Bacteriile, soluția definitivă în reciclarea plasticului

Un nou studiu dezvăluie că aproximativ 20% dintre bacterii au capacitatea de a degrada anumite tipuri de plastic, cum ar fi PET. Cercetarea, condusă de Jo-Anne de Verschoor, doctorand la Universitatea din Leiden, a folosit o colecție existentă de bacterii Streptomyces, utilizate în mod obișnuit în căutarea de noi antibiotice. Rezultatele arată că aceste bacterii, fără să fi fost selectate în mod special pentru a degrada plasticul, au capacitatea de a face acest lucru în anumite condiții.
„Bacteriile sunt ca oamenii”, explică Verschoor. „Ca și noi, ele nu fac lucrurile automat; au nevoie de încurajare”. În acest caz, stimulul este lipsa de nutrienți. Când bacteriilor le este foame, ca în experimentele de laborator în care au fost expuse la modele din plastic, ele încep să le descompună pentru energie. De asemenea, cercetarea a concluzionat că „lipaza A” joacă un rol crucial în acest proces. Când sunt prezente în cantități mari, bacteriile degradează plasticul mai repede.
Cercetătorii de la Institutul de Biologie a Sistemelor Integrative (I2SysBio), un centru comun al CSIC, și de la Universitatea din Valencia au efectuat primul tratament spaniol împotriva infecțiilor bacteriene multirezistente.
Această descoperire extinde considerabil gama de bacterii care ar putea fi folosite pentru degradarea plasticului. Viitorul acestei metode de reciclare pare promițător, deoarece reprezintă un pas important în lupta împotriva poluării cu plastic. Capacitatea naturală a acestor bacterii de a degrada acest material ar putea fi cheia unui viitor mai durabil. (www.20minutos.es – 1 iulie)/rcostea