Reporter: Domnule Sato, mă bucur să vă reîntîlnesc aici, la Beijing, după ce, anul trecut, am avut aceeaşi întâlnire, la Bucureşti
Toshiushi Sato: De la Bucureşti la Beijing este cale lungă, dar încă menţinem legătura.
Reporter: Şi vom păstra legătura şi anul viitor, când vă aşteptăm la Bucureşti.
Toshiushi Sato: Toţi radiodifuzorii publici din lume se vor reuni la Bucureşti, poate, anul viitor, iar întâlnirea va fi găzduită de Radio România şi aşteptăm cu nerăbdare să venim din nou, la voi.
Reporter: Pentru noi, pentru români, precum şi pentru europeni, Japonia înseamnă înaltă tehnologie. Primele întrebări care îmi vin în minte: ce este nou?
Toshiushi Sato: Este o întrebare bună. Nu sunt inginer, iar Japonia nu mai este atât de puternică pe cât era în trecut, în sfera tehnologiei, pentru că tehnologia devine depăşită şi sunt multe de recuperat, din Asia, mai ales de la China şi India. Cred că noua tehnologie se bazează mai mult pe IT, Tehnologia Intelectuală sau Tehnologia Informaţiei. Iar în această zonă, /…/ are, întradevăr, avantaje, iar Internetul lucrurilor (Internet of things) /…/, se conectează totul, prin internet. Şi aceasta idee provine de la persoane nu foarte industriale, ci creative. Iar în această zonă, Japonia nu este în vârf, pentru că japonezii sunt mai preocupaţi de lucruri mărunte, ceea ce creează un tip de profesionalism şi perfecţionism în producerea lucrurilor. Însă această capacitate este, oarecum, diferită. Încă avem lucruri de făcut prin /…/ seriozitate în producţie şi tentativa de a face ceva perfect şi simplu, în alte moduri.
Reporter: Am văzut, în panel, că UHDTV in surround este ceva nou. Acest tip de tehnologii – credeţi că sunt suficiente pentru a depăşi, nu credibilitatea, ci performanţa radiodifuzorilor tradiţionali?
Toshiushi Sato: Când analizezi istoria – am început de la radio, în secolul XIX, ca un fel de experiment, când a început să existe domeniul radio. Dar asta a fost tot, înainte ca televiziunea să apară pe piată, iar televiziunea s-a schimbat, de la alb-negru la TV color, iar apoi, HD. Asa că industria noastră evoluează prin introducerea sau injectarea noilor tehnologii. Aşa că, dacă am înceta injectarea noilor tehnologii, afacerea noastră ar lua sfârşit. Aşadar, este un fel de economie de piaţă, dar trebuie să introducem noile tehnologii. La fel se întâmplă în sfera radiodifuziunii, pentru că utilizaţi internetul, iar apoi puteţi trimite imagini, aşa că imaginea nu este monopolul industriei TV. Deci, pentru a vă face relatările mai atractive, rămâneţi la audio, pentru că îl simţiţi foarte aproape. Nu se află nimeni între radio şi ascultători. Ei sunt conectaţi direct. Televiziunea este conectată prin ecran, cred, dar radioul este oarecum diferit. Iar pe baza acestui avantaj, cred că puteţi crea unele imagini, pentru transmiterea convenabilă a informaţiei. Aşadar, este o idee de interacţiune complicată./mbrotacel/sdm2
Reporter: Se pare că noile tehnologii ar putea fi un prieten sau ar putea fi utilizate de noi în beneficiul nostru, dacă ştim cum. Radiodifuzorii au o relaţie bună şi puternică pentru a rămâne împreună şi a schimba idei.
Toshiushi Sato: Da, este adevărat şi trebuie să introducem noua tehnologie. Altfel, nu putem supravieţui. De asemenea, trebuie să supravieţuim, şi trebuie să ne folosim de puterea noilor tehnologii. Când vezi un val puternic venind pe mare, şi când nu ştii să înoţi sau să faci surfing, treci pe sub val, dar dacă eşti bun la a privi şi a judeca ceea ce urmează, şi a vedea întreaga imagine, şi a folosi dinamismul valului, poţi supravieui şi poţi fi puternic. Aşadar, cred că în domeniul nostru, trebuie să privim împrejur, cât de departe de poate, şi să găsim un mod în care ne putem folosi de noile tehnologii.
Reporter: Cât de importantă este pentru noi schimbarea permanentă a opiniei, efortul comun pentru găsirea unor soluţii, colaborarea permanentă? Ce este mai bine pentru publicul nostru?
Toshiushi Sato: Noi facem afaceri. Noi avem competitori pe piaţă şi cu toate acestea, nu suntem conectaţi cu alţi colegi, mă refer la radiodifuzori publici din străinătate, pentru a putea împărtăşi experienţe – dacă am acţionat bine sau nu într-un anumit segment al media. Am un coleg la BBC care spunea o poveste despre politică şi în ce situaţie s-a acţionat corect în introducerea taxelor suplimentare pentru radiodifuzarea prin satelit, a taxelor de licenţă, BBC a încercat să introducă iPlayer, să taxeze consumul şi utlizarea serviciilor de internet, adăugându-se taxei pentru licenţa comercială, însă nu a avut succes. Putem schimba experienţe în ceea ce priveşte succesele şi eşecurile pe care le-am avut, este foarte important să avem întâlniri, cu colegi din întreaga lume, pentru că de la ţară la ţară, avem un mediu diferit, însă avem, totodată, ceva în comun. Şi în acest mod putem să schimbăm informaţii utile pentru supravieţuirea noastră.
Reporter: În ceea ce priveşte acest domeniu al cooperării între ţări şi continente, consideraţi că este importantă conferinţa Media 2020?
Toshiushi Sato: Da. Aceasta este a doua. Prima a avut loc anul trecut la Bucureşti. Nu a fost o întâlnire de proporţii, însă au participat mulţi radiodifuzori care împărtăşesc aceeaşi viziune şi au schimbat opinii. Este foarte important, să îmbunătăţim conexiunea între profesionişti. Iar anul acesta, China Radio s-a prezentat foarte bine, anul viitor, din nou, ne vom întâlni la Bucureşti pentru a consolida conexiunea în ceea ce priveşte împărtăşirea ideilor şi experienţelor.
Reporter: China Radio împreună cu Radio România.
Toshiushi Sato: Da.
Reporter: Vă mulţumesc foarte mult!
Toshiushi Sato: Plăcerea a fost de partea mea.
Reporter: Vă aştept la Bucureşti şi anul viitor.
Toshiushi Sato: Vă mulţumesc! Aştept cu nerbăbdare să vin din nou la Bucureşti.
Reporter: Vă mulţumesc!
RADOR (28 aprilie)