Introducere
Într-o epocă dominată de rivalitatea tehnologică dintre Est și Vest, România a reușit să facă un pas semnificativ pe scena aviației mondiale. Cu 42 de ani în urmă, în 1982, țara noastră devenea primul stat comunist din lume, în afară de Uniunea Sovietică, care producea un avion cu reacție pentru pasageri. Acest eveniment, marcat de prezentarea primului ROMBAC 1-11 la fosta Întreprindere de Avioane București (astăzi Romaero Băneasa), a fost un moment de mândrie națională și un simbol al progresului tehnologic românesc.
Context
Anii 1980 au fost caracterizați de ambițiile României de a deveni un jucător important în domeniul tehnologiei și industriei, în ciuda izolării economice și politice relative din cadrul blocului estic. Sub conducerea lui Nicolae Ceaușescu, România și-a dorit să se prezinte ca o națiune capabilă de realizări tehnologice de anvergură, independentă de influențele sovietice dominante.
Proiectul ROMBAC 1-11 a fost una dintre aceste realizări. Dezvoltat în colaborare cu firma britanică British Aircraft Corporation (BAC), ROMBAC 1-11 a fost o versiune produsă sub licență a modelului britanic BAC 1-11, un avion cu reacție de succes în Occident. Cu toate acestea, ROMBAC 1-11 avea particularitățile sale, adaptate nevoilor și posibilităților industriei românești.
O realizare istorică: primul Avion cu reacție pentru pasageri fabricat în blocul comunist
Pe 27 august 1982, primul ROMBAC 1-11 a fost prezentat presei și oficialităților la Întreprinderea de Avioane București. Acest moment a fost unul de mândrie națională, marcând România drept singurul stat comunist, în afară de URSS, care producea un avion cu reacție pentru pasageri. Într-o perioadă în care industria aviatică era dominată de giganți precum Boeing, Airbus și, în blocul estic, Tupolev, realizarea românească era remarcabilă. ROMBAC 1-11 a fost proiectat pentru a transporta între 89 și 119 pasageri pe distanțe medii, fiind propulsat de două motoare Rolls-Royce Spey, produse tot sub licență în România. Avionul s-a dovedit a fi robust și eficient, potrivit pentru condițiile și cerințele pieței de transport aerian din Europa de Est.
Zborul Inaugural: București–Timișoara
Zborul inaugural al ROMBAC 1-11 cu pasageri a avut loc pe 28 ianuarie 1983, pe ruta București–Timișoara. Acest eveniment a marcat oficial intrarea în serviciu a primului avion cu reacție fabricat în România, fiind întâmpinat cu entuziasm și mândrie. Avionul a servit nu doar nevoile interne de transport ale României, ci și cerințele internaționale, fiind utilizat de compania aeriană națională Tarom pentru zboruri internaționale.
Conform proiectului RomBac, ar fi trebuit să se construiască 80 de aeronave de acest tip, însă doar 9 au fost produse, în timp ce alte două au rămas la stadiu de kit, fiind distruse după anii `90.În perioada în care se afla în flota TAROM, avionul RomBac 1-11 YR-BRA fost închiriat către Istanbul Airlines și JAT, iar apoi a ajuns în flota Aero Asia. În 2009, avionul a fost cumpărat de Bucharest Airports, iar în prezent se află pe aeroportul Otopeni, în apropierea hangarului TAROM. Alte șapte aparate RomBac 1-11 au fost vândute de TAROM către companii aeriene din Asia și Africa.
Impact
Deși ROMBAC 1-11 a fost un succes tehnologic, producția sa a fost limitată din cauza dificultăților economice din anii 1980 și a schimbărilor politice care au urmat. În total, au fost produse doar nouă avioane ROMBAC 1-11. Cu toate acestea, impactul său asupra industriei aeronautice românești a fost semnificativ. A demonstrat capacitatea României de a dezvolta și produce aeronave complexe și a pus bazele pentru continuarea dezvoltării acestui sector în anii care au urmat. Astăzi, ROMBAC 1-11 rămâne un simbol al unui moment important din istoria aviației românești, un exemplu de ambiție și inovație într-o perioadă marcată de provocări economice și politice.
Autor: Alexandru Eduard Balaci
Bibliografie
-Calendar Rador
-https://historia.ro/sectiune/general/programul-rombac-1-11-o-afacere-ambitioasa-si-un-2255456.html
-https://cimec.ro/rombac-1-11/