Captarea unei dispoziții globale de conexiune, confort și armonie
În fiecare an, cam de două decenii jumătate (și ceva), alegerea vine „de sus” – Pantone, autoritatea auto-descrisă a lumii în materie de culoare, și-a anunțat vineri, 5 decembrie, pe la orele amiezii, Culoarea Anului 2025. „Maroul moale evocator” sau „nuanța maro bogată și încălzitoare”, a spus compania într-un comunicat de presă, „hrănește sugestia delicioasă a calităților ciocolatei şi cafelei, răspunzând dorinței noastre unanime de confort”. Dezvăluind o nuanță menită să reflecte cultura prin limbajul culorii, Pantone prognozează, de asemenea, ce urmează în tendințele de design. Culoarea pământului profită de „o mișcare în creștere de a ne alinia cu lumea naturală”, se arată în comunicat. „Culoarea Anului de la Pantone este menită să surprindă starea actuală”, a declarat Laurie Pressman, vicepreședinte al Pantone Color Institute, „și, în același timp, este destinat să servească și ca antidot cultural”. Culoarea Pantone a Programului anual al institutului angajează comunitatea de proiectare și pasionații de cromatică într-o conversație în jurul culorii, evidențiind relaţia dintre culoare şi cultură. Așa cum ne-a obișnuit deja, Institutul Pantone selectează câte o culoare ce reprezintă o captură a zeitgeist-ului („spiritul epocii” sau „spiritul vremurilor”) global. Culoarea Anului exprimă o dispoziție globală și o atitudine, care reflectă colectiv dorința în forma unei singure nuanțe distincte. În 2025, Culoarea Institutului Pantone este 17-1230 Mocha Mousse, o nuanță de maro înflăcărată impregnată cu bogăție. Susținută de poftele și plăcerile noastre nevinovate de zi cu zi, Mocha Mousse, exprimă un nivel de gândire indulgentă. „Sofisticată şi luxuriantă, dar în același timp un clasic fără pretenții, culoarea Pantone Mocha Mousse extinde percepţiile noastre asupra împământării până la îmbrăţişarea aspiraţională şi lux”, susține Leatrice Eiseman – Director executiv Pantone Color Institute. „Pentru Culoarea Pantone a Anului 2025, ne uităm la o nuanţă de maro moale, adică inerent la bogăţie, senzorial şi căldură reconfortantă, care se extinde mai departe în dorința noastră de confort și răsfăţ”, amintește Laurie Pressman – Vicepreședinte al Institutului Pantone.
Începuturile culorilor
Înainte ca Pantone să-și transforme standardul de culoare într-o afacere de proporții, unele dintre primele sisteme de culoare moderne au venit de la naturaliști care încercau să identifice și să diferențieze speciile de păsări sau flori în lucrări de referință cunoscute sub numele de „dicționare de culori”. Sistemele de culoare datează cel puțin din secolul al XVII-lea, dar în secolul al XIX-lea, un ornitolog pe nume Robert Ridgway a contestat o parte din nomenclatura de culori existentă, potrivit lui Daniel Lewis, care a scris o biografie a lui Ridgway. În lucrarea sa auto-publicată din 1912, intitulată Color Standards and Color Nomenclature, o extindere a primei sale cărți de culori din 1886, Ridgway a scris că „nomenclatura culorilor rămâne vagă și, în scopuri practice, lipsită de sens, împiedicând astfel progresul în aproape fiecare ramură a industriei și cercetării”. El a condamnat numele nedescriptive și derutante ale culorilor populare, a scris Lewis, inclusiv „albastrul bebeluș”, „fum de Londra”, „cenușa trandafirilor” și „respirația elefantului”. Dicționarul de culori al lui Ridgway, cu peste 1.000 de culori, includea nuanțe care făceau referire la păsări, cum ar fi „Jay Blue”, în timp ce altele derivau din fructe – „Apple Green” – sau din mediul natural, ca în „Storm Gray”. Cartea sa de culori „a evoluat în diagrama de culori Pantone”, potrivit lui Lewis. „Culorile lui Ridgway” sunt și astăzi folosite de micologi, filateliști și experți în alimentație, conform cărții lui Lewis din 2012. Dar sistemul său de amestecare a culorilor a fost defectuos din punct de vedere tehnic, supus capriciilor elementelor naturale și nu a fost niciodată adoptat pe scară largă. Un alt avantaj pe care Pantone îl are față de concurenții săi este că știe să spună povești despre culoare și să le aranjeze într-un mod accesibil. „Nu poți avea drepturi de autor asupra unui cuvânt. Dar când organizezi cuvintele într-un mod specific, ele spun o poveste și o poveste unică. Același lucru este valabil și în ceea ce privește culoarea. Nu poți avea drepturi de autor asupra unei culori. Dar, problema se schimbă atunci când creezi un aranjament de culori, un sistem de culori, care poate fi protejat prin drepturi de autor.”
Cum a stabilit Pantone standardul industriei
Înainte de a deveni „coloana” de culoare care este astăzi, Pantone era o companie de tipărire comercială sub un alt nume. Când Lawrence Herbert, un tehnician de tipar cu experiență în chimie, a fost angajat de corporație în anii ’50, a identificat o problemă recurentă în munca sa. Atunci când solicitau copii tipărite, ale broșurilor sau posterelor, clienții se chinuiau să distingă cu acuratețe a anumită culoare. Pentru a obține culoarea pe care o căutau, era nevoie de o mostră reală a culorii. În 1963, Lawrence a găsit soluția. El a dezvoltat Pantone Matching System (PMS) ca o modalitate de a standardiza reproducerea culorilor, astfel încât copiile tipărite să se potrivească cu originalul, indiferent de dispozitivul de imprimare. A primit acceptarea de la producătorii de cerneală pentru standardul său de culoare, mai întâi în SUA și mai târziu în Europa și Asia. Pantone și-a extins gama de pigmenți, iar până în 1968 devenise deja un standard în această industrie. Laurie Pressman îl laudă pe istețul Herbert pentru că a transformat Pantone într-un sistem de culori larg acceptat. „El a înțeles – dacă aceasta este o problemă care apare în tipărire, aceasta este o problemă care trece prin multe alte industrii diferite”, a spus Pressman. Clienții dintr-o gamă largă de industrii băteau la ușa Pantone pentru a obține ajutor în găsirea unor culori uniforme, adesea înainte ca Pantone să fi dezvoltat o modalitate de a face acest lucru. A fost nevoie pe piață de o dezvoltare a culorilor personalizate și Pantone s-a adaptat, potrivit vicepreședintelui companiei. Pe măsură ce alte industrii, cum ar fi piața modei și cea casnică, au apelat la Pantone pentru a obține potrivirea corectă a culorilor, compania s-a ramificat de la hârtie la textile și a creat noi formate de culoare care s-ar putea traduce într-o varietate de materiale. Astăzi, „biblioteca” sa de culori numără mai mult de 10.000 de nuanțe diferite. Campania Culoarea Anului, ajutată de departamentul său de relații publice, a devenit o altă oportunitate pentru Pantone de a-și vinde culorile proprii, prin paletele de culori pe care le vinde sau prin ofertele și parteneriatele de brand. Unele dintre faimoasele sale culori înregistrate aparțin unor mărci importante. Atât roșul îndrăzneț de la Target, cât și albastrul robin de la Tiffany & Co. aparțin familiei de culori Pantone.
Motivația alegerii culorii Mocha Mousse
Cu a sa pământească eleganță și sofisticare, Pantone 17-1230 Mocha Mousse poate să țină singur piept sau să servească drept fundație versatilă, sporind gama de palete şi aplicații — de la minimalist la detaliat și bogat. Grijulie, indulgentă, armonioasă, confortabilă și mulțumitoare, de o subtilă eleganţă şi senzorială bogăție, culoarea Pantone Mocha Mousse ne dă putere pentru a crea momente de lux, răsfăț și amploare, dar într-un cadru intim. O aromată nuanță de maro, Mocha Mousse dezvăluie o căldură senzorială. Autentică şi abordabilă, Mocha Mousse este nuanța perfectă pentru momente cu noi înșine. „Mirositoare” ca o esență de cacao, ciocolată şi cafea, acest sofisticat maro oferă o evadare zilnică și un binemeritat tratament. Nuanță versatilă infuzată cu un inerent rafinament, Mocha Mousse creează o puternică fundație cromatică, satisfăcând proiecte diverse, atât minimaliste, cât și bogat decorate. Directorul executiv al Institutului Pantone, Leatrice Eiseman, descrie cu talent această nuanță de spumă de cafea ca pe o culoare care reflectă nevoia de armonie. Selecția, care a marcat cea de-a 26-a aniversare a culorii Pantone a anului, vine în mijlocul multor tulburări politice. Global Peace Index 2024 a constatat că în prezent există 56 de conflicte în întreaga lume – cel mai mare număr de la al Doilea Război Mondial încoace. Aproximativ 97 de țări au înregistrat scăderi ale calității, America de Nord înregistrând cea mai mare deteriorare regională în ceea ce privește pacea, conform aceluiași Index. Programul „Pantone Color of the Year” a început ca o modalitate de a-i implica pe consumatori cu privire la modul în care „ceea ce se întâmplă în lume este exprimat în limbajul tăcut al culorii”, a declarat Vicepreședintele Pantone Color Institute, Laurie Pressman. Culoarea aleasă este mai degrabă o reflectare a nevoilor actuale ale lumii, decât o prognoză a ceea ce este în tendințe. Pentru a selecta culoarea, o echipă globală a analizat noile tehnologii, valori sociale, colecții de artă, destinații de călătorie și a evaluat starea generală de spirit sau sentimentele pe care designerii și consumatorii le-au simțit pe parcursul anului. „Există motive întemeiate pentru care oamenii gravitează în jurul anumitor familii de culori. Pentru noi, este într-adevăr concentrarea asupra unei familii de culori pe care o vedem care se răspândește în toate zonele de design și apoi, de acolo, o disecăm în culoarea pe care o vedem cel mai des”, a spus Pressman. „Întotdeauna am asemănat această echipă cu aproape antropologii de culoare.” Pe lângă nuanța reală selectată, numele acestei culori joacă un rol semnificativ în sentimentul pe care Pantone încearcă să îl evoce. Spuma de cafea – care evocă imaginea unei deliciu ușor – descrie cel mai bine „nuanța maro caldă și bogată” pe care oamenii și-o imaginează atunci când visează la confort. Culoarea este, de asemenea, o extindere a nuanțelor neutre care sunt „fără gen” și „practice”, a spus Pressman. „Maroniul este adesea confundat cu neutrul, și aceasta este o nuanță de bază, o nuanță versatilă”, a adăugat ea. „Aceasta este o culoare sinceră. Este autentică. Noi, cei de la Institutul Pantone, credem în asta. Este o culoare pe care o vedem în natură. Știm că este reală.”
Mocha Mousse în combinații cu alte culori
În timp ce maroul a fost văzut cândva drept „o nuanță rurală și foarte rustică,” se pare că am trecut dincolo de această impresie a familiei de culori, în ceva mai elegant. Cu o delicatețe similară culorii anului 2024 de la Pantone, Peach Fuzz, Mocha Mousse este un neutru reconfortant care poate fi „țesut” într-o gamă largă de stiluri pentru o notă luxuriantă, dar clasică. Însă, are și o calitate organică, ce onorează natura. Designerii de interior și-au exprimat recent afecțiunea pentru maro. Când este „zvârlit” pe pereți, Mocha Mousse poate învălui o cameră cu căldură. Dar dacă nu doriți să vă vopsiți casa, Pantone a colaborat cu mărci de renume pentru a crea tapete cu model, canapele, cadre de pat tapițate, perne și multe altele. Sau îl puteți încorpora în accente, cum ar fi ceramica și sticlăria, pentru alte completări pe latura subtilă. Autoritatea globală a culorilor a făcut chiar un pas mai departe în acest an, lansând un parfum de nișă numit Mocha Moments with Pura.
Când vine vorba de combinarea Mocha Mousse cu alte culori, Pantone recomandă utilizarea albului strălucitor pentru un aspect modern, minimalist, cu o senzație mai organică. Printre alte marouri, Mocha Mousse se poate simți deosebit de solid. Pantone a creat, de asemenea, cinci palete de culori cu Mocha Mousse, care variază de la îndrăzneț la discret, pentru a fi luate în considerare. Eiseman observă că metalele, precum o masă cromată, pot, de asemenea, să reflecte frumos Mocha Mousse, în timp ce complimentează un interior. Indiferent dacă utilizați Mocha Mousse pentru a obține o estetică de fermă sau o atmosferă sofisticată, versatilitatea sa nu cunoaște limite. Expandând moștenirea selecției din 2024, Peach Fuzz, și accentul său pe tactilitate, Mocha Mousse servește un festin multisenzorial pentru toate cele cinci simțuri. Într-adevăr, Mocha Mousse (alias Pantone 17-1230) ne amintește de potențialul maroului de a se simți plin de farmec în loc de a fi împământat. Elementul de lux liniștit este prezent – culoarea face o declarație subtilă de impact pe un perete, mai ales atunci când este folosită pentru a contrasta cu alburile strălucitoare. Adaugă un strop de intrigă oricărei texturi marmorate care obligă ochiul să se oprească cu adevărat și să privească. Nuanța confortabilă promite, de asemenea, să se joace bine în paletele de materiale interioare de tapițerie din lână, piele și piele de căprioară. Dacă scopul dvs. este o declarație îndrăzneață, dar nu neplăcută, folosirea Mocha Mousse ca un perete de accent adaugă un strop de vibrație sofisticată, creând în același timp momente de bucurie de dimensiuni ceva mai reduse. Când este prezentată alături de nuanțe mai deschise de lemn, vicepreședintele Pantone Color Institute, Laurie Pressman, observă că Mocha Mousse poate „onora substanța mediului nostru fizic” fără a te face să te simți pierdut într-o pădure. Având în vedere înclinația sofisticată a nuanței, Pressman spune că „poate articula farmecul rustic fără a părea prea popular”. În paletele mai îndrăznețe, Mocha Mousse devine un punct de ancorare. Este o bază puternică de la care să experimentați cu culorile îndrăznețe, unde coexistă totul, de la strălucitorul Blue Curacao până la claritatea Spicy Mustard. Între timp, o paletă florală face referire la legătura inconfundabilă a culorii cu pământul – văzând-o nu ca pe un scop în sine, ci ca mijlocul prin care albastrul deschiz, rozul și alte pasteluri subtile prind viață. Indiferent dacă se asortează cu aproape maroul Winery pentru a crea o senzație bogată, catifelată, sau este folosit ca un ușor contrast cu Caramel, Mocha Mousse ajută la prevenirea paletei alesei pentru ca aceasta să nu se simtă prea „zaharisită”. Mocha Mousse se simte sofisticat și nuanțat, cu opțiuni de împrumut, cum ar fi Coffee Quartz și bej, pentru a-și lărgi perspectiva asupra neutrelor. Cannoli Cream oferă contrastul necesar pentru ca Mocha Mousse să iasă cu adevărat în evidență, în timp ce Baltic Amber și Chocolate Martini oferă o șansă de a explora lumea maro în profunzime. Indiferent de gusturile proprii, scopul sau bugetul dvs., Culoarea Anului 2025 de la Pantone transmite în mod expert că îngrijirea de sine bazată pe design nu este egoistă. La fel cum un desert este cel mai bun atunci când este împărțit, Mocha Mousse extinde un sentiment de fericire și armonie tuturor celor care trec pragul casei dvs. învăluite în această nuanță.
Autor: Alina Andrei, RADOR
https://time.com/7199819/why-mocha-mousse-pantone-2025-color-of-the-year/
https://www.npr.org/2024/12/05/nx-s1-5203003/pantone-mocha-mousse-color-of-year
https://www.nytimes.com/2024/12/05/style/pantone-color-mocha-mousse-2025.html
https://www.architecturaldigest.com/story/pantone-2025-color-of-the-year