Studiu privind costurile economice și sociale ale abandonului școlar

Realizator: Mira Gomboș – Câștigurile medii ale unei persoane care a abandonat școala sunt pe parcursul vieții cu peste 100.000 de euro mai mici decât cele ale unui absolvent de liceu, care pot ajunge la aproape 300.000 de euro; sunt datele unui studiu privind costurile economice și sociale ale abandonului școlar în țara noastră, prezentate de Camera de Comerț Americană – AmCham România. Felicia Mocanu relatează.
Reporter: În medie, aproximativ 23.000 de elevi din fiecare generație școlară abandonează studiile, România continuând să înregistreze una din cele mai ridicate rate de părăsire timpurie a școlii din Uniunea Europeană, procentul fiind de 16,6%.
Dragoș Iliescu, profesor și co-autor al studiului: Noi am analizat 12 cohorte, 12 generații, de la clasa I, când au intrat în clasa I, până când au terminat clasa a VIII-a, gimnaziul. Doar pentru aceste 12 cohorte, nici nu ne mai uităm mai mult în urmă, cheltuiala acumulată pe care statul român o va avea de decontat pe parcursul vieții acelor copii, din aceste cohorte care au abandonat, este de 107 miliarde de euro, care înseamnă undeva la 35% din PIB-ul anual al României.
Reporter: Acesta a mai adăugat că banii cheltuiți se duc spre mai multe domenii.
Dragoș Iliescu: Acești viitori cetățeni vor câștiga, cu mare probabilitate, mult mai puțin decât media României. Cu siguranță vor câștiga mult mai puțin decât cei care termină. Câștigă mai puțin, asta înseamnă că ei produc pentru ei mai puțin, produc mai puțini bani în economie, plătesc mai puține taxe și asta e principala pierdere pe care o are statul. Există apoi costuri generate de creșterea cheltuielilor de asistență socială. Avem creșteri ale cheltuielilor cu sănătatea, pentru că au de obicei sănătate mai precară, deși lucrează durate mai mici.
Reporter: Principalele provocări ale sistemului de învățământ pe care România trebuie să le depășească sunt legate și de analfabetismul funcțional; cele mai recente rezultate ale testării PISA pentru țara noastră indică o rată de aproximativ 45% a analfabetismului funcțional./RADOR RADIO ROMÂNIA/abranescu/ilapadat

(RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI – 17 octombrie)