Strategii eficiente de menţinere a suprafeţelor curate sau cum să evitați dezordinea vizuală

„Succesul nu vine din ceea ce faci în mod ocazional, ci din ceea ce faci în mod constant” – acesta este laitmotivul articolului de față! Ordinea este un instrument puternic care ne ajută să ne facem viața mai simplă și mai organizată. Prin reorganizarea și eliminarea obiectelor inutile, putem crea mai mult spațiu atât mintal, cât și fizic. Ne încurajează să ne gândim la bunurile noastre și la modul în care acestea se potrivesc în viața noastră, astfel încât să putem face loc doar pentru lucrurile care contează cu adevărat. Ca urmare a organizării, putem elimina orice sentiment de copleșire sau stres din cauza prea multor lucruri aflate în jurul nostru. Obținem un sentiment de claritate și control asupra vieții noastre, precum și oportunitatea de a ne concentra asupra aspectelor importante, precum relațiile și hobby-urile. Masa din bucătărie, blaturile, măsuţa de cafea, noptierele, comoda, biblioteca, toate suprafeţele plane au un mod al lor aparte de a atrage praful şi dezordinea. Dar putem lua atitudine şi putem lupta împotriva haosului. Stivuirea sau aruncarea lucrurilor pe unde apucăm îngreunează utilizarea acestor suprafețe şi le face să arate pur şi simplu îngrozitor. Plus că în harababura creată ne este foarte greu să găsim repede şi la timp anumite lucruri. Şi totuşi, soluţii există! Pentru a avea succes pe termen lung, în conformitate cu regulile banale de igienă şi curăţenie, suprafețele plane pot fi eliberate de avalanşa de obiecte care le inundă doar prin găsirea unor spaţii sau locuri special create pentru nimicuri şi mărunţişuri. A face mizerie este mult mai uşor decât a o strânge, dar trebuie să dăm dovadă de eficacitate și răbdare. Trebuie să curăţăm toate suprafeţele şi să ne concentrăm pe protejarea lor, fiind extrem de vigilenţi la a nu le transforma în alte noi zone „cu probleme”. În afară de asta, este mai ușor să ai un singur scop decât mai multe, în cazul nostru scopul fiind acela de a le menţine curate. Tot exersând în fiecare zi, veţi observa că până la urmă păstrarea curăţeniei va deveni o a doua natură. Bine, nu ar fi indicat nici să cădeţi în extrema cealaltă, adică să vă transformaţi în organele de ordine ale curăţeniei şi ordinii, ci doar să evitaţi nişte aglomerări inutile şi ineficiente. Dacă simțiți adesea că spațiul dvs. de locuit încă arată dezordonat chiar și după ce ați făcut curățenie, s-ar putea să aveți prea multe lucruri afișate și întinse în jurul casei. Pe scurt, este posibil să aveți multă dezordine vizuală. S-ar putea să nu ne dăm seama, dar dezordinea vizuală poate avea un impact negativ în multe feluri. Toate acele mici distrageri vizuale pe care le considerăm inofensive ne pot împiedica să ne trăim viața la maximum.  

Ce este dezordinea vizuală?

Dezordinea vizuală este orice din casa dvs. care o face să pară dezordonată, dezorganizată și aglomerată. Poate fi absolut orice lucrușor, de la un exces de decorațiuni împrăștiate în spațiu până la lucruri lăsate în voia lor pe suprafețe plane. Pot fi, de asemenea, lucruri care nu se potrivesc cu alte piese din camere sau o supraabundență de mobilier care face spațiul să pară mai mic. Pe scurt, dezordinea vizuală este tot ceea ce vă distrage atenția atunci când intrați într-o cameră și o face să pară aglomerată și haotică.

Ce anume cauzează dezordinea vizuală?

O varietate de lucruri pot provoca dezordine vizuală. Prima ar fi acela că, din start, deținem prea multe lucruri. Când avem multe mărunțișuri, este mai dificil să păstrăm ordine, iar obiectele ajung să-și „petreacă restul vieții” pe valoroasele noastre suprafețe plane. S-ar putea, de asemenea, ca nu toate lucrurile să încapă în mobilierul și dulapurile de depozitare. Astfel, că multe dintre ele sunt lăsate afară, distrăgându-ne atenția de fiecare dată când ne aflăm în aceeași cameră cu ele. De asemenea, este posibil să posedăm și prea multe decorațiuni și piese de mobilier.

Regula dezordinii de pe suprafețele plane

Dacă există o suprafață plană (cum ar fi podeaua, masa, blaturile), atunci aceasta trebuie curățată de orice nu este un element de fixare permanent. Când părăsiți o cameră, orice suprafețe plane trebuie, de asemenea, curățate. Dezordinea are un mod de a vă face să gândiți „ce mare lucru dacă mai adaug încă ceva la grămada asta?”. Înainte să vă dați seama, casa este plină de nimicuri „încăpățânate”, făcându-și apariția acel sentiment copleșitor și anxios că trebuie să curățați întreaga casă.

Cum să utilizați regula dezordinii de pe suprafețele plane (2 opțiuni):

  • Metoda lentă de a curăța dezordinea de pe suprafețele plane – În primul rând, trebuie să curățați dezordinea de pe toate blaturile și alte suprafețe plane. Aceasta este partea cea mai grea. Faceți-vă timp și lucrați din cameră în cameră. Puteți face totul într-o după-amiază sau puteți extinde pe o săptămână sau două. Alegeți orarul potrivit pentru dvs. Oferiți-vă permisiunea de a face acest lucru în modul cel mai confortabil pentru dvs. astfl încât să nu vă creați și mai mult stres. Pe măsură ce câștigați impuls, veți dori să vă mișcați mai repede, deoarece sentimentul de ușurare pe care îl obțineți în urma curățării dezordinii este transformator! Va trebui apoi să creați un obicei de întreținere care să rămână împământenit odată ce dezordinea dispare de pe orice suprafață plană.
  • Metoda rapidă pentru dezordinea blaturilor și a oricărei alte aglomerații de pe suprafețe plane – Dacă doriți să vedeți schimbări majore în casa dvs. și să obțineți o ușurare instantanee a dezordinii, luați un coș de rufe și începeți dintr-o anumită cameră. Luați totul de pe orice suprafață plană și puneți-l în coș. Apoi, începeți să puneți lucrurile la locul lor. Dacă nu aveți un loc bine stabilit pentru fiecare lucrușor în parte, creați unul acum, care, bineînțeles, nu este pe o suprafață plană! După ce ați terminat o cameră, treceți în camera următoare. Implicați și familia aducându-le aminte că zona XYZ nu este coș de gunoi. Cu membrii cei mici va trebui să aveți mai multă răbdare, pentru că s-ar putea să nu știe unde să pună tot ceea ce strâng. Ajutați-i să găsească un loc permanent pentru bunurile lor.

Sfaturi pentru aplicarea celor două metode

  • Ar fi bine să aveţi un loc (de preferat nu plat) pentru fiecare lucru cu care veniţi acasă – Când intraţi pe ușă, impulsul firesc este acela de a renunța la tot ceea ce transportaţi pe cea mai apropiată suprafața plană disponibilă. Data viitoare când ajungeţi acasă, lauţi o pauză și acordaţi o atenție mărită la ceea ce ţineţi în mâini – pungi de cumpărături, o haină, un pachet de scrisori sau facturi, cheile de la casă, cele de la maşină și/sau telefonul. Decideţi încă de pe acum unde veţi pune fiecare dintre aceste obiecte. De exemplu, dacă aveţi un cuier prin preajmă, utilizaţi un umeraş pentru a vă pune haina. Articolele din hârtie pot fi o reală problemă, aşadar asiguraţi-vă că aveţi mai multe coşuleţe sau cutii lângă ușa de la intrare, dar şi un soi de sistem de sortare rapidă a documentelor importante, pentru a le aşeza pe fiecare la locul lor, pe categorii. În cazul produselor mai mici, unde şi aici se poate ivi o problemă, luați în considerare agățarea unor pungi din material textil, plastic sau orice altceva, pe care să le aveţi la îndemână tot lângă uşă. Vă va fi foarte uşor să aruncaţi în ele diferite lucruri, fiind şi foarte flexibile.
  • Cumpăraţi-vă mici suporturi pentru instrumentele de pe blatul din bucătărie – Blaturile de bucătărie se pot aglomera atât de ușor, iar dacă bucătăria este şi mică, acest lucru poate fi o adevărată problemă atunci când gătiţi. O modalitate de a elibera o parte din blat este prin suspendarea pe pereţi a unor suporturi sau chiar rafturi pentru a vă stoca instrumentele de gătit, condimentele etc. Iar dacă intrarea în casă este prin bucătărie, puteţi adăuga un cârlig și pentru chei.
  • Rezervaţi spațiu pe blat pentru activităţile zilnice – Nici aparatele mici nu mai par chiar așa mici, atunci când vă ocupă aproape tot spaţiul de pe blat şi parcă lucrează contra dvs. Limitaţi-vă să le păstraţi la îndemână pe cele pe care le folosiţi zilnic. Locul mixerelor şi al altor eletrocasnice greoaie este în dulapuri şi debarale. O precizare – pentru o şi mai eficientă organizare veţi pune aparatele mai mari deoparte imediat ce aţi terminat de lucrat cu ele, chiar dacă sunteţi prea obosiţi în momentul acela. Credeţi-ne, vă veţi mulţumi mai târziu! Dacă puteţi găsi un alt loc decât bucătăria pentru cuptorul cu microunde, faceţi-o! Sunt foarte utile, dar şi incomode. O altă opțiune ar fi să puneți electrocasnicele mici utilizate mai rar pe un cărucior de bucătărie într-un colț sau un loc mai puțin vizibil și să le scoateți din când în când pentru a le conecta la priză.
  • Păstrați toate suprafețele plane ferite de chestii aleatorii – Păstrarea blaturilor de bucătărie, a meselor, a podelei și chiar a scărilor ordonate și curate este esențială pentru a obține o casă care să arate și să se simtă perfect organizată. Pentru a face acest lucru, este important să aveți un plan zilnic pentru curățarea suprafețelor. De exemplu, începeți prin a vă rezerva câteva minute dimineața sau seara pentru a aduna orice nu aparține unei anumite suprafețe și a-l pune acolo unde ar trebui să stea. Oferiți fiecărui articol locul său, astfel încât să știți unde îi este totul. Dacă ceva nu are un loc al lui, faceți-i unul sau aruncați-l. De asemenea, este important să curățați în mod regulat suprafețele plane, cum ar fi blaturile și mesele, cu șervețele dezinfectante. Acest lucru nu numai că vă va ajuta să vă mențineți casa fără dezordine, dar va face și aceste suprafețe să pară mai mari și mai primitoare.
  • Deveniți un „put-awayer” („pune-deoparte”) obișnuit – A crea un loc pentru orice și a pune totul la locul lui este esențial pentru menținerea unui cămin organizat și fără stres. Cel mai bun mod de a face acest lucru este stabilirea unui obicei de a pune mereu lucrurile deoparte când terminăm de lucrat cu ele. Asta înseamnă că, de îndată ce scoateți ceva, îl puneți înapoi acolo unde îi este locul – fie că este vorba despre desfăcătorul de sticle din sertarul din bucătărie, fie de fusta pe care nu ați ajuns să puneți înapoi în dulap. Odată ce acest lucru devine un obicei, va deveni a doua natură și vă va fi mult mai ușor să vă păstrați casa îngrijită și ordonată. Pentru a vă menține casa și mai organizată, luați în considerare investiția în soluții de depozitare, cum ar fi rafturi de cărți și dulapuri pentru a stoca articole care au funcții multiple sau sunt folosite des – cum ar fi hârtiile sau rechizitele de artizanat.
  • Păstrați lucrurile acolo unde le utilizați – Utilizând rafturi, cutii de depozitare și sisteme de organizare care sunt ușor accesibile, vă puteți feri de a fi nevoiți să căutați diferite produse și să parcurgeți toată casa pentru a le depozita. Având un astfel de sistem organizat vă va ușura găsirea articolelor atunci când sunt necesare. Ca un bonus suplimentar, acest lucru vă va ajuta să vă eficientizați spațiul și să adăugați un sentiment de stil și design camerei.
  • Păstrați întotdeauna masa aşezată – O masă frumos aşezată are un scop clar, acela de vă aşeza să mâncaţi, iar acest mic truc vă va determina să nu mai aruncaţi niciun mărunţiş pe această suprafaţă. Seara, după cină, curățați masa, dar aşezaţi-o imediat pentru micul dejun. Acest lucru ajută nu numai la a-i încuraja pe toţi membrii familiei să o păstreze curată, dar vă uşurează şi munca de dimineaţă. După micul dejun, păstraţi-vă un moment pentru a pune câteva farfurii și tacâmuri pentru prânz, și masa dvs. va fi un loc mult mai puțin tentant de a fi ticsit cu lucruri inutile. Pentru a nu se aşterne praful pe farfurii cât lipsiţi de acasă puteţi pune peste fiecare, în parte, câte un şerveţel de hârtie.
  • Spălați vasele de îndată ce le folosiți – Crearea unei rutine de spălare sau încărcare a mașinii de spălat vase după o masă de seară este o modalitate excelentă de a vă asigura că bucătăria rămâne ordonată și că aveți vase curate și tacâmuri gata de folosit atunci când este necesar. Această sarcină simplă poate ajuta la reducerea stresului de a vă confrunta cu o chiuvetă plină cu vase dimineața, reducând și nevoia de a cumpăra mai multe seturi de farfurii și tacâmuri. În plus, mașinile de spălat vase moderne sunt echipate cu cicluri eficiente de curățare care îndepărtează eficient bacteriile și germenii din veselă pentru o siguranță maximă. Făcând această mică acțiune la sfârșitul zilei, veți economisi timp, energie, efort și bani pe termen lung.
  • Deveniţi mai conștienţi de spaţiile multifuncţionale – Camerele care au funcții duble, cum ar fi o sufragerie-birou, pot fi cel mai dificil de păstrat. Depozitarea ușoară, evidentă și specifică este cheia pentru a face un spaţiu să funcţioneze la parametrii săi optimi. În fond, depozitarea este un lucru atât de simplu și este clar că oricine (nu doar persoana care a “configurat” sistemul) poate pune rapid lucrurile deoparte. Montarea pe pereţi a unor fișete etichetate sau nişte cutii vârâte în lada de depozitare a patului vă pot scuti de multă debandadă.
  • Procurați-vă un coș pentru hainele „purtate o dată” – Suprafețele plane din dormitor (pat, podea, măsuță de toaletă și scaun) tind să devină „recipiente” pentru hainele pe care le-ați purtat o dată, dar intenționați să le purtați din nou înainte de spălare. Deci, în loc să aruncați aceste articole pe cea mai apropiată suprafață, oferiți-le o casă. Un coș deschis sau cu capac este soluția ideală, întrucât aruncarea unui articol în coș este la fel de ușor ca și aruncarea lui pe un scaun. Dacă aveți un sistem de garderobă, scoateți un coș sau un sertar pentru a le folosi în acest scop; în caz contrar, un al doilea coș de rufe poate deveni depozit pentru aceste articole.
  • Încercați un birou pliant – Nu puteţi altfel decât să țineţi grămezi de hârtii pe birou? Ei bine, avem soluţii şi pentru aceeastă problemă: un birou care se rabatează. Nu numai că vă va rupe rapid de prostul obicei al stivuirii inutile, dar vă va face şi mai mult loc în cameră. Desigur, dacă doriți să păstrați grămezile de hârţoage, mă rog, dacă aveţi nevoie de ele zilnic, le puteţi păstra pe un birou clasic, dar cu un sistem de organizare bine pus la punct, în tăviţe etichetate sau un set suplimetar de sertare.
  • Evitați să atrageți și mai multă dezordine – O tavă sau un coș pe măsuța de cafea sau pe blatul de lucru pentru a menține ordinea poate părea o idee inteligentă – până când este plin și se revarsă pe suprafața din jurul lui. Amintiți-vă că dezordinea atrage mai multă dezordine, așa că atunci când un grup de obiecte mici aleatorii (agrafe și elastice de păr, nasturi, pixuri) sfârșește într-un singur loc, este mai mult decât probabil să adăugați și alte elemente mai mari, cum ar fi un teanc de facturi peste ele. O modalitate mai bună de a aborda acest lucru este să creați un loc pentru fiecare tip de articol – de exemplu, un borcan pentru monede, o cană pentru pixuri, un cârlig pentru chei, o tavă pentru facturi și scrisori și un organizator de sertare cu mici fante pentru obiecte mici, cum ar fi legături de păr și ștampile. Apoi, va deveni ușor și satisfăcător să aruncați lucrurile în locurile lor rezervate.
  • Achiziţionaţi un coș de rufe în plus – Şi anume, pentru hainele „purtate o singură dată”. Suprafeţele plate din dormitor (pat, podea, dulapuri, comode și scaune) tind să devină “recipiente” pentru articolele de îmbrăcăminte pe care le-ați purtat o dată, şi aveţi de gând să le purtaţi din nou înainte de a le spăla. Pulovere intră adesea în această categorie. Mai degrabă, decât să aruncaţi obiectele de îmbăcăminte pe cea mai apropiată suprafață, cumpăraţi-le o “căsuţă”. Un coș deschis sau unul măcar cu găuri este cea mai bună soluție. Dacă aveți, însă, un dressing, păstraţi un sertar numai pentru acest scop.
  • Reduceți dezordinea de pe noptieră – Ați da orice pentru un somn odihnitor? Dacă da, este în interesul dvs. să creați un mediu cât mai relaxat și relaxant în jurul patului – iar o noptieră aglomerată în niciun caz nu vă va ajuta. În loc să încercați din răsputeri să faceți loc pentru fiecare obiect posibil pe care l-ați putea dori lângă patul dvs., luați în considerare utilizarea acesteia pe post de mini-măsuță pe care să aibă spațiu doar cele cu adevărat esențiale. Dacă vă place să citiți în pat, alegeți o carte. Dacă vă place să scrieți în jurnal, plasați-l pe noptieră alături de un pix util și poate mai adăugați un pahar cu apă și o lumânare – dar cam atât.
  • Pentru fiecare articol nou pe care îl cumpărați, scăpați de unul vechi – Regula „unul înăuntru, unul afară” poate fi o modalitate excelentă de a reduce dezordinea și de a vă menține casa organizată. Este garantat că funcționează, cel puțin pentru unii, dar poate fi și un ghid util dacă doriți să vă păstrați casa îngrijită și ordonată. Această regulă presupune să fiți atenți la articolele pe care le aduceți în casă: de fiecare dată când cumpărați un articol nou, cum ar fi o oală sau un tocător, ar trebui să scăpați de articolul deja existent. Aducând tot timpul lucruri noi și aruncându-le pe cele uzate, puteți împiedica acumularea de vechituri inutile. Această strategie încurajează, de asemenea, consumismul (sau consumerismul) conștient; eliminând ceva care există deja pentru a face loc pentru ceva nou, ne încurajează să ne gândim de două ori înainte de a face cumpărături. În plus, această regulă face donarea sau reutilizarea articolelor vechi mai ușoară, deoarece crearea de spațiu pentru articole noi este inclusă în proces. Deși poate să nu funcționeze perfect pentru toată lumea, regula „unul înăuntru, unul afară” este totuși un instrument eficient pentru a minimiza dezordinea și a forma obiceiuri bune, atunci când vine vorba de cumpărarea de lucruri noi.
  • Creaţi o zonă specială de dezordine… – Dacă nu se poate şi nu se poate altfel, puteţi avea o mică părticică din casă special amenajată pentru astfel de situaţii, o suprafață pe care toţi membrii familiei să o folosească în acelaşi scop, la un moment dat. Chiar dacă nu pare un capăt de ţară faptul că v-aţi pus peria, geanta sau orice altceva pe masă, problema este că acestea vor acționa ca un magnet, iar atât dvs. cât şi ceilalţi din familie veţi fi tentaţi să vă aruncaţi toate obiectele în acelaşi loc. Aşa că, măcar creaţi un loc special în acest sens, bineînţeles, ceva mai ferit de ochii oaspeţilor.
  • … dar şi una fără dezordine – Se pare că este o lege a naturii ca dezordinea să atragă și mai multă dezordine. Crearea unei zone fără dezordine nu este ușoară, dar poate fi foarte eficientă. Curățați totul de pe o suprafață (de exemplu, măsuța de cafea) și concentrați-vă pe protejarea vigilentă pentru a nu deveni o altă zonă cu probleme. Este mai ușor să aveți un singur obiectiv decât mai multe, așa că rămâneți consecvenți și curățați câte o suprafață până când simțiți că intrați într-o rutină plăcută.
  • Curățați podeaua în camera de joacă sau în camera copilului – Copiilor le place să se joace și le place să aibă spațiu pentru a se juca. Creați un sistem de depozitare în camera copilului dvs., pentru a putea strânge jucăriile de pe podea și a le putea ascunde în spatele ușilor dulapului, a unui cufăr cu capac sau într-un dulap special destinat. Vă va oferi liniște sufletească să vedeți în sfârșit spațiul respectiv liber, îi oferiți copilului o modalitate ușoară de a le pune într-un loc și, totodată, spațiu pentru a se juca. Copiii vor crede că le-ați mărit camera, pur și simplu, ajutându-i să „găsească” podeaua! Cutiile de depozitare nu trebuie să fie dintre cele mai elegante – folosiți cutii normale în dulapuri (de vreme ce oricum sunt ascunse) și coșuri în zone mai deschise sau folosiți rafturi cu cuburi și coșuri pentru a grupa jucăriile.
  • Şi dezordinea poate fi prevenită – Evitați dezordinea de pe măsuţa de cafea prin plasarea unei tăvi sau a unui coș în care să țineţi toate mărunţişurile. Astfel, suprafaţa din jurul ei va fi întotdeauna curată. Amintiți-vă că dezordinea atrage şi mai multă dezordine, aşa că atunci când grămezile mari de obiecte aparent neînsemnate, ca agrafe de păr sau pixuri, îşi fac pe nesimţite apariţia, ele trebuie să sfârşească într-un singur loc. O idee excelentă ar fi aceea de a crea câte un loc pentru fiecare tip de obiect – un borcan pentru monede, o cutie pentru pixuri, un cârlig pentru chei, o tavă pentru scrisori sau facturi, și un organizator de sertar cu fante mici pentru orice alte asemenea nimicuri. Chiar dacă veţi mai încurca “adresa”, vă va fi mult mai uşor să puneţi fiecare lucru la locul lui. Încercați să-i angrenaţi şi pe ceilalți membri ai familiei în activitatea dvs. zilnică de menținere a curățeniei și ordinii şi să le uraţi bun-venit la bord, dar în cazul în care nu sunt interesați, nu forţaţi lucrurile. Puteţi doar spera că, atunci când vor vedea schimbările pozitive care se întâmplă în jurul lor, îşi vor schimba și ei intenţiile!

Autor: Alina Andrei, RADOR

https://www.forbes.com/sites/houzz/2016/01/08/how-to-keep-surfaces-clutter-free/

https://www.houzz.ie/magazine/10-simple-tricks-to-keep-your-surfaces-free-from-clutter-stsetivw-vs~57254119

https://tru.earth/blogs/tru-living/7-tips-for-keeping-your-home-clean-and-clutter-free

https://www.alifemoreorganised.co.uk/post/habits-to-keep-organised-clutter-free

https://greenwithless.com/reduce-visual-clutter/

https://happyhousekeepers.com.ph/from-chaos-to-calm-effective-decluttering-strategies/