Sfârșitul anului 2024 găsește România pe primul loc în clasamentul european al scumpirilor, iar pe fondul scăderii puternice a puterii de cumpărare a românilor, producătorii și comercianții se întrec în oferte la suta de grame, o strategie de marketing care urmărește fidelizarea clienților secătuiți de efectele inflației record.
Potrivit unei analize realizate de firma de consultanță Frames, apropierea sărbătorilor de Crăciun și Anul Nou a declanșat un război fără precedent al ofertelor între marile magazine din România.
Reporter: Alina Bordeiașu – Sfârșitul anului 2024 găsește România pe primul loc în clasamentul european al scumpirilor. De 10 luni încoace, țara noastră are cele mai ample scumpiri la alimente, îmbrăcăminte, încălțăminte, electronice, electrocasnice și mai ales servicii dintre toate țările Uniunii Europene.
Potrivit celor mai noi date de la Institutul Național de Statistică, alimentele și produsele nealimentare s-au scumpit cu 5% în noiembrie 2024, față de noiembrie 2023, iar serviciile cu 7,56%. După un Black Friday mai anemic decât oricând în materie de număr de produse vândute, sezonul de cumpărături de Crăciun se anunță a fi cel puțin la fel de provocator, consideră analiștii Frames. Deși salariile au crescut comparativ cu anii trecuți, românii rămân europenii care cheltuiesc cel mai mult pe alimente. Potrivit Eurostat, peste 25% din veniturile lunare sunt alocate mâncării, un procent mult peste media europeană.
Producătorii și retailerii din sectorul alimentar par să fi înțeles această provocare, dovadă că au lansat în ultimele zile o serie de campanii promoționale adaptate puterii de cumpărare tot mai reduse a populației. Vedem tot mai multe promoții, nu la kilogram sau la bucată, ca în trecut, ci la suta de grame. Scăderea vânzărilor în retailul românesc a început încă de acum doi ani, însă în 2024 s-a accentuat semnificativ, multe dintre magazine, mai ales cele mici, reușind cu greu să mai facă față provocărilor. Românii cheltuie anual 30 de miliarde de euro pe bunuri de larg consum: alimente, băuturi alcoolice și non-alcoolice și produse de îngrijire personală și a locuinței. În primele nouă luni din acest an, vânzările de astfel de articole au crescut cu 16 procente, avansul fiind susținut de fapt doar de scumpiri, pe o piață unde consumul a scăzut./geftene/schelaru
RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂȚI – 17 decembrie