Un eșec al Ford Motor Company- modelul Edsel

Autor :Alexandru Eduard Balaci

Context

Edsel a reprezentat un automobil luxos, fabricat între 1958-1960 de uzinele Ford Motor Company, care a adus un omagiu fiului lui Henry Ford,  Bryant Edsel Ford. A fost singurul fiu al familiei Ford, care a devenit președinte în 1919, după ce Henry Ford a demisionat în 1918, în urma crizei economice.

O formă de apreciere

Edsel Bryant Ford a adus Ford Motor Company în topul vânzărilor din Statele Unite, până la începutul celui de-al Doilea Război Mondial. După război, în proces de fabricare a unui nou model, compania își pierde și directorul general, care trece la cele veșnice.  Piața auto a suferit modificări, fiind introduse alte trenduri în materie de caroserie, lumini și putere, Ford Motor Company a pregătit apariția unui model care să poate să ofere o tentă de lux. Principalii rivali de pe piață, General Motors, au înregistrat o cifră de afaceri cu câteva procente peste Ford Motor Company. Prototipul Edsel, în momentul în care a fost proiectat, nu avea un nume, ci doar câteva sugestii, astfel încât, Ford Motor Company a început o statistică de piață pentru a observa cele mai populare denumiri. Dintre cele 80000 de nume populare la acel moment, Edsel a fost denumirea cu cele mai multe mențiuni. La începutul anilor 50, Edsel era un nume popular în sectorul clasei de mijloc, segment de populație pentru care va fi proiectat, într-un final automobilul.

Automobilul a fost programat pentru lansare la jumătatea anului 1950, fiind un proiect cunoscut doar de conducerea Ford și echipa care s-a ocupat de proiectarea acestuia. Proiectul nu a fost cunoscut inclusiv de comercianții de Ford, care promovau noul model, fără să știe cum arată produsul.

Deși s-a investit mult în realizarea acestui autovehicul, Statele Unite au intrat în recesiune la jumătatea anilor 50` și apariția modelului Edsel a fost amânată până în 1957. Mai mult decât atât, mașina a fost gândită pentru clasa de mijloc, drept un automobil „entry-level”.  Lansarea a venit pe 4 septembrie 1957, cu așteptări mari din partea Ford. În imaginea „Edsel” s-au pompat foarte mulți bani, fiind organizată chiar și o emisiune TV, cu denumirea „Edsel Show”, care i-a avut drept prezentatori pe Bing Crosby și Frank Sinatra. În ciuda unei campanii publicitare de mari proporții, modelul „Edsel” a fost vândut în doar 110.000 exemplare, între 1958-1960, ceea ce a dus la oprirea producției după 1960. Modelul a supraviețuit pe piața auto  timp de 26 de luni și a generat o investiție de 3.6 milioane de dolari. În contextul unui raport financiar deficitar și certuri  în interiorul companiei, imaginea Ford s-a depreciat iar scandalurile  au început să se extindă și în presa acelor vremuri. Neînțelegerile de la nivelul de conducere al Ford Motor Company, au produs și un val de plecări. Cel mai cunoscut exemplu a fost Robert S. MacNamara, director însărcinat cu supravegherea producției a  Ford Motor Company și a devenit secretar al apărării pentru administrația Kennedy și ulterior pentru administrația Johnson. În 1964, senatorul Barry Goldwater, candidatul Partidului Republican pentru alegeri prezidențiale, l-a atacat în presă pe MacNamara, pe atunci susținător al lui Lyndon B.Johnson, pentru distrugerea imaginii Ford Motor Company.

Nu au fost descoperite dovezi care să demonstreze că MacNamara sau altcineva din conducerea Ford, ar fi sabotat vânzările noului model. Conform analiștilor de piață, modelul Edsel a fost „victima” crizelor economice, care au determinat clasa de mijloc să se orienteze către automobilele cu un consum de carburant scăzut. După eșecul „Edsel” această denumire a devenit sinonimă cu termenul de „eșec”. În 1958, vicepreședintele  Statelor Unite, Richard Nixon, a comandat un model Edsel, cu care a circulat în Peru, în timpul unei vizite de lucru. În momentul în care a ajuns în Lima, acesta a fost întâmpinat cu un protest, unde persoanele au aruncat cu ouă și roșii. În cadrul unui interviu, Nixon a afirmat  ulterior : „Au aruncat cu ouă în automobil, nu în mine”, afirmație care sugerează lipsa de popularitate a modelului „Edsel” în epocă.

Bibliografie

https://www.britannica.com/technology/Edsel

https://corporate.ford.com/articles/history/edsel-ford-biography.html

https://time.com/3586398/ford-edsel-history/