Giacomo Puccini avea 38 de ani când, în 1896, Boema sa a debutat la Teatrul Regio din Torino. De atunci, graţie talentului acelui „Millenial” de altădată, povestea de iubire dintre Mimi şi Rodolfo continuă să fie un succes global. La centenarul morții autorului său, La Bohème este o capodoperă nemuritoare, care își propune să continue să uimească și să vorbească chiar și celor mai tineri.
Opera pentru TikTokers
Sunt ei, nativii digitali, copiii generaţiei Z, ținta noii versiuni scurte a operei La Bohème, care a fost scurtată cu o oră pentru a compensa capacitatea limitată de atenție a generației TikTok.
Varianta prescurtată care a debutat pe scenele Teatrului Morlacchi din Perugia cu Orchestra de Cameră din Perugia dirijată de maestrul Enrico Bronzi durează cât un meci de fotbal fără prelungiri, doar nouăzeci de minute față de cele două ore și patruzeci ale celor patru acte integrale. Mai puţini timpi morţi, mai mult ritm.
Cel care s-a încumetat să taie pasaje, arii, coruri din apodopera lui Puccini este Gianluca Terranova, un tenor foarte apreciat care a cântat pe scenele celor mai mari teatre de operă, de la Teatro alla Scala din Milano până la Covent Garden din Londra şi care în spectacolul de la Perugia interpretează rolul lui Rodolfo, protagnistul masculin al operei. „Este o modalitate de a-i aduce pe utilizatorii TikTok mai aproape de operă”, spune tenorul italian.
„ Piesele care au fost „sacrificate” sunt mai presus de toate cele în care există cor, pentru că varianta scurtă a Operei trebuie să fie și sustenabilă în raport cu costurile – explică Terranova – am adus pe scenă o poveste a operei, pentru a atrage un public poate ceva mai distras, mă gândesc la tinerii care sunt pe rețelele de socializare. Cărora acum le putem spune: „Hei, băieți, avem aici ceva minunat, ceea ce trebuie să cunoaşteţi neapărat'”.
„ Acum, puriștii vor fi îngroziți pentru că am deja pregatite versiuni de douăzeci de minute. Și lucrez la cele de trei minute, pentru rețelele de socializare: un mega trailer, o promovare a Operei. Care acum, la teatru durează doar o oră și jumătate”
Polemica cu criticii
La centenarul morții lui Puccini și la mai puțin de un an de la recunoașterea operei italiene ca moștenire imaterială a umanității, experimentul de la Perugia ridică mai mult de o critică. „Capodopera lui Puccini nu poate fi atinsă”, spun puriştii de operă.
„Sunt muzician, nu mă ating de nicio notă. Fac un serviciu de promovare pentru Opera pe care şi ei (puriștii, n.red.) ar trebui să îl facă, în loc să-i considere pe ceilalți analfabeţi”, explică tenorul Gianluca Terranova
„Puccini nu a scris operă pentru puriști, a scris La Bohème pentru a-i emoționa pe toți, pe servitoare, pe fermier și pe farmacist, dar și pe cei care poate nu merg la Opera pentru că s-au plictisit și o consideră prea lungă” .
La sfârșitul celor 90 de minute, într-un teatru sold-out,versiunea prescurtată a operei Bohème (regia Gianluca Terranova, dirijor Giacomo Cossio, instalație artistică de Sabrina Picci) a primit aplauze furtunoase. Tinerilor, și nu numai lor, le-a plăcut. Opera lui Puccini în versiune prescurtată se va repeta pe 17 și 18 septembrie în teatrele din Orvieto și Todi.
De la ultimul raport SIAE (Societatea italiană a autorilor şi editorilor), lumea divertismentului live este în creștere. Iar în ultimul an, opera a putut conta pe 2,1 milioane de spectatori. Fundația Arena di Verona, cu cele trei luni de festival, reprezintă aproape 20% din totalul național.
După trei luni și 50 de seri de spectacole live, Verona a înregistrat cele mai bune încasări de până acum pentru un total de 33 milioane 620 de mii de euro. Prezența publicului a crescut: în vara lui 2024 au fost 417.354 de spectatori, cu 15 mii mai mulți decât anul trecut, din care 57% din 136 de țări din întreaga lume. (www.euronews.it- 16 septembrie)
Articol de Stefania De Michele
Traducerea: Cătălina Păunel/cpaunel
RADOR RADIO ROMANIA (17 septembrie)