Despre jurnalism și impactul inteligenței artificiale asupra media și comunicării publice, la Conferința Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării, Universitatea din București

Pe 4 și 5 iulie 2024, Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării a Universității din București organizează conferința internațională „Public Communication and Artificial Intelligence: Impact and Consequences”. Evenimentul este realizat în colaborare cu Institut de la Communication din cadrul Université Lumière Lyon 2, Franța și beneficiază de finanțare din partea a două proiecte: „Etică și deontologie academică, îmbunătățirea calității și inovare în activitățile didactice la Universitatea din București”, CNFIS-FDI-2024-F-0057 și „L’impact de l’IA sur les pratiques professionnelles dans l’enseignement universitaire de communication et médias” (IACOM), AUF-ECO 2023 – Soutien aux Équipes de recherche SER-ECO.

Conferința reunește cca 60 de profesori și cercetători din spațiul european într-un dialog științific de înaltă ținută cu privire la provocările comunicării publice în contextul transformărilor sociale și tehnologice aduse de Inteligența Artificială. În deschiderea lucrărilor au luat cuvântul Magdalena Platis, prorector al Universității din București, Romina Surugiu, decan FJSC-UB și Elisabeth Vercher, Institut de la Communication, Université Lumière Lyon 2.

În panelul din deschidere, intitulat Media, Educație și Inteligență Artificială au fost prezentate cercetări despre Inteligență Artificială la clasă și în medul virtual – Maximiliano Fernández Fernández (Universidad Rey Juan Carlos); Despre cum reflectă site-urile de știri din România subiectul Inteligență Artificială – Georgeta Drulă (Universitatea din București); Studenți și profesori vs. AI. Un studiu comparativ Franța-România – Dana Popescu-Jourdy (Universite Lumiere Lyon 2), Camelia Cușnir (Universitatea din București), Romina Surugiu (Universitatea din București); AI și Radioul modern: Cazul proiectului Alex Ionescu (AI) la PROFM de Antonio Momoc (Universitatea din București).

În cadrul conferinței au fost prezentate studii despre impactul noilor tehnologii, AI, algoritmi, boți, troli și deepfakes în anul electoral 2024. Panelul Alegerile politice în era transformărilor digitale a fost moderat de Antonio Momoc și organizat în colaborare între specialiști în comunicare politică și științe politice de la Facultatea de Jurnalism și Stiințele Comunicării și Facultatea de Științe Politice a Universității din București. Analizele au vizat rolul diasporei la alegerile europarlamentare din 2024, naționalizare vs localism, suveranism vs. globalism, inegalități economice și geografie la alegerile locale comasate cu europarlamentare din 2024, precum șin tentația autoritarismului și a populismului în rândul tinerilor din România.

În cadrul proiectului „Impactul IA asupra practicilor profesionale în învățământul universitar în comunicare și media (IACOM)”, finanțat în cadrul Apelului AUF-ECO 2023 – Sprijin pentru echipele de cercetare SER-ECO, a fost organizată o sesiune care explorează modul în care sunt folosite instrumentele de tip ”generative AI” de către studenți și profesori.

Temele dezbaterilor conferinței: Evoluția jurnalismului în era digitală; Practici jurnalistice și Inteligență Artificială Jurnalism; Fake News, AI; Comunicare strategică, AI și transformare digitală.