Comunicat de Presă | București, septembrie 2024
Asociația Acting Works demarează proiectul Uniți împotriva Bullying-ului. Intervenție educațională în școli. Echipa proiectului intenționează să intervină în 5 școli și licee din urbanul mic și din rural, cu o metodologie cultural-educațională alternativă, pentru a combate fenomenul bullying-ului și discriminării din rândul elevilor.
În perioada 18-27 septembrie, desfășurăm un turneu în 5 școli din 4 localități diferite (Mizil, Giurgiu, Câmpina, Ciorogârla), unde vom susține câte o reprezentație a spectacolului „Vi me som rom/Și eu sunt rom”, un spectacol care prezintă trei povești despre ce înseamnă să fii rom în România, având la bază experiențe reale. Spectacolele vor continua cu dezbateri moderate de către actori, în cadrul cărora elevii și profesorii sunt invitați să discute despre tipurile de bullying manifestate în școli și să își împărtășească gândurile și dorințele despre cum s-ar putea îmbunătăți situația în școala lor.
În partea a doua a proiectului, în luna noiembrie, vom facilita ateliere în toate cele 5 unități educaționale, pentru identificarea unor măsuri sustenabile de combatere a acestui fenomen, folosind elemente de educație nonformală (teatru forum) și new media (filmulețe realizate împreună cu adolescenți). Atelierele vor fi susținute de actrița Mădălina Brândușe și actorul Andrei Șerban, cu experiență îndelungată în educația nonformală pentru combaterea bullying-ului.
Bullying-ul se referă la un tipar de comportamente agresive, repetitive (hărțuire, intimidare, persecuție, terorizare), care se întâmplă pe perioade îndelungate de timp și au ca scop umilirea și excluderea unei persoane sau a unui grup. Bullying-ul este un fenomen violent, din ce în ce mai răspândit în școlile din România, care are efecte grave (fizice, emoționale, sociale) pe termen lung asupra celor care îl trăiesc. Conform anchetei desfășurate în 2022 în școli de către „Salvați copiii”, 82% dintre elevi au fost martori la situații de bullying în școala lor, 73% au asistat la bullying în clasă, toți raportând o frecvență ridicată a acestora. Mai mult decât atât, 49% dintre respondenți afirmă că au fost victime ale bullying-ului, iar 27% s-au aflat în poziția de agresori.
Efectele bullying-ului se pot cumula, în sens negativ, cu alte impedimente la participarea școlară (precaritatea, discriminarea) și pot transforma experiența educațională a elevilor în una foarte dificilă pentru sănătatea acestora, fizică și psihică, ducând inclusiv la abandon școlar.
După cum știm, discriminarea copiilor romi continuă să fie o mare problemă în școlile românești. Așadar, copiii din comunități vulnerabile sunt în mod special expuși la bullying, discriminarea etnică venind adesea la pachet cu acest fenomen. Considerăm bullying-ul o problemă sistemică, pentru care este nevoie de soluții care adresează și comportamentele, și cauzele lor.
Demersul nostru propune o abordare integrată de intervenție culturală și educație nonformală, prin care sperăm să deschidem un spațiu de gândire critică, empatie și solidaritate între elevii din contexte sociale și identități diferite, dar și profesorii acestora. Ne propunem ca prin instrumentele de educație și sensibilizare prin artă, să punem lumină pe cauzele și procesul prin care se ajunge la bullying și să dezvoltăm, împreună cu elevii și profesorii lor din cele 5 școli, o înțelegere globală, empatică și recuperatoare a tuturor celor implicați în situațiile de bullying, dar și soluții pentru situații din viitor, aplicate contextului lor specific, care redau demnitatea și agentivitatea elevilor.
Alături de instituțiile partenere din cele 4 localități, prin acest proiect ne dorim susținerea mobilității culturale la nivel național, în special în zone cu acces limitat la cultură, prin promovarea și difuzarea spectacolului „Vi me som rom/Și eu sunt rom”, care s-a dovedit a fi un spectacol educațional de impact.
Reprezentațiile spectacolului vor avea loc în următoarele date:
Miercuri, 18 septembrie, ora 13:45, Câmpina – Colegiul Național „Nicolae Grigorescu”
Marți, 24 septembrie, ora 14:00, Giurgiu – Liceul Tehnologic „Ion Barbu”
Luni, 26 septembrie, ora 13:00, Ciorogîrla – Liceul Tehnologic „Pamfil Seicaru”
Vineri, 27 septembrie ora 12:00, Mizil – Liceul Tehnologic „Tase Dumitrescu”
Vineri, 27 septembrie ora 16:00, Mizil – Scoala Gimnaziala „Sf. Nicolae”
Proiectul Uniți împotriva Bullying-ului. Intervenție educațională în școli este cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național.
Programul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul programului sau de modul în care rezultatele programului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
Despre Asociația Acting Works
Asociația Acting Works este o organizație non-profit cu profil cultural, înființată în noiembrie 2018. Proiectele Asociației se concentrează pe folosirea metodelor teatrale pentru facilitarea accesului la cultură pentru un public cât mai larg, dar mai ales pentru comunități și categorii sociale dezavantajate atât din punct de vedere economic, social, dar și geografic. În 2022, alături de Asociația Politeia, a implementat în mai multe școli și licee proiectul „Intervenție civică prin teatru – ateliere antibullying”, proiect prin care și-a propus să contribuie la combaterea fenomenului de bullying în școli, organizând o serie de ateliere de teatru bazate pe metoda de Teatru Forum.
Detalii: https://actingworks.ro/