Comunicat al Președintelui Director General al Societății Române de Radiodifuziune

Întrucât în spațiul public au apărut unele informații legate de funcționarea Societății Române de Radiodifuziune (SRR), vreau să vă comunic câteva informații esențiale pentru a clarifica unele aspecte.

De la începutul mandatului meu și până în prezent, cu susținerea deplină a Consiliului de Administrație și a conducerii executive, cărora le mulțumesc, am identificat soluții atât pentru buna funcționare a SRR, cât și pentru reașezări salariale, în principal pentru funcțiile de execuție.

Creșterea de care au beneficiat angajații cu venituri mici și medii a fost, în medie, de 38%.

Strategia majorărilor a avut ca fundamentare o recunoaștere a activității depuse de personalul de execuție. În același timp, s-au diminuat și decalajele între personalul de execuție și cel de conducere.

Spre exemplu, în cazul reporterilor cu studii superioare majorarea salarială a fost de la 3.825 de lei (ianuarie 2022) la 5.850 (septembrie 2024). Pentru realizatori, creșterea a fost de la 4.310 (ianuarie 2022) la 6.377 (septembrie 2024). Acestor sume li se adaugă sporul de vechime (în medie de 20%) și tichetele de masă.

Până la semnarea unui nou Contract Colectiv de Muncă, împreună cu conducerea executivă am găsit soluții legale pentru a păstra și a acorda toate drepturile și beneficiile angajaților noștri aflate în plată înainte de expirarea fostului contract.

În toată această perioadă, am respectat principiul bunei gestiuni economice și financiare, încadrarea în fondurile bugetare alocate, în conformitate cu prevederile legale care specifică insistent acest aspect.

Mai mult, precizez că SRR nu are niciun fel de restanțe în cheltuielile efectuate și a asigurat desfășurarea în condiții optime a activității, pe principiul bunei administrări a resurselor financiare disponibile.

În perspectiva rectificării bugetare, așa cum v-am informat, am transmis Guvernului României solicitarea de a obține fonduri suplimentare, astfel încât să putem garanta în continuare atât buna desfășurare a activității SRR, cât și posibile majorări salariale, ținând cont de performanțele colective sau individuale ale angajaților noștri.

Totodată, vă reamintesc că nu există ingerințe politice în activitatea desfășurată în cadrul SRR, chiar dacă avem finanțarea asigurată prin alocările de la bugetul de stat. Radio România este, conform Constituției și legii de organizare și funcționare, un serviciu public autonom de interes național aflat sub control parlamentar, nu sub autoritatea Guvernului.

Declarațiile făcute sâmbătă de premierul Marcel Ciolacu ne arată că demersurile mele au avut succes în ceea ce privește solicitarea fondurilor suplimentare pentru acest an și că autoritățile statului cunosc și apreciază rezultatele Radio România. Așteptăm ședința de Guvern pentru aprobarea și formalizarea acestor demersuri.

Din păcate, în toată această perioadă au existat voci, precum partenerii de dialog social, care, deși nu reprezintă Radio România, chiar dacă vremelnic au dreptul legal să negocieze CCM, au încercat să vorbească în numele instituției noastre.

Resping cu tărie astfel de practici și reamintesc că, în toată perioada negocierilor pentru un nou CCM, care ar fi fost în acest moment în avantajul angajaților, reprezentanții Angajatorului au militat cu consecvență pentru un contract care să asigure stabilitatea SRR, a locurilor de muncă ale salariaților, respectarea intereselor angajaților cu încadrare în prevederile legale incidente și îndeplinirea misiunii publice.

Din păcate, partenerii de dialog social au fost lipsiți de flexibilitate, nu au înțeles necesitatea respectării legislației incidente, adoptând uneori chiar o conduită denigratoare și jignitoare la adresa Angajatorului și urmărind, de fapt, așa cum s-a dovedit ulterior, interese fără legătură cu Radioul Public.

Am speranța că, acum, când toate elementele pe care le-am evidențiat în timpul negocierilor s-au dovedit atât legale, cât și oportune și, de asemenea, că intențiile noastre sunt materializate în fapte și cifre, nu în vorbe și denigrări, partenerul social care are dreptul să negocieze noul Contract Colectiv de Muncă să se așeze la masa discuțiilor și să semneze actul în condiții de respectare a tuturor prevederilor legale incidente și a intereselor Radioului și ale angajaților săi.

An de an, cele 16 posturi naționale și regionale ale SRR s-au menținut în topul preferințelor ascultătorilor, conform studiilor de audiență care au transpus această realitate. La momentul actual, Radio România are un market share de aproape 25%.

Radio România Actualități, principalul post de radio al  SRR, are cea mai mare cotă de piață dintre radiouri pe categoria de public adult (25 ani+), la nivel național.

În mediul digital, am făcut progrese semnificative. Din dorința de a oferi rapid informații publicului nostru, echipa New Media a creat sau refăcut din temelii 16 site-uri (5 complet noi și 11 site-uri refăcute conform cerințelor pieței), sporind astfel performanțele online ale Radio România.

De menționat că, în peisajul media autohton, avem singurul site cu informație oferită în 14 limbi, cel al Radio România Internațional (rri.ro), precum și oferte unice în mediul online prin varietatea editorială prezentată, dedicate tuturor comunităților etnice din România.

Totodată, am lansat aplicația Radio România, care face mai accesibil online publicului larg tot conținutul nostru editorial, conturând astfel și mai clar modul complet în care Radio România își îndeplinește misiunea publică atât onair, cât și online.

Prin semnarea parteneriatului cu BRAT (Biroul Român de Audit Transmedia) ne dorim să ne cunoaștem mai bine audiența online și să ne raportăm mai corect la aceasta, pentru a crește constant performanța editorială.

Procesul de modernizare nu se va opri aici, vom continua să completăm componenta online a SRR, astfel încât, și în acest mediu, Radio România să reprezinte un actor major.

În ceea ce privește activitatea orchestrelor, acestea au performat pentru un număr de peste 50.000 de spectatori în stagiunea 2023-2024, iar repertoriul abordat a fost unul în vădită creștere calitativă.

Grație posturilor Radio România Cultural și Radio România Muzical, Teatrului Național Radiofonic, Orchestrelor și Corurilor Radio, Editurii Casa Radio și Târgurilor Gaudeamus, Radio România reprezintă cel mai important creator și promotor de cultură din țara noastră.

Vă mulțumesc pentru încredere și sprijin!

Răzvan Ioan Dincă

Președinte Director General al Societății Române de Radiodifuziune

RADOR – 23 septembrie