comisarul guvernamental.
În numele organizatorilor, președintele HNT a anunțat că la concursul din acest an se vor prezenta toate cele 22 de regiuni viticole, iar 230 de producători au trimis la concurs un total de 897 de mostre de vin. János Frittmann a adăugat că HNT ajută la prepararea și comercializarea a 2,5-3 milioane de litri de vin în fiecare an, pe baza cererii actuale se pare că cererea de vinuri „ușoare, fructate” este certă, iar vinificatorii ungari pot identifica noi oportunități în acest domeniu./rganciu/eradu

(MTI – 15 mai)