12 Noiembrie 1895: ziua în care Parisul a dat start pasiunii pentru automobile

Introducere

La 12 noiembrie 1895, în Paris, avea loc un eveniment care avea să marcheze începuturile automobilismului mondial: înființarea primului club auto din lume, Automobile Club de France (ACF). Acest club select, fondat de pionierii automobilului, nu doar că a devenit un simbol al inovației tehnice, dar a influențat profund modul în care s-au dezvoltat cursele auto, industria și legislația auto, precum și cultura automobilistică în general. 

Contextul epocii

La finalul secolului XIX, Europa era cuprinsă de o febră tehnologică. Motorul cu ardere internă și noile invenții mecanice captaseră imaginația publicului și a cercetătorilor deopotrivă. În acea perioadă, mașinile erau încă rare, iar ele reprezentau mai degrabă o curiozitate decât o formă de transport practic. Parisul, un centru al inovației, era locul ideal pentru a înființa un club care să adune elitele pasionate de acest nou mijloc de transport, care începuse să câștige teren în fața cailor și a trăsurilor.

Fondatori și personalități implicate

În fruntea acestui club s-au aflat figuri ilustre ale Franței și ale tehnologiei de atunci. Printre fondatori s-a numărat și contele Albert de Dion, un vizionar al automobilelor, pasionat de curse și de industria auto. Alături de el, alte personalități de seamă, cum ar fi Émile Levassor și René Panhard – pionieri ai motoarelor și ai automobilelor – au contribuit la organizarea clubului și la promovarea automobilelor ca vehicule de încredere. ACF a devenit o comunitate exclusivistă care organiza întâlniri, expoziții și mai ales curse, contribuind astfel la popularizarea automobilului.

Primele curse și acorduri

ACF s-a implicat rapid în organizarea primelor curse auto din lume, printre care faimoasa cursă Paris-Rouen din 1894, considerată una dintre primele curse oficiale de automobile. La aceste competiții au participat vehicule alimentate atât cu aburi, cât și cu benzină, însă motoarele cu ardere internă s-au dovedit rapid superioare. Membrii clubului au colaborat îndeaproape cu autoritățile franceze pentru a crea regulamente și standarde de siguranță în circulație, punând bazele unor acorduri care vizau circulația pe drumurile publice și organizarea curselor de anvergură.

Automobilele epocii

La sfârșitul secolului XIX, modelele de automobile erau destul de rudimentare, cu motoare care rareori depășeau 4 cai-putere. Printre mașinile celebre la acea vreme se numărau cele create de Panhard & Levassor și de Peugeot, care au adus inovații precum transmisia pe lanț și utilizarea motoarelor dezvoltate de inginerul german Gottlieb Daimler. Deși vitezele lor erau modeste, iar drumurile nu erau deloc pregătite pentru automobile, aceste vehicule au stârnit admirație și au adunat mulți curioși la evenimentele organizate de ACF.

Ce a lăsat Automobile Club de France

ACF a fost mai mult decât un club – a fost un promotor al progresului tehnologic și al competiției automobilistice. El a stabilit tradiții care continuă și astăzi, inclusiv standardele de cursă și premiile de prestigiu. Înființarea acestui club a deschis calea altor organizații similare în Europa și în lume, fiind un pionier nu doar al culturii auto, dar și al standardizării legislației în domeniul transportului motorizat.

Autor: Alexandru Eduard Balaci

*

Bibliografie 

https://automobileclubdefrance.fr/

https://www.britannica.com/topic/Automobile-Club-de-France

RADOR – 12 noiembrie