Reciclarea e pe primul loc! Obiectiv asumat de Școala Centrală din București și de Institutul pentru Politici Publice (IPP) care demarează în această toamnă un proiect de educare și conștientizare a 300 de elevi cu privire la importanța protejării mediului

București, 21 august 2024. Protejarea mediului începe printr-o preocupare față de ceea ce poți să faci ca să eviți prin acțiunile tale deteriorarea, poluarea acestuia. Tânăra generație este receptivă la informații pentru că simte impactul neprotejării mediului și dorește să joace un rol pozitiv pe măsură ce asimilează informații despre ce anume poate face, cum are loc procesul de valorificare a deșeurilor, etc.

Protejarea mediului nu poate fi atinsă decât printr-o preocupare activă și continuă atât a autorităților publice centrale și locale, a instituțiilor de învățământ cât și a societății civile de a explica, cu un limbaj adecvat și cu o abordare practică, accesibilă tinerilor, lucruri esențiale pentru modelarea unui comportament civic – responsabil: poluarea aerului, poluarea apei, poluarea cauzată de deșeuri (inclusiv soluțiile de valorificare care pot diminua această poluare), etc. În fiecare an apar alte generații astfel că demersurile de educare și conștientizare au și trebuie să aibă un caracter permanent, în perioada următoarelor luni Asociația Institutul pentru Politici Publice (IPP) și Colegiul Național ”Școala Centrală” contribuind la aceasta prin proiectul Reciclarea e pe primul loc! 

Îmbinând activități de creare a cadrului unor discuții aplicate facilitate de specialiști în ecologie și în drepturi civile (5 ateliere de reciclare cu tema – 100 de lucruri reciclabile!, ultimul integrând și un concurs pentru copii) cu activități de teren (vizite de studiu, 5 vizite a câte 30 de elevi, la cel mai mare parc integrat de reciclare din Europa de Sud Est – Green Group de la Buzău), proiectul va crește nivelul cunoștințelor unui număr de 300 de elevi de la Colegiul Național ”Școala Centrală” contribuind, prin înțelegerea fenomenului reciclării deșeurilor, la un comportament civic responsabil. Atât la ateliere cât și în contextul vizitelor, elevii vor fi antrenați în discuții practice în jurul diferitelor situații de viață în care pot contribui la colectarea selectivă a deșeurilor respectiv pot sprijini, prin comportamentul lor, un proces eficient de valorificare având consecința protejării mediului în care vor trăi, pe termen mediu și lung. Prin colaborarea dintre IPP și Colegiului Național ”Școala Centrală”, instituția de învățământ va selecta cei 300 de elevi cu vârste între 6 și 17 ani, cadrele didactice responsabile fiind implicate pe toată durata proiectului (14 luni, începând cu luna iunie 2024 până în luna august 2025).

Activitățile din proiect țin cont de actualele mijloace de informare și de comunicare preferate de tineri astfel că se vor realiza și difuza videoclipuri scurte (5-7 astfel de materiale) despre exemple de obiecte de uz curent care pot fi reciclate, acestea fiind disponibile prin pagina de facebook și cea de TikTok a Institutului pentru Politici Publice (IPP).

Toate activitățile din proiect (cod proiect ECPM 01202384200524/Contract nr. 678/H/13.06.2024) sunt finanțate cu un buget de 302.718,20 din Fondul pentru mediu în cadrul Programului vizând educaţia şi conştientizarea publicului privind protecţia mediului gestionat de către Administrația Fondului pentru Mediu (AFM), fonduri pe care instituția le gestionează inclusiv prin colaborare cu entități ale societății civile care își aduc aportul la atingerea obiectivelor de țară pe care România le-a asumat. De altfel, acestea sunt explicit menționate în:

– Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană a Municipiului București 2021 – 2030, respectiv în obiectivul specific nr. 3: Orașul durabil: conservarea patrimoniului natural, reducerea poluării, a emisiilor de gaze cu efect de seră și limitarea efectelor riscurilor, inclusiv ale celor asociate schimbărilor climatice. Strategia identifică în mod corect nevoia implicării unităților de învățământ în dezvoltarea înțelegerii impactului riscurilor actuale și perspectivei schimbărilor climatice. Atât Asociația Institutul pentru Politici Publice (IPP) cât și Colegiului Național ”Școala Centrală” sunt din București, organizații interesate să contribuie la atingerea obiectivelor strategiei comunității în care își desfășoară activitatea (de educație formală respectiv informală).

– Strategia Națională privind Educația pentru mediu și schimbări climatice 2023 – 2030 elaborată de Ministerul Educației, document care insistă asupra educației elevilor privind protecția mediului în contextul schimbărilor climatice iminente. Colaborarea dintre instituțiile publice responsabile de crearea și monitorizarea implementării acestor documente strategice și societatea civilă este, prin urmare, importantă în vederea atingerii obiectivelor.

România și-a fixat o serie de obiective strategice prin aceste documente programatice care, însă, au nevoie să fie susținute de proiecte și programe adaptate grupurilor țintă vizate și derulate în coordonarea unor entități cu experiență care să deruleze activități potrivite pentru integrarea conceptelor de colectare selectivă, valorificare în viața cotidiană.

Pentru relații suplimentare, vă rugăm contactați echipa de proiect la adresa de e-mail: office@ipp.ro

Proiect finanţat din Fondul pentru mediu în cadrul Programului vizând educaţia şi conştientizarea publicului privind protecţia mediului