Tinerii preferă mai mult să obțină informații de pe platformele digitale decât din mass-media tradițională și, în același timp, utilizarea rețelelor sociale în rândul utilizatorilor mai în vârstă de internet s-a extins considerabil, potrivit Raportului privind piața media din 2024 al Autorității Naționale pentru Media și Comunicații (NMHH) din Ungaria. Din datele privind veniturile rezultă că gigantele platforme globale continuă să beneficieze de expansiunea serviciilor digitale.
„Monitorizarea și analizarea continuă a evoluțiilor sectorului și pieței nu pot fi evitate, deoarece în mediul tehnologic și de afaceri în schimbare extrem de rapidă, reglementarea trebuie să reacționeze mai flexibil decât oricând”, a declarat președintele NMHH în introducerea Raportului.
András Koltay a scris că răspândirea tehnologiei digitale estompează din ce în ce mai mult granițele sectorului tradițional, diferențiază semnificativ modelele de utilizare ale generațiilor, accelerează inovația și crește diversitatea modelelor de afaceri, dar în același timp amenință cu creșterea concentrării pieței.
Capitolul raportului despre tendințele pieței de publicitate arată hegemonia platformelor gigantice. Potrivit acestuia, pe piața globală de publicitate de un trilion de dolari, Google a obţinut 39% din cheltuielile pentru publicitate digitală, în 2023, iar Facebook 18%. Tendințele internaționale au prevalat și pe piața internă de media și publicitate.
Potrivit noului capitol al raportului, care analizează interacțiunile dintre inteligența artificială și piața media, nu se poate aştepta la o schimbare rapidă a situaţiei, de unde rezultă că platformele uriaşe, care au deja un avantaj tehnologic, câștigă un avantaj şi mai mare prin aplicarea soluţiilor bazate pe inteligenţa artificială. În același timp, dominația platformelor globale apare nu doar la nivelul veniturilor, ci și la nivelul tiparelor de utilizare.
Din raportul privind piaţa media mai rezultă că timpul petrecut în fața ecranului crește în paralel cu numărul de utilizatori ai platformelor online: în 2023, 84 la sută din populația cu vârsta de 15 ani sau mai în vârstă erau utilizatori de internet. Timpul mediu petrecut pe internet a crescut cu peste 10% anul trecut, ajungând la 4,3 ore pe zi.
Platformele globale cuceresc tot mai mult spațiu din televiziunea liniară. În pofida popularității tot mai mari a serviciilor online, televiziunea este încă un mediu inevitabil în Ungaria, deoarece 95% dintre gospodării încă mai aveau un televizor în 2023, iar 71% din populație s-a uitat la televizor mai mult sau mai puțin în mod regulat.
Potrivit capitolului care prezintă serviciile de conținut audiovizual editat, nu au existat modificări semnificative în oferta radio liniară ungară, în anul 2023, dar, în același timp, timpul petrecut ascultând radioul a crescut la aproape toate grupele de vârstă.
Declinul ziarelor tipărite a continuat pe piața presei. Rolul diferențiator al caracteristicilor demografice poate fi observat cu putere: 43,3 la sută dintre cetăţenii ungari cu vârsta peste 16 ani citesc în mod sistematic ziare.
Utilizatorii sunt din ce în ce mai mulțumiți de știrile de o singură propoziţie de pe platformele de socializare. Anul trecut, chiar și cele mai populare produse de presă online din Ungaria au pierdut în medie 9,2 la sută din numărul de cititori.
Potrivit capitolului intitulat Diversitatea consumului de știri, şi ponderea canalelor offline a scăzut în rândul populației. La nivelul întregii populaţii, până în 2023, procentul celor care își obținea informațiile parțial sau în întregime de pe Internet a atins procentul de 90 la sută.
Noutatea raportului este capitolul care prezintă consumul media al maghiarilor de dincolo de graniţele Ungariei, care rezumă seria de cercetare multianuală a NMHH. În conformitate cu aceasta, utilizarea media în limba maternă s-a stabilizat la un nivel relativ ridicat, dar, în același timp, tipurile de programe care pot fi clasificate drept cultură de masă sunt încă mai populare decât programele care oferă conținut care păstrează valoarea.
https://infostart.hu/belfold/2024/12/15/igy-tajekozodnak-a-magyar-fiatalok/rganciu/denisse